Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er veldig plaget av øyeallergi, og skulle gjerne visst om det finnes flere som har samme type allergi som meg.

Jeg ble allergisk da jeg var 12 år, mot røyk, parfyme, såper med lukt osv.

Dette har absolutt vært til å leve med, helt til for et år siden, og siden har det bare blitt værre.

For to år siden hadde jeg Amaryllis i julen, og det gikk helt fint.

Da jeg for vel et år siden igjen kjøpte Amaryllis til jul, fikk jeg problemer med øynene.

Jeg skjønte ikke at det var på grunn av blomstene (jeg hadde aldri vært allergisk mot blomster før), så jeg hadde dem i flere uker.

Etter dette reagerrer jeg kraftig på "alt" som lukter.

Jeg tåler ikke såpe, oppvaskmiddel, deodorant, barberskum, hårprodukter, vaskepulver, shampo, støv, blomster(som blomstrer), sponplater, nye møbler, maling, lim, appelsin, nye klær osv.

Jeg reagerer kun i øynene, med sterk svie, kløe, og følelse av ekstrem tørrhet(men øynene er ikke tørre i følge legen), som oftest resulterer i at jeg ikke greier å holde øynene ordentlig oppe.

Jeg kan ikke gå på besøk til noen som har en blomst, har på seg deodorant eller har såper med lukt osv.

Da går jeg med øynene nesten igjen i fire-fem dager etterpå, og har stort ubehag i øynene.

Bare det at jeg går forbi en blomsterbutikk på et kjøpesenter er nok til at det kan vare i fem dager.

Har vi besøk av et menneske med vanlig mengde deodorant på seg, har jeg det gående i flere dager...jeg er så lei og fortvilet.

Jeg ser for meg at jeg snart ikke kan omgås andre, eller oppholde meg andre steder enn hjemme i min tilrettelagte hule.

Å ta fly eller buss er et mareritt, for der er det så mange forskjellige parfymer, deodoranter o.l

Jeg har inntrykk av at "alle andre" har "normal allergi" med rennende nese og øyne, som de kan ta medisiner for å lindre, men ingen har det sånn som meg.

For tre dager fikk sønnen min katt, og jeg var ganske sikker på at det kom til å gå bra, siden jeg ikke har "vanlig allergi" , men her sitter jeg da, med sviende og veldig kløende øyne, og to barn som ber så pent om jeg ikke kan gå til legen og gjøre noe med allergien, så vi slipper å gi lillepus fra oss.

Jeg har prøvd utallige typer øyedråper og også allergitabletter uten resultat.

Øyelegen min sier at det er ikke f.eks. pollen jeg reagerer på, men på luktstoffer.

Hvorfor virker ingen medisiner på meg?

Hva skal jeg gjøre for å ikke bli helt isolert av dette,- jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å ha en normal jobb en gang.

Har du hørt om en sånn type allergi?

Har du forslag til andre typer medisiner jeg kan prøve?

Jeg har også gått til homeopat i mange mnd. uten resultat.

Jeg er 27 år, og skal snart ut i jobb etter å ha vært hjemme med barna, men jeg begynner å se mørkt på både videre utdannelse og jobb.

Jeg var på juleferie hos mine foreldre nettopp, og satt med øynene i en kald klut i to uker!!!

Jeg er fortvilet, og trenger å høre at jeg ikke er den eneste som har denne typen allergi, og evt. tips om behandling, andre råd, og erfaringer.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15252-spesiell-%C3%B8yeallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Ewa

Dette høres forferdelig vanskelig ut og jeg forstår godt din fortvilelse. Jeg har hørt om liknende tilfeller tidligere, men det er ikke vanlig. Du har sannsynligvis ekstremt sensitive slimhinner i øynene og reagerer på alt som kan irritere. Det høres nå ut som du er kommet inn i en "ond sirkel" som på en eller annen måte må brytes. Behandlingsmessig ville jeg prøvet et antihistamin (allergimedisin) over litt lengere tid sammen med mastcellestabiliserende øyedråper, f.eks. Tilavist. Det finnes også andre. Dette fordi det som skjer sannsynligvis er at en type celler som inneholder stoffer som fremkaller allergisymptomer hele tiden slipper ut slike stoffer og det da er om å gjøre å stabilisere eller "roe"dem. Fordi du bare har symptomer fra øynene er det mest logisk å bruke øyedråper sammen med antihistamin for å forsterke effekten. Jeg har ingen bedre foraslag, snakk med legen din onm dette og lykke til!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...