Gå til innhold

Skille drøm og virkelighet.


Gjest Lotus-Or.

Anbefalte innlegg

Gjest Lotus-Or.

Hei.

Jeg har et problem med å skille mellom ting jeg har drømt og ting som virkelig har skjedd. Og det er ikke bare i halvsøvne/like etter at jeg har våknet.

Drømmene er så naturtro at jeg ikke kan skille ut hva som er drøm og hva som er virkelighet ved å bruke fornuften.

Hva kan jeg gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm....sånn kan jeg også ha det i perioder. vet ikke hva man gjør med det. lurer på hva som skjer egentlig? sånn fysisk mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm....sånn kan jeg også ha det i perioder. vet ikke hva man gjør med det. lurer på hva som skjer egentlig? sånn fysisk mener jeg?

Det er faktisk ganske normalt :-). Søk etter lucid dreams, så finner du mye informasjon. Det er faktisk mange av oss som håper på slike opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lotus-Or.,

Jeg har opplevd det som du beskriver noen få ganger tidligere.

Mine drømmer har som oftest såpass dårlig kvalitet at de ikke bærer noen mening for meg, eller evt. kun en helt åpenlyst og banal mening som et direkte ønske. De er ofte sceneaktige og fragmenterte, og fremstår som en samling av 70-talls filmeffekter. På bakgrunn av dette innser jeg ofte at jeg kun drømmer når jeg faktisk gjør det.

Likevel hender det av og til at de er noe mer koherente og innholdsrike. I slike tilfeller er de imidlertid såpass absurde at jeg ikke har problemer med å skille dem fra virkeligheten når jeg har våknet opp og husker dem. F.eks. drømte jeg for noen netter siden at jeg befant meg i det gamle Europa før andre verdenskrig, mer presist i Belgia, som var under fransk okkupasjon(!) Min rolle var demonstrantleder for et protesttog som ville avsette den franske okkupasjonsregjeringen og befri den tidligere, belgiske statsministeren fra husarresten som han var satt i. Statsministeren var en gråhåret, aldrende mann, hvis portrett var malt på en gigantisk, grell, og rosa plakat, og ble båret under slagordet "Samme mann - nytt land". Jeg er ikke spesielt interessert i verken historie eller politikk, og har ingen nære forbindelser til verken Belgia eller Frankrike.

Kanskje det hadde hjulpet om drømmene dine var litt mer virkelighetsfjerne. Hva med å studere surrealistisk litteratur og billedkunst når du er våken (hvis du liker surrealisme, da :-)? Jeg kan anbefale Salvador Dali.

Forresten kunne jeg godt tenke meg litt variasjon. Har du lyst til å bytte drømmeliv med meg for en stund? ;-)

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg Descartes finnes det ingen sikre kriterier for å skille drøm og våken tilstand eller 'virkelighet' som vi gjerne sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Det er faktisk ganske normalt :-). Søk etter lucid dreams, så finner du mye informasjon. Det er faktisk mange av oss som håper på slike opplevelser.

Søkte i oppslagsverk på nettet, dette var definisjonen jeg fant: "lucid dreaming, where the individual is aware that he is dreaming and has a degree of control over his dream."

Dette er jo noe helt annet enn det jeg opplever. Jeg er slett ikke klar over at jeg drømmer, tror derimot det er ting som virkelig skje/har skjedd, også etter at jeg har våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lotus-Or.

Hei Lotus-Or.,

Jeg har opplevd det som du beskriver noen få ganger tidligere.

Mine drømmer har som oftest såpass dårlig kvalitet at de ikke bærer noen mening for meg, eller evt. kun en helt åpenlyst og banal mening som et direkte ønske. De er ofte sceneaktige og fragmenterte, og fremstår som en samling av 70-talls filmeffekter. På bakgrunn av dette innser jeg ofte at jeg kun drømmer når jeg faktisk gjør det.

Likevel hender det av og til at de er noe mer koherente og innholdsrike. I slike tilfeller er de imidlertid såpass absurde at jeg ikke har problemer med å skille dem fra virkeligheten når jeg har våknet opp og husker dem. F.eks. drømte jeg for noen netter siden at jeg befant meg i det gamle Europa før andre verdenskrig, mer presist i Belgia, som var under fransk okkupasjon(!) Min rolle var demonstrantleder for et protesttog som ville avsette den franske okkupasjonsregjeringen og befri den tidligere, belgiske statsministeren fra husarresten som han var satt i. Statsministeren var en gråhåret, aldrende mann, hvis portrett var malt på en gigantisk, grell, og rosa plakat, og ble båret under slagordet "Samme mann - nytt land". Jeg er ikke spesielt interessert i verken historie eller politikk, og har ingen nære forbindelser til verken Belgia eller Frankrike.

Kanskje det hadde hjulpet om drømmene dine var litt mer virkelighetsfjerne. Hva med å studere surrealistisk litteratur og billedkunst når du er våken (hvis du liker surrealisme, da :-)? Jeg kan anbefale Salvador Dali.

Forresten kunne jeg godt tenke meg litt variasjon. Har du lyst til å bytte drømmeliv med meg for en stund? ;-)

Beste ønsker,

Skal nistirre på Salvador Dali før jeg legger meg i kveld. :-)

Bytter gjerne drømmeliv med deg, så lenge du ikke har mareritt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske normalt :-). Søk etter lucid dreams, så finner du mye informasjon. Det er faktisk mange av oss som håper på slike opplevelser.

Jeg kjenner ikke begrepet 'lucid dreaming', men har har ofte drømmer som jeg styrer selv. Trodde alle hadde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte i oppslagsverk på nettet, dette var definisjonen jeg fant: "lucid dreaming, where the individual is aware that he is dreaming and has a degree of control over his dream."

Dette er jo noe helt annet enn det jeg opplever. Jeg er slett ikke klar over at jeg drømmer, tror derimot det er ting som virkelig skje/har skjedd, også etter at jeg har våknet.

Det spørst vel hvor mye du vil blande inn i drømmeanalysen din, og om hvorvidt du er open for forslag.

Drømmer er jo noe som det har vært forsket på, og som de har kommet ganske langt med.

Har selv hatt drømmer som har stått så virkelige at jeg ikke har visst om det er virkelighet eller om det er drøm.. (den gangen jeg og en av venninnene mine drepte en annen venninnde fordi hun selv ville vite åssen det var å dø, i drømmen så tenkte vi etterpå hvordan vi skulle si dette til familie, venner osv... alt ble kaotisk, når jeg våknet var jeg overbevist om at dette hadde skjedd, og turte ikke prøve engang å ringe vedkommende som ble drept i drømmen, men hun ringte selv da, og jeg ble svært lettet dette er noen år siden, og denne drømmen er nå blitt tolket, og det som kom utav det var så og si virkeligheten.

Drømmene våre er underbevisstheten vår som vil fortelle oss noe, og dette gjør den gjennom bilder...

Kansje du er tjent med å skrive ned drømmene dine hver morgen, forså og bli ferdig med dem, fordi den har som oftest noe å si, selv om det er bare rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nistirre på Salvador Dali før jeg legger meg i kveld. :-)

Bytter gjerne drømmeliv med deg, så lenge du ikke har mareritt, da.

Hei Lotus-Or.!!!

Jeg har nesten aldri mareritt, og hvis jeg har det, så er det jo deilig å våkne opp fra dem ;-) Drømmene mine er sjelden dramatiske. Ganske kjedelige, men ikke skremmende.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...