Gå til innhold

Massasje av stive muskler.... gjør meg dårligere??


ink1365380698

Anbefalte innlegg

ink1365380698

Hei igjen... vil gjerne høre om det er noen som kjenner seg igjen her....

Jeg har som nevt mange ganger tidligere i dette forumet mye spenninger og plaget med svimmelhet/ørhet. Har slitt i 10 år.

Har prøvd mye alternativ behandling, blant mye annet fysioterapi og behandling hos naprapat.

Disse går som kjent hardt på muskulaturen. Og når jeg prøvde dette ble jeg mye verre av alt.... ble så ille at jeg nesten ikke greide å prate av hodespenninger.... og å stå ansikt til ansikt med mennesker gjorde meg så svimmel at jeg ikke visste om jeg klarer å holde meg oppreist eller kom til å svime av. En slags sosial angst....som sikkert var/er der, men ble tidoblet og gjorde meg faktisk helt arbeidsufør noen uker/måneder...

Så til saken...Er dette tilfeldig eller kan det være mulig at en gjemmer angsten/depr. i muskulaturen????

Og når dette løses opp, blir angsten værre.... vet dette er en rar teori, men har sitt utspring i hva en psykiater sa til meg en gang. --at skulle jeg løse opp muskelstivhet som skyldes spenninger, måtte man gå varsomt fram.. ellers så ble man værre.....??? at dette var symptombehandling og ikke årsaksbehandling-----

Er det noen som har opplevd lignende???

Og er det noen som har god erfaring i akupunktur????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva forskning og teori sier om dette fenomenet, men det har i mange år blitt hevdet at man skal være forsiktig med massasje når man har psykiske lidelser. Din beskrivelse er nettopp det det har blitt advart mot.

Sannsynligvis vil du ha best utbytte av avspennende aktiviteter du styrer selv, som f.eks. turgåing kombinert med en varm dusj, evt. yoga eller stretching (skrives det slik?).

Noen anbefaler psykomotorisk fysioterapi,men det finnes en god del som ikke tåler dette heller, Likeledes med akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Jeg vet ikke hva forskning og teori sier om dette fenomenet, men det har i mange år blitt hevdet at man skal være forsiktig med massasje når man har psykiske lidelser. Din beskrivelse er nettopp det det har blitt advart mot.

Sannsynligvis vil du ha best utbytte av avspennende aktiviteter du styrer selv, som f.eks. turgåing kombinert med en varm dusj, evt. yoga eller stretching (skrives det slik?).

Noen anbefaler psykomotorisk fysioterapi,men det finnes en god del som ikke tåler dette heller, Likeledes med akupunktur.

Takk for svar til dere begge.... det var godt å høre .... Tok sjansen her i vår på klassisk massasje, fordi jeg var så stiv...(ikke behandling av nakken- på grunn av tidligere erfaringer),men mellom skulderbladene.... sa hun måtte være forsiktig, men siste gangene tok hun skikkelig i....trykket hart på triggerpunkter etc... og jeg opplever nå en forverring igjen.... Denne forverringen har gjort meg veldig deprimert, så det var godt å høre at det kunne finnes en forklaring. Og at jeg kanskje vil bli meg selv igjen hvis jeg tar tiden til hjelp.... Har tenkt å prøve Aurorix og da,.... og håpe at jeg kan få en bedre hverdag.

Stretching... er det å strekke ut muskler eller??

Hører gjerne fra andre om dette temaet også.....også fra NHD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver høres ikke merkelig ut i det hele tatt.

Hvordan tror du det ville være med svømming eller annen bassengtrening for muskelstivheten?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Det du beskriver høres ikke merkelig ut i det hele tatt.

Hvordan tror du det ville være med svømming eller annen bassengtrening for muskelstivheten?

mvh

Hei og takk for svar..Tenkte på å prøve svømming, da dette jo direkte berører musklene mellom skulderbladene.... men en venninne som nylig har vært på et rehabiliterings.senter sa til meg at man måtte da svømme med hodet ned i vannet, på grunn av nakken. Når vi svømmer på tradisjonelt vis, strekker vi jo nakken opp i en knekk.... Og det skulle ikke være bra for nakke muskulaturen igjen da hadde hun fått beskjed om.... men det går jo an å svømme på ryggen og kanskje...!?

Prøver også å gå litt med staver, men det gjør meg enda mer svimmel. Andre øvelser som går på nakke,rygg gir også forverring. Drev en stund med sit-ups... men det var veldig hardt for nakken....

