Gå til innhold

Dykking og astma.

Anbefalte innlegg

Vet at det ikke er anbefalt og dykke når en har tung pust og behov for astma medisiner. Derimot er det enkelte leger som nå tillater at pasientene dykker hvis sykdommen holdes i sjakk av kortisonsprayer (flutide, pulmicort etc.) - uten behov for andre pustelettende medisiner.

Jeg har nettopp fått diagnosen astma. Lungelegen jeg besøkte var en av de legene som mener astma dykking ikke er å anbefale. Dykking har helt frem til jeg fikk diagnosen vært mitt livs hobby, og jeg har et stort sosialt nettverk innen miljøet. Er fullt innforstått med at hvis sannsynligheten for at jeg kan utvilke alvorligere problemer enn jeg har i dag, så er det klart at jeg er innstilt på å måtte gi avkall på hobbyen. Men det er jo stor usikkerhet rundt dette, og dykking er jo en risikosport uavhenging om du har astma eller ikke. De eneste plagene jeg har er varierende hoste om morgenen og følelse av et slags (irritasjon, press) av og til rett ovenfor der man skal presse ved CPR. (ved brystbenet) Merker selv ingen spesielle (tungpust, piping, hvesing) pusteproblemer ved fysisk aktivitet. Men legen sa at han hørte pipelyd når jeg trakk pusten for å puste ut maksimalt ved lytting med stetoskop. Har nettopp begynnt å bruke Flutide, etter å ha vært hos lungespesialist (250 mikrogram dose). Prøvde også dette etter henvisnig av allmenlege, uten at jeg selv følte noen nevneverdig forskjell. (Da med 500 mikrogram dose i 14 dager.) Ga ikke noe særlig effekt på spirometri prøven, heller ikke bruk av bronchodilator (Ventolin) ga noen bedring. Ikke at jeg føler jeg har tungpust heller. Det kan vel stemme at riktig diagnose er astma, men det jeg lurer på om dette vil bety at dykkerutstyr og dykkehobbyen må legges på hyllen. (Forutsatt at det viser seg at Flutide vil virke til jeg skal inn til ny vurdering om 4 uker, og at jeg i fremtiden hypotetisk kun trenger å bruke Flutide for å holde hosting, astma i sjakk, så er det jo enkelte leger som gir tilatelse.) Selvsagt vil jeg avvente nå og se hvordan en lengre bruk av Flutide vil fungere, og om dette vil gi nye resultater ved neste spirometri og lungetester hos spesialist.

Er det ikke noe vits i å prøve alternative behandligner? Fikk av allmennlege resept på penecillinkur før jeg besøkte lungespesialist. Dette med tanke på at det kan være et virus osv. Denne har jeg ikke brukt enda, idet jeg fikk time til lungelege før kuren kunne bli ferdig. Ser ikke noe vits i å bruke den heller idet lungespesialist med sikkerhet sier at diagnosen er astma. Har også hørt at folk med problemer med hjerteklaff kan få stilt diagnosen astma, så jeg ser jo at det er en viss usikkerhet rundt symptom iforhold til sykdom. Som dere skjønner så syns jeg det burde være mulig å prøve og sjekke også flere muligheter, om de finnes med mine symptomer. Hva mener Doktor Online, og hvordan ser dere på dykking og astma med de forutsetninger jeg har gitt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15240-dykking-og-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Hei okri. Generelt vet du selvsagt hva vårt svar vil være og sikkert også de grunnene vi vil gi deg. Du har mye arbeid i brevet ditt og jeg ønsker å ta det bit for bit. Jeg er ingen ekspert på dette selv, så jeg skal ta det opp med en ekspert mandag.

Så skal du få et nytt svar da som sikkert er langt mer utfyllende enn det jeg alene kan gi deg.

