Gå til innhold

Forstørret milt???

Anbefalte innlegg

Gjest Gutt 24!!

Hei!

For 4 uker siden fikk jeg kraftige magesmerter på venstre siden av magen. Rett ut for navlen. Jeg trodde det ville gå over, men det ble bare verre og verre. Etter 4 dager, dro jeg på legevakten. Der fant de ut at milten var 12 cm, noe de sa var i grenseland. Et par dager senere dro jeg til en lege som tok mange blodprøver. Hun antok at jeg hadde fått kyssesyken og ga meg alkohol og treningsforbud. Etter en uke med smerter avtok disse og det føltes tilnærmet normalt igjen. Jeg regnet dermed at det var en forbigående infeksjon. Blodprøvene viste at det hadde vært en eller annen infeksjon, men kyssesyke prøven var OK. Men etter enda en uke halvannen etter at jeg følte meg bra har jeg begynt å kjenne noen ubehagelige "press" smerter under de venstre ribbeina. De kommer og går, men de er litt irriterende. Magesmertene er borte, men jeg går rundt og lurer på om det kan være noe med milten. Kan man føle at milten presser hvis den blir forstørret?? Og tror du at disse ubehagelighetene kan være noe alvorlig? Håper du kan gi meg noen tips eller svar på hva du tror.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152333-forst%C3%B8rret-milt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Forstørret milt kan forekomme som følge av en rekke forskljellige sykdommer. Kyssesyke er en av dem. Siden prven på dette var negativ kan ma sannsynligvis se bort i fra det. Det kan være andre infeksjoner, bl.a. infeksjon med et beslektet (til kyssesyke virus) virus, som kan forårsake lignende symptomer, som heter cytomegalovirus. Det kan også påvises ved blodprøve. Det kan også være andre infeksjoner. I tillegg kan forstørret milt forekomme med endel mindre behagelige sykdommer. For å avgjøre dette må man ha en skikkelig klinisk undersøkelse og ofte mange blodprøver. Det ville være uforsvarlig av meg å slenge ut diagnoser, bare fordi milten kan være involvert. Som du skjønner kan dette være ganske komplisert. Klart at en forstørret m ilt kan presse på organer omkring, noe som du kan føle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152333-forst%C3%B8rret-milt/#findComment-973465
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...