Så selv om jeg har erfart dette med massasje og forverring (til de grader)... og nå føler jeg har fått det bekreftet da andre har hatt/hørt dette... ,,

lurer jeg fortsatt på hva som er forskjellen.. mellom egen hard trening/svømming og massasje--- Muskelene får jo juling uansett....

Rolige gåturer er vel kansje det beste og mest naturlige... man bruker jo egentlig hele kroppen da...

Noen som har noen tanker om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og takk for svar..Tenkte på å prøve svømming, da dette jo direkte berører musklene mellom skulderbladene.... men en venninne som nylig har vært på et rehabiliterings.senter sa til meg at man måtte da svømme med hodet ned i vannet, på grunn av nakken. Når vi svømmer på tradisjonelt vis, strekker vi jo nakken opp i en knekk.... Og det skulle ikke være bra for nakke muskulaturen igjen da hadde hun fått beskjed om.... men det går jo an å svømme på ryggen og kanskje...!?

Prøver også å gå litt med staver, men det gjør meg enda mer svimmel. Andre øvelser som går på nakke,rygg gir også forverring. Drev en stund med sit-ups... men det var veldig hardt for nakken....

Så selv om jeg har erfart dette med massasje og forverring (til de grader)... og nå føler jeg har fått det bekreftet da andre har hatt/hørt dette... ,,

lurer jeg fortsatt på hva som er forskjellen.. mellom egen hard trening/svømming og massasje--- Muskelene får jo juling uansett....

Rolige gåturer er vel kansje det beste og mest naturlige... man bruker jo egentlig hele kroppen da...

Noen som har noen tanker om dette??

Hvis du har hodet ned i vann og for hvert svømmetak vrir litt til siden (eller har hodet til siden hele tiden) og puster inn. Ut kan du jo puste når som helst. Det er ikke så vanskelig å svømme på den måten. Da har du god kontroll på pusten. Det går jo også an å gå i svømmehallen når det er lite folk. Da kan man fint svømme på rygg.

Vanngym er et annet alternativ.

All bevegelse hjelper, men skal du ha god nytte av det for nakke skuldre bør du kanskje bruke dem mer enn det du gjør på en vanlig spasertur.

Trenigsgrupper hos fysioterapeut kan hjelpe veldig.

Jeg tror det er stor psykisk forskjell på masasje og trening. Ved masajse er man passiv mottager og ens eneste oppgave er å slappe av og slippe kontroll. Trenig handler mye mer om å ta kontroll og bruke muskler. Mange lærer bedre og slappe av ved å kjenne på kontrasten mellom å ta i med musklene og så slappe av. Trening kan gi en mye større følelse av mestring.

En psykomotorisk fysioterapeut kan ofte gi god veiledning på dette området. Er også mye mer trent i å ta hensyn til det psykiske aspektet ved behandlingen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Hvis du har hodet ned i vann og for hvert svømmetak vrir litt til siden (eller har hodet til siden hele tiden) og puster inn. Ut kan du jo puste når som helst. Det er ikke så vanskelig å svømme på den måten. Da har du god kontroll på pusten. Det går jo også an å gå i svømmehallen når det er lite folk. Da kan man fint svømme på rygg.

Vanngym er et annet alternativ.

All bevegelse hjelper, men skal du ha god nytte av det for nakke skuldre bør du kanskje bruke dem mer enn det du gjør på en vanlig spasertur.

Trenigsgrupper hos fysioterapeut kan hjelpe veldig.

Jeg tror det er stor psykisk forskjell på masasje og trening. Ved masajse er man passiv mottager og ens eneste oppgave er å slappe av og slippe kontroll. Trenig handler mye mer om å ta kontroll og bruke muskler. Mange lærer bedre og slappe av ved å kjenne på kontrasten mellom å ta i med musklene og så slappe av. Trening kan gi en mye større følelse av mestring.

En psykomotorisk fysioterapeut kan ofte gi god veiledning på dette området. Er også mye mer trent i å ta hensyn til det psykiske aspektet ved behandlingen.

mvh

Takk for svar pielill!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall hørt at massasje kan utløse psykoser hvis man er litt i grenseland.

