Gå til innhold

Om å se annerledes ut...


Gjest anouschka78

Anbefalte innlegg

Gjest anouschka78

Når jeg er langt nede og føler at alt er dritt (hvilket det har gjort ofte de siste ti årene) så er det spesielt en ting jeg synes er vanskelig. Det er at jeg synes jeg ser stygg og annerledes ut enn andre mennesker. Jeg kan ikke gå uten sminke for å ikke skremme anddre. Føler jeg må verne andre fra mitt stygge ansikt. Andre forteller meg at jeg ser bra ut, men det går ikke inn. Jeg kunne like gjerne vært en marsboer for jeg kan ikke fordra ansiktet mitt. Husker jeg slet med dette som barn også. Kan det være en tvangstanke det og?

Jeg tør ikke engang å få meg kjæreste fordi jeg ikke kan vise hvordan jeg egentlig ser ut!

Noen som har det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mmmm skjønner veldig godt hvordan du har det - så her sitter jeg. Mørket er fint, så man kan jo se fram til vinteren.

Har ikke så mange råd; drikk deg full og stapp i deg litt piller, da føler du deg garantert bedre - for en liten stund ihvertfall. Ellers så kan du jo bli muslim.

Men hold deg langt unna psykiatrien da risikerer du bare å få enda et stempel på deg - det er ihvertfall min erfaring. Jeg har alltid tenkt sånn siden jeg ser elendig ut så må jeg være psykisk sterk. Og ikke vise at jeg faktisk tar meg nær av det. Men det er ikke så veldig lett. Så det er kanskje best å holde seg innendørs.

Let litt på nettet så finner du noen tips om god vin :-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tvangstanke.

Bruk fornuften:

Alle de vakre menneskene på de pene bildene er stylet og sminket opp, fotografene bruker spesiallinsker og -lys, bildene er retusjerte og fikset på. De ser ut som deg og meg under alt stæsjet.

Folk forteller deg at du ser bra ut. Det gjør ikke folk uten videre, de snakker sant. Du ser bra ut.

Men uansett, det viktigste er at du finner verdien i deg selv, at du ser at du er attraktiv nok for deg selv og dem du møter i verden. Hvis du har tvangstanker om dette, synes jeg du bør kontakte legen din.

Når det gjelder all sminken du bruker, fungerer den antakelig som en maske på flere måter. Du dekker ikke 'bare' til ansiktet ditt, men også _deg_, ikke sant? Ironien er at det som kan være et ønske om ikke å synes, fungerer helt motsatt. Mye sminke tiltrekker seg ikke udelt positiv oppmerksomhet.

Kvitt deg med tulletankene, åpne masken og møt deg selv og verden. Du er flott og spesiell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaffepause

Du må spesifisere for deg selv hva du ikke liker ved ansiktet ditt og eventuelt snakke med legen din om det.

Prøv også å se noe fint med ansiktet ditt, det at du ser anderledes ut enn de andre er jo normalt, fordi ingen er like, alle ser forskjellig ut. Kanskje du føler deg rar fordi det du ser i speilet er deg og du kan ikke endre på det, du kan ikke se ut som hun forside damen som du synes var så vakker, for det er ikke deg. Hun er nok som deg og ser ting i speilet hun ikke liker, hadde du vært forside damen, hadde kanskje hun ønsket at hun var deg. alle har en tanke om et favouritt utseende, og en vil helst se anderledes ut enn slik en ser ut fra før av.

Tenk på at du er heldig fordi du ikke har et stort arr i ansiktet, elelr en stor føflekk som dekekr ansiktet, vær glad fordi du ikke har brannskader. Tenk på det er andre mennesker som har det mye værre enn deg, som føler seg mye styggere og som har det mye dårligere enn deg.

Øv deg på å gå uten sminke ved å bruke gradvis mindre sminke. sol deg litt, slik at overgangen fra mye sminke til litt mindre og ingen sminke etter hvert ikke blir så stor. Varier, ha håret på forskjellige måter, tren deg ved å gå ut i postkassen, bosset osv..

Ps: Alle ser anderledes ut, jeg liker heller ikke mitt utseende, men jeg kan ikke gjøre noe med det, bare prøve å variere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Det er en tvangstanke.

Bruk fornuften:

Alle de vakre menneskene på de pene bildene er stylet og sminket opp, fotografene bruker spesiallinsker og -lys, bildene er retusjerte og fikset på. De ser ut som deg og meg under alt stæsjet.

Folk forteller deg at du ser bra ut. Det gjør ikke folk uten videre, de snakker sant. Du ser bra ut.

Men uansett, det viktigste er at du finner verdien i deg selv, at du ser at du er attraktiv nok for deg selv og dem du møter i verden. Hvis du har tvangstanker om dette, synes jeg du bør kontakte legen din.

Når det gjelder all sminken du bruker, fungerer den antakelig som en maske på flere måter. Du dekker ikke 'bare' til ansiktet ditt, men også _deg_, ikke sant? Ironien er at det som kan være et ønske om ikke å synes, fungerer helt motsatt. Mye sminke tiltrekker seg ikke udelt positiv oppmerksomhet.

Kvitt deg med tulletankene, åpne masken og møt deg selv og verden. Du er flott og spesiell!

Takk, takk!

Det er sant, men fornuften klarer ikke å overbevise følelsen. Venter på ny psykiater i november så jeg skal nevne dette. Fastlegen nevner jeg ikke mer til, han synes nok jeg er spik spenna gal etter alle mine turer dit(og alle de "gale" tankene mine.) :-) Skal bytte lege i dag.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det hjelper om fremmede sier at du sikkert ikke er stygg. Du vil alltid finne en forklaring for hvorfor du ikke skal tro på det. Det samme gjelder om du får den tilbakemeldinger fra familie og venner også. Det må komme innenfra, og så lenge du er innstilt på å jobbe med selvbildet ditt, er du kommet langt på vei. En kjæreste vil alltid synes du er det vakreste i verden, uavhengig av hva du ser i speilet. Min samboer sa noe vakkert til meg forleden: Jeg er privilegiert som får være sammen med deg." Mange års forvrengt speilbilde og selvhat ga litt slipp. Det går sakte men sikkert, men det kommer! Husk at du er uerstattelig for de som er glad i deg. En dag vil du se at du tok grundig feil, og undres at du kunne. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Jeg tror vi alle har ting med kroppen vår som vi helst skulle hatt anderledes. jeg ville gjerne vært høyere og ikke så liten og spinkel. når jeg var mindre så var det omtrent det eneste som telte i livet for meg. å være minst og lettest i klassen var et mareritt.

man må ikke være fornøyd med utsenede sitt. Og jeg er av den oppfatning at man ikke kan overbevise folk om at de er pene hvis de ikke tror på det selv. det er jo tross alt en subjektiv vurdering. men klarer du å tro på at du ikke ser så ille ut at du skremmer folk bort? At du har et helt ok utsenede. At ingenting er feil utenom at du ikke er fornøyd? Om du føler deg bedre med sminke så bruk det. men ikke overdriv det, for da ser det nok rart ut.

om du ikke liker ansiktet ditt, hva med å fokusere på steder på kroppen som du liker? kan du fremheve det med noen fine klær kanskje? Poenget er vel å flytte din oppmerksomhet over til ting du er fornøyd med på kroppen.

Muligens at dette svaret kan tolkes litt feil men håper du skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...