Du hører fra meg imorgen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15240-dykking-og-astma/#findComment-72592
Del på andre sider

Wenke Lunde, Sykepleier

Her kommer ekspert-uttalelsen: For å forstå hvorfor man ikke anbefales å dykke med astma, må man forstå astma. De utløsende faktorer er bl a kulde og stress, som begge finnes i dykkersporten. Det er derfor her store muligheter for å utløse et anfall, som igjen kan føre til sprenging av luftveier, det vi kaller pneumothorax. Dette er en farlig situasjon.Du kan finne en artikkel om emnet her i doktoronline under "tema".(se headingen over). Spørsmålet er først og fremst om du HAR astma.

Om så er, er det en sjanse å ta det å dykke, som du skjønner, du må selv bestemme om du vil ta denne risk eller ikke, i og med at det ikke høres ut som om du er så veldig plaget.

Men dette er et uhyre vanskelig spørsmål å ta stilling til for en utenforstående. Du sier du har dykket i lange tider og at dette er en viktig del av livet ditt. Jeg går ut fra at du har dykkersertifikat allerede. Prøv deg frem. Vær spesielt obs på dette med kulde og stress. Jeg tror ingen vil nekte deg dykkingen, men heller ikke anbefale den da det jo er en liten sjanse for at du kan få et anfall i dypet. Vær forsiktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15240-dykking-og-astma/#findComment-72968
Del på andre sider

Hei!

Jeg har selv en sterk astma som jeg har hatt siden jeg ble født. I sommer begynte jeg å dykke. Snakket med legen min etterpå, og han sa at så lenge du ikke overdriver dykkingen og at du ikke dykker så veldig dypt HVER dag, så skal det gå bra! Men du må huske på at med en gang du merker noen antydninger til anfall eller tetthet må du svømme opp til overflaten med en gang!

Håper dette hjalp deg litt!:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15240-dykking-og-astma/#findComment-73284
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det er tydelig at leger har veldig ulik mening om dette. Jeg har selv dykket 8 år, og har ca. 200 loggførte dykk. For 3 år siden fant jeg ut at jeg har anstrengelsesutløst astma. Jeg får egentlig bare symptomer ved kraftige anstrengelser, og jeg hadde vel aldri funnet ut at det var det jeg hadde om det ikke var for at jeg trener så mye som jeg gjør. Det er sikkert mange som dykker, som ikke vet at de har anstrengelsesutløst astma, fordi de ikke trener. Jeg har valgt å fortsette dykkingen, men den dagen jeg merker symptomer under et dykk, så slutter jeg. I syden må en ofte ha legeattest og egenerklæring for å dykke, og da velger jeg rett og slett å lyve om astmaproblemene.

Hadde jeg visst at jeg hadde astma før jeg begynte å dykke, så hadde jeg valgt en annen hobby. Astma og dykking skal en ikke ta lett på, for som Wenke Lunde var inne på, så er sjansene størst for å få anfall når en er i en kritisk situasjon.

Til Knøttet vil jeg si at jeg ikke kan forstå din leges avgjørelse. Han vet kanskje mye om astma, men jeg tror ikke han vet så mye om dykking. Dersom du som nybegynner får anfall, så er det ikke sikkert at du klarer å beholde roen og svømme rolig opp. En vanlig reaksjon når en får panikk er at man holder pusten og tar en ukontrollert oppstigning. Da er faren for lungesprengning stor, selv fra små dyp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15240-dykking-og-astma/#findComment-77052
Del på andre sider

Gjest Geir-Frode Rasmussen

Hei jeg er nylig begynnt og dykke jeg og! Jeg har hatt astma og allergi fra jeg bled født. Har vært på tre behandlings reise hvor jeg har lært mye bra og blitt puffet i gang fysisk. Jeg ser at du nylig har fått astma. Jeg vil derfor tro at du ikke kjenner astma`ens lunefulle sider og derfor ikke kan kontrollere den når den kommer. Jeg vil derfor påpekke ett punkt i dykker opplæringen. "kjenn dine egne begrensinger" straks du sliter så gå opp! Jeg personlig begynnte med dykking da jeg helle tiden ønsker å utfordre min sykdom. NB! Det anbefales ikke å gjøre da det kan være direkte farlig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15240-dykking-og-astma/#findComment-78152
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...