Jeg har selv masse muskelspenninger som jeg har slitt med i årevis og prøvd ulike typer behandlinger for. Det jeg holder på med nå er en kombinasjon av triggerpkt.beh. og bindevevsmasasje. Behandleren min er veldig klar over at jeg er deprimert og tar hensyn til dette når han jobber med meg. Han prøver også å roe meg ned når legen min har skremt vannet av meg at jeg kanskje har muskeltumor. Behandlingen hjelper litt etter litt men jeg regner fortsatt med å bruke flere år på å bli helt bra i musklaturen. Psykomotorisk trening har ikke hatt så veldig god effekt på meg det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Jeg har selv masse muskelspenninger som jeg har slitt med i årevis og prøvd ulike typer behandlinger for. Det jeg holder på med nå er en kombinasjon av triggerpkt.beh. og bindevevsmasasje. Behandleren min er veldig klar over at jeg er deprimert og tar hensyn til dette når han jobber med meg. Han prøver også å roe meg ned når legen min har skremt vannet av meg at jeg kanskje har muskeltumor. Behandlingen hjelper litt etter litt men jeg regner fortsatt med å bruke flere år på å bli helt bra i musklaturen. Psykomotorisk trening har ikke hatt så veldig god effekt på meg det siste året.

takk for svar avidi....

Men hva er muskeltumor?? og hvordan arter det seg???

mvh

Engstelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar avidi....

Men hva er muskeltumor?? og hvordan arter det seg???

mvh

Engstelig

Hei Ink

Det var ikke meningen å skremme deg, jeg er ikke helt sikker på hva legen mener men jeg går ut fra at han tror det er en kreftsvulst i skuldermusklaturen.I følge masjaseterapeuten min er det en muskel som har slått krøll på seg og forårsaker en stor muskelknute. Jeg velger å tro på ham inntil evt. det motsatte er bevist.

Ser at du sliter med muskelspenninger, det kan være verd å prøve psykomotorisk fysioterapi. Det har hjulpet meg tidligere.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Hei Ink

Det var ikke meningen å skremme deg, jeg er ikke helt sikker på hva legen mener men jeg går ut fra at han tror det er en kreftsvulst i skuldermusklaturen.I følge masjaseterapeuten min er det en muskel som har slått krøll på seg og forårsaker en stor muskelknute. Jeg velger å tro på ham inntil evt. det motsatte er bevist.

Ser at du sliter med muskelspenninger, det kan være verd å prøve psykomotorisk fysioterapi. Det har hjulpet meg tidligere.

Lykke til.

Takk for svar.. avidi

Var du også svimmel og ør/synsforstyrrelser/slapp/ stiv i muskulatur/mageproblemer.. etc --- da du var plaget med spenninger?

For meg er det ikke så mye smerter... mer et ubehag... veldig ubehag.....og dette har gitt meg helseangst...da jeg ikke engang greier å sette ord på disse noe diffuse symptomene. Synes det hadde vært lettere å ha et navn på det. Ville heller hatt smerter...lett å si, men det er mer konkret. Og, ja-- jeg vet hva smerter er da jeg har hatt prolaps i ryggen tre ganger....

huff....

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ink

Det var ikke meningen å skremme deg, jeg er ikke helt sikker på hva legen mener men jeg går ut fra at han tror det er en kreftsvulst i skuldermusklaturen.I følge masjaseterapeuten min er det en muskel som har slått krøll på seg og forårsaker en stor muskelknute. Jeg velger å tro på ham inntil evt. det motsatte er bevist.

Ser at du sliter med muskelspenninger, det kan være verd å prøve psykomotorisk fysioterapi. Det har hjulpet meg tidligere.

Lykke til.

Dette er ikke noe forsøk i å foreslå en diagnose for deg. Bare litt om begrepet tumor.

En tumor er en svulst, altså en opphopning / klump av vev.

Ordet tumor sier ingen ting om det er en ondartet eller godartet svulst. Ondartet er en tumor som er farlig for kroppen, altså kreft/canser. Det finnes alle mulige alvorlighetsgrader av ondartet tumor. Godartet er ikke farlig selv om den kan volde problemer og måtte fjernes. En tumor behøver altså ikke å være kreft.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anouschka78

Ja, uff! Gikk en periode til kiropraktor og det satt igang en voldsom sterk depresjon. En med psykiske problemer skal ALDRI gå til fysioterapeut eller massør dersom ting ikke er bearbeidet følelsesmessig. Men psykomotoresk fysio. er anbefalt. Har ikke testet dette ennå pga.lang ventetid. Ellers er svømming i varmt vann på ryggen, badstue og forsiktig akupunktur å anbefale. Men gi akupunktøren beskjed om din psykiske helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...