Gå til innhold

langvarig hjerterytmeforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 40 år som har fått påvist forstyrrelse av hjerterytmen. Jeg har gått på hjertepiller i 4 år på grunn av dette ("isoptin retard" 120 mg pr døgn)og det fungerer ganske bra, men jeg har måttet øke dosen mange ganger, fra 20 mg for 4 år siden. Dvs. at jeg brukte noe annet helt til å begynne med. Jeg lurer på om dette har noen skadelig virkning på kroppen over tid.Jeg har fått beskjed om at jeg må regne med å gå på hjertepiller resten av livet. Hvis jeg ikke tar hjertemedisin regelmessig, vil jeg få anfall hvor pulsen øker til 150- 200 slag pr. min. og dette kan pågå i opptil 10 timer. Så det sier seg selv at jeg må ta medisiner. Legen min har sagt at en operasjon kan bli aktuelt, men at dette innebærer en viss risiko for komplikasjoner.

Mitt spørsmål nr. 2:

Hva mener dere om dette; finnes det noe alternativ, eller lar det seg gjør å utføre en operasjon uten risiko? Har det skjedd noen utvikling på dette området nå med f. eks nyere metoder som er sikrere?

jeg er 1,69 høy, veier 57 kg og er ifull jobb, gift trebarnsmor som ikke er tilfreds med en slik løsning som det jeg har nå.

Svært takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15241-langvarig-hjerterytmeforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Elwest.

Isoptin er et stoff vi har brukt i utstrakt grad i mange år uten å se alvorlige bivirkninger, så sikkerheten er nok garantert.

Det er vanskelig å være helt spesifikk så lenge jeg ikke vet hvilken form for hjerterytmeforstyrrelse du har. Men - i løpet av de senere år er det utviklet mange nye teknikker som muliggjør behandling og eliminering av en rekke rytmeforstyrrelser. Mange av dem kan det gjøre ablasjon på, d.v.s. at man via katetre, som føres inn via arm og lyske, kan identifisere grunnlaget (elektriske baner) for rytmen, og via de samme katetre "svi" av disse banene, slik at de gale rytmene ikke lenger kan oppstå.

Det synes å være all grunn til at du får dette revurdert, idet sannsynligheten for at det kan gjøres noe er ganske stor, selv om jeg ikke kan bedømme det godt uten å ha bedre informasjon om din tilstand.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...