Gå til innhold

NHD : Efexor


mariex

Anbefalte innlegg

Har nå gått på 150mg Efexor i snart to uker. Merker ingen bedring,heller tvert imot.Er oppgitt, fortvilet og har ikke interesse for noe.Når jeg har det på det værste, tar jeg 2,5mg Valium for å roe meg ned.Dette gjør jeg toppen to ganger pr.døgn. Tar også 7,5 mg Imovane til å sove på pga tanker og grublerier som holder meg våken.Lurer på om du kan fortelle meg hvor mange uker det må gå før det blir full virkning av Efexor, og om du mener at jeg må opp i høy dose for å få full virkning, slik du har beskrevet det ang Aurorix.(Aurorix hadde god virkning på meg, men psykiateren mente jeg ble manisk av den, så den får jeg ikke) Er takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ink1365380698

Hei; har tenkt å begynne med aurorix, men ble litt beteknt med det du sa at legen mente du ble manisk??.... Trodde ikke medsiner kunne ha slike bivirkninger.... Hva mener du?

Brukte du dem for angst/depresjon??

Håper du får hjelp av efexor...

Det er vondt å ha det slik...

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilsen manisk depressiv

Vil bare komme med en kommentar om at du burde passe på litt med efexor hvis du ble manisk av aurorix. Efexor skal visst være den antidepressive medisinen det er størst sjans for å bli manisk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare komme med en kommentar om at du burde passe på litt med efexor hvis du ble manisk av aurorix. Efexor skal visst være den antidepressive medisinen det er størst sjans for å bli manisk av.

Jeg har diagnosen unipolar lidelse,men psykiateren sa at noen medisiner kunne utløse mani, såkalt bipolar3.Syns selv jeg hadde det svært godt på Aurorix,hadde kontroll, og stemningsleiet var veldig bra, men altså: psykiateren mente det var mani.Tror ikke det er noen fare med Efexor,er langt nedi dypet,og håper og venter hver dag på at det skal "snu".

Takk for ditt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei; har tenkt å begynne med aurorix, men ble litt beteknt med det du sa at legen mente du ble manisk??.... Trodde ikke medsiner kunne ha slike bivirkninger.... Hva mener du?

Brukte du dem for angst/depresjon??

Håper du får hjelp av efexor...

Det er vondt å ha det slik...

vennlig hilsen

Takk for svaret.Hvis du leser mitt svar til "manisk depressiv", kan du se hva jeg skriver der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest zuuul

Hvis du ble manisk av Aurorix skal du hvertfall ikke ha Efexor. Efexor er en av de anti depp med størst risiko for utvikling av mani hos disponerte. Da skal du jo heller ha Lamictal eller Litium, som ikke er anti depp, men stemningsstabiliserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zuuul

Jeg har diagnosen unipolar lidelse,men psykiateren sa at noen medisiner kunne utløse mani, såkalt bipolar3.Syns selv jeg hadde det svært godt på Aurorix,hadde kontroll, og stemningsleiet var veldig bra, men altså: psykiateren mente det var mani.Tror ikke det er noen fare med Efexor,er langt nedi dypet,og håper og venter hver dag på at det skal "snu".

Takk for ditt svar.

Selv om du har bipolar 3, så skal du ha stemningsstabiliserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ble manisk av Aurorix skal du hvertfall ikke ha Efexor. Efexor er en av de anti depp med størst risiko for utvikling av mani hos disponerte. Da skal du jo heller ha Lamictal eller Litium, som ikke er anti depp, men stemningsstabiliserende.

Hvis dette er tilfelle,begriper jeg ikke hvordan psykiateren min kunne gi meg Efexor!Begynner å lure på om han bruker meg som prøvekanin!

Føler meg ganske forvirra av dette........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zuuul

Hvis dette er tilfelle,begriper jeg ikke hvordan psykiateren min kunne gi meg Efexor!Begynner å lure på om han bruker meg som prøvekanin!

Føler meg ganske forvirra av dette........

Hva var det som gjorde at han mente du var manisk, forresten? Hadde du taletrang? Brukte du masse penger? Sang du på gaten? Sov du bare et par timer i døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det som gjorde at han mente du var manisk, forresten? Hadde du taletrang? Brukte du masse penger? Sang du på gaten? Sov du bare et par timer i døgnet?

Da jeg fortalte psykologen at jeg følte at jeg i løpet av en dag bokstavelig talt følte at dagen gikk fra "svart" til "gyllen"og at jeg fikk en kjempeenergi.Vasket og vasket, og hadde det herlig med meg selv. Sov noen timer pr. natt,men ikke mye.Denne perioden varte i ca.14 dager, så var herligheten over, selv om jeg fortsatt gikk på Aurorix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zuuul

Da jeg fortalte psykologen at jeg følte at jeg i løpet av en dag bokstavelig talt følte at dagen gikk fra "svart" til "gyllen"og at jeg fikk en kjempeenergi.Vasket og vasket, og hadde det herlig med meg selv. Sov noen timer pr. natt,men ikke mye.Denne perioden varte i ca.14 dager, så var herligheten over, selv om jeg fortsatt gikk på Aurorix.

Kanskje Lamictal i tillegg til Aurorix kunne vært noe. Man kan føle seg tryggere på å gi anti depp når man gir stemningsstabiliserende i tillegg... Og det er jo synd å slutte på noe som virker så bra. Problemet med medisiner som gir oppstemthet er at de kan gi en nedstemthet rett etterpå. Slik var det for meg, derfor sluttet jeg på Fontex og bruker kun Lamictal og Litium. Og gjør det kjempebra på de medisinene. Manien du beskriver tror jeg neppe er en full blown mani, men kanskje en hypomani? Jeg kjenner meg igjen i å ha det topp med meg selv og vaske og vaske. Å ha det topp med seg selv og vaske og vaske kan jo kanskje også være normalt, ved at man endelig ikke er deprimert mer, og endelig har overskudd? Men det at du sover veldig lite om natten, er et tegn på at det kanskje likevel er en hypomani...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Lamictal i tillegg til Aurorix kunne vært noe. Man kan føle seg tryggere på å gi anti depp når man gir stemningsstabiliserende i tillegg... Og det er jo synd å slutte på noe som virker så bra. Problemet med medisiner som gir oppstemthet er at de kan gi en nedstemthet rett etterpå. Slik var det for meg, derfor sluttet jeg på Fontex og bruker kun Lamictal og Litium. Og gjør det kjempebra på de medisinene. Manien du beskriver tror jeg neppe er en full blown mani, men kanskje en hypomani? Jeg kjenner meg igjen i å ha det topp med meg selv og vaske og vaske. Å ha det topp med seg selv og vaske og vaske kan jo kanskje også være normalt, ved at man endelig ikke er deprimert mer, og endelig har overskudd? Men det at du sover veldig lite om natten, er et tegn på at det kanskje likevel er en hypomani...

Som du skriver, følte jeg egentlig at jeg endelig fikk overskudd og ble "normal" da jeg gikk inn i den fasen med oppstemthet,som jeg velger å kalle det.Hvis nå ikke Efexor skulle gi meg ønsket virkning,skal jeg spørre psykiateren om ikke jeg kan få prøve Lamictal og Litium.Føler at det er et forsøk verd.Spørs bare om psykiateren er enig.

Ellers skal du ha takk for dine svar.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...