Gå til innhold

Hva er farligst,,røyke eller ta ssri!!


ingeniør

Anbefalte innlegg

Leste et skremmselsinnlegg av emil svg her på nettet om ssri bruk, jeg bare spør, er ikke røyking farligere for kroppen da enn å ta ssri medisin. Hva mener dere her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Å røyke er sannsynligvis noe av det aller farligste en kan gjøre.

SSRI er overhode ikke farlig når det gis av en god grunn. Det er f.eks. langt farligere å ha en ubehandlet depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Det finnes mange skremselsinnlegger om ssri. Det har noen bivirkninger, men de er bagateller i forhold til alternativene. Å røyke er farlig, det er ikke antidepressiva så spørsmålet er ikke relevant.

Jeg blir provosert når noen 'velger' å si nei til medisinering,og er heller hjemme og dyrker angsten og depresjonen. Når noen velger å heller bli sykemeldt enn å ta ssri og leve et normalt liv, pga. sånn propaganda som emil et eller annet kom med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Siden du er ingeniør regner jeg med at du har lært sannsynlighetsregning. Da forstår du sikkert dette:

Du kan tenke deg at å ta SSRI, å røyke, osv er å sammenligne med å trekke et lodd/kule fra en bolle. Noen av loddene gjør livet ditt bedre, noen gjør det verre.

Hvis du f.eks. flyr med fly til USA, vil bollen inneholde kanskje 1 kule for nedskyting av terrorister, 10 millioner kuler med fin tur.

Den "bollen" du trekker fra når du røyker, inneholder såvidt jeg vet bare lodd/kuler som gjør livet verre, dog i varierende grad. Kanskje 50 av 100 kuler inneholder lungekreft, mens de 50 andre gir KOLS, dårlig kondis osv. For røyking fins det gode tall for kule-fordelingen i slike boller, og med egne tall for mye/lite røyking osv. Oddsen er helt klart imot røyking. Men uansett er dette som å trekke lodd - noen få storrøykere går fri, mens smårøykeren kan dø ung.

Den bollen du trekker fra når du tar SSRI, er mer vrien. Mange av kulene gjør deg mye bedre. Noen av kulene hjelper lite, men plager ikke så mye heller. Og noen få kuler gjør livet betydelig verre. Om dette er 1 eller 10 eller 50 av 1000 kuler fins det visst ikke offentlige tall på.

Og som NHD skriver så fins det ikke noe valg "la være å trekke kule". Trekker du ikke lodd fra SSRI-bollen så trekker du fra "ubehandlet psykisk lidelse" bollen, der er det også bra og dårlige kuler.

Hvis du søker vil du finne tråder her inne med mer detaljer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er ingeniør regner jeg med at du har lært sannsynlighetsregning. Da forstår du sikkert dette:

Du kan tenke deg at å ta SSRI, å røyke, osv er å sammenligne med å trekke et lodd/kule fra en bolle. Noen av loddene gjør livet ditt bedre, noen gjør det verre.

Hvis du f.eks. flyr med fly til USA, vil bollen inneholde kanskje 1 kule for nedskyting av terrorister, 10 millioner kuler med fin tur.

Den "bollen" du trekker fra når du røyker, inneholder såvidt jeg vet bare lodd/kuler som gjør livet verre, dog i varierende grad. Kanskje 50 av 100 kuler inneholder lungekreft, mens de 50 andre gir KOLS, dårlig kondis osv. For røyking fins det gode tall for kule-fordelingen i slike boller, og med egne tall for mye/lite røyking osv. Oddsen er helt klart imot røyking. Men uansett er dette som å trekke lodd - noen få storrøykere går fri, mens smårøykeren kan dø ung.

Den bollen du trekker fra når du tar SSRI, er mer vrien. Mange av kulene gjør deg mye bedre. Noen av kulene hjelper lite, men plager ikke så mye heller. Og noen få kuler gjør livet betydelig verre. Om dette er 1 eller 10 eller 50 av 1000 kuler fins det visst ikke offentlige tall på.

Og som NHD skriver så fins det ikke noe valg "la være å trekke kule". Trekker du ikke lodd fra SSRI-bollen så trekker du fra "ubehandlet psykisk lidelse" bollen, der er det også bra og dårlige kuler.

Hvis du søker vil du finne tråder her inne med mer detaljer om dette.

Det var et spennende innlegg! Jeg fikk følelsen av å være med i en lottotrekkning.

Kanskje alle som bruker antidepressiver skulle flytte til Stjørdals svar på vinnerlykke.... hvor bli det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Siden du er ingeniør regner jeg med at du har lært sannsynlighetsregning. Da forstår du sikkert dette:

Du kan tenke deg at å ta SSRI, å røyke, osv er å sammenligne med å trekke et lodd/kule fra en bolle. Noen av loddene gjør livet ditt bedre, noen gjør det verre.

Hvis du f.eks. flyr med fly til USA, vil bollen inneholde kanskje 1 kule for nedskyting av terrorister, 10 millioner kuler med fin tur.

Den "bollen" du trekker fra når du røyker, inneholder såvidt jeg vet bare lodd/kuler som gjør livet verre, dog i varierende grad. Kanskje 50 av 100 kuler inneholder lungekreft, mens de 50 andre gir KOLS, dårlig kondis osv. For røyking fins det gode tall for kule-fordelingen i slike boller, og med egne tall for mye/lite røyking osv. Oddsen er helt klart imot røyking. Men uansett er dette som å trekke lodd - noen få storrøykere går fri, mens smårøykeren kan dø ung.

Den bollen du trekker fra når du tar SSRI, er mer vrien. Mange av kulene gjør deg mye bedre. Noen av kulene hjelper lite, men plager ikke så mye heller. Og noen få kuler gjør livet betydelig verre. Om dette er 1 eller 10 eller 50 av 1000 kuler fins det visst ikke offentlige tall på.

Og som NHD skriver så fins det ikke noe valg "la være å trekke kule". Trekker du ikke lodd fra SSRI-bollen så trekker du fra "ubehandlet psykisk lidelse" bollen, der er det også bra og dårlige kuler.

Hvis du søker vil du finne tråder her inne med mer detaljer om dette.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...