Gå til innhold

NHD


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg er ei dame som har et problem som jeg håper du kan gi meg et svar på NHD. Hvis jeg har pratet med noen jeg ikke kjenner så godt, kan jeg etterpå bli så bekymret for at jeg skal ha sagt noe dumt. Bekymrer meg liksom for at jeg skal ha sagt noe dumt/pinlig midt inni en setning, uten at jeg skal ha husket det. Tenk om jeg skulle ha vært borte vekk et øyeblikk. Er redd f.eks at jeg skal ha sagt f.eks "sex" , "mens" med mere, eller at jeg skal ha sagt noe stygt til vedkommende. Egentlig så tror jeg ikke at jeg har sagt det, men blir allikevel bekymret. Mest engstelig blir jeg om vedkommende jeg treffer neste gang ikke snakker så mye med meg, da tenker jeg lett at vedkommende ikke liker meg. Jeg har lurt på om jeg skal ta opp på bånd neste gang jeg snakker i telefonen, med litt ukjente, bare for å høre etterpå at jeg ikke har sagt noe dumt, men da begynner jeg å gi etter for bekymringene. Har du noe forslag for hva jeg kan gjøre med problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er stort sett meg selv og ikke NHD, men høres ut som tvangstanker det der. SSRI i i større doser pleier å hjelpe mot det..f eks. cipramil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Egentlig kunne jeg bare referert til andungens korrekte svar, men jeg skal utdype det litt.

Tvangslidelser (OCD) kan inndeles i de som har overveiende tvangshandlinger (sjekkere, vaskere og tellere) og de som har overveiende tvangstanker.

Det du beskriver er typiske tvangstanker. det kan behandles med kognitiv psykoterapi, og med medisiner av SSRI-typen.

Pasientforeningen heter ANANKE og har noen gode hjemmesider:

http://www.geocities.com/HotSprings/Spa/5650/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Egentlig kunne jeg bare referert til andungens korrekte svar, men jeg skal utdype det litt.

Tvangslidelser (OCD) kan inndeles i de som har overveiende tvangshandlinger (sjekkere, vaskere og tellere) og de som har overveiende tvangstanker.

Det du beskriver er typiske tvangstanker. det kan behandles med kognitiv psykoterapi, og med medisiner av SSRI-typen.

Pasientforeningen heter ANANKE og har noen gode hjemmesider:

http://www.geocities.com/HotSprings/Spa/5650/

Tusen takk for svar NHD. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du sammenligner det med tvangstanker. Jeg opplevde en gang for mange år siden noen venner som påsto at jeg hadde sagt noe dumt bare et kvarter før. Jeg kunne ikke huske at jeg hadde sagt det. Har aldri opplevd det siden at noen har sagt jeg sa noe litt dumt som jeg ikke kunne huske. Men etter den gangen ble jeg redd for at dette skulle gjenta seg. Mine nærmeste sier de har aldri hørt jeg har sagt noe dumt som jeg ikke kan huske. Men allikevel kan jeg få slike ekle bekymringer. Muligens er jeg vel litt redd for å arve min fars sykdom manisk depressivitet eller at jeg skal få epilepsi slik som min bror. Selv om jeg er oppegående og lever et "normalt" liv med en krevende jobb, så blir jeg noen ganger redd for at jeg skal arve en slik sinnslidelse, der jeg blir borte vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Tusen takk for svar NHD. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du sammenligner det med tvangstanker. Jeg opplevde en gang for mange år siden noen venner som påsto at jeg hadde sagt noe dumt bare et kvarter før. Jeg kunne ikke huske at jeg hadde sagt det. Har aldri opplevd det siden at noen har sagt jeg sa noe litt dumt som jeg ikke kunne huske. Men etter den gangen ble jeg redd for at dette skulle gjenta seg. Mine nærmeste sier de har aldri hørt jeg har sagt noe dumt som jeg ikke kan huske. Men allikevel kan jeg få slike ekle bekymringer. Muligens er jeg vel litt redd for å arve min fars sykdom manisk depressivitet eller at jeg skal få epilepsi slik som min bror. Selv om jeg er oppegående og lever et "normalt" liv med en krevende jobb, så blir jeg noen ganger redd for at jeg skal arve en slik sinnslidelse, der jeg blir borte vekk.

Min brors form for epilesi er slik at han kan bli borte i et til to sekunder, men da sier han ikke et ord. (Er blitt bedre p.g.a medisiner). Men finnes det noen sykdom, der en kan bli litt borte vekk i noen sek. der en kan si slike dumme ord som jeg er redd for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...