Gå til innhold

Hvordan bli bedre til å si ifra?


Gjest z253

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har noen tips til hvordan en kan bli bedre til å si ifra om ting som f.eks. irriterer en. Et problem jeg har er med naboer som spiller høy musikk, jeg har veldig vanskelig for å si ifra, synes at det er skummelt og isteden så bare utsetter og utsetter jeg det og blir mer og mer rasende på vedkommende. Egentlig så er det en håpløs situasjon, for denne som spiller musikken kan jo ikke vite at det forstyrrer meg når jeg ikke sier ifra, så egentlig kan jeg jo ikke bli sint på vedkommende heller... Rasjonellt sett så er det jo ikke noe som skulle tilsi at det skulle være så veldig skummelt å si ifra heller, men det er akuratt som om jeg har en eller annen sperre der, gjelder ikke bare i denne situasjonen men generellt når det er å si ifra om hva jeg ønsker og slik når ikke noen spør meg.

Ang. det med musikken så blir jeg også så usikker på om jeg egentlig burde tåle det, når er det liksom høyt nok til at en kan klage, blir så usikker på alle slike ting... Fortvilende... Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timari

jeg tenker som så at når naboen er frimodig til å spille musikk så høyt så tåler nok han/hun også å få høre at noen ønsker et lavere volum.

det er vanskelig å sette grenser og si ifra. Har brukt kjempelang tid på det selv og synes fortsatt at det kan være vanskelig i ulike situasjoner. Neste gang de setter på musikken kan du komme med en gang og si noe sånt som "jeg har en prøve i morgen etc og jeg trenger litt ro kan dere please dempe musikken litt, eller lage et kompromiss i første omgang de demper/slår av musikken etter et viss klokkeslett. Du kan jo si dette med et smil. du trenger ikke være avvisende når du sier det heller. Vet at det er lettere sagt enn gjort og du får prøve å finne en balansegang. om det er flere som bor i nærheten av naboene så er det sikkert ikke bare du som synes det er plagsomt.

b

ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Basilikum

heisann.

tenker litt generelt rundt det å sette grenser. Man går jo som regel med en frykt for at folk ikke vil like en om man forteller hvordan en vil ha det.

Har du noen som det ikke er så farlig med som du kan øve deg på å sette grenser for? Eller har du noen venner som du tolerer som du vet vil tåle det om du sier fra om noe? Kanskje lurt å dra med seg disse erfaringene når man skal si ifra og sette grenser for ukjente. som sagt Roma ble ikke bygd på en dag, og man lærer ikke å sette grenser ¨å si i fra på en dag heller. Men prøv i det små. Sett små grenser først og se om du klarer å si ifra mer etterhvert. Det er en lang prosess å kunne si ifra til folk men jeg tror du vil bli flinkere på sikt. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...