Gjest Boulala Skrevet 10. juli 2004 Skrevet 10. juli 2004 Hei. Er en gutt på 18 som har klaffefeil(den lekker litt)det er i Aorta klaffen.Er hos hjerte-legen men han har ikke fortalt så mye om den,han sier at jeg skal leve normalt! Kan du forklare litt om feilen og har jeg noe å være bekymret over!! PS: har litt rask puls noen ganger på ca(100-120)så går det over etterhvert. Hilsen Meg 0 Siter
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 29. juli 2004 Skrevet 29. juli 2004 Svar til Boutala. En liten aortaklaffelekkasje er en uskyldig tilstand som ikke skal ha noen konsekvenser for din daglige aktivitet eller yrkesvalg (bortsett fra spesielle yrker som flyver, dykker,etc.). Lekkasjen medfører at en liten mengde blod strømmer tilbake til venstre hjertekammer for hver gang hjertet har slått og pumpet blod ut i hovedpulsåren (på fagsproget kalt Aorta). Aortaklaffen skal tette hovedpulsåren hver gang hjertet utvider seg og fyller seg opp på ny. En liten lekkasje vil ikke være noen belastning for hjertet, og spesielt ikke for et ungt hjerte som ditt. Det er ønskelig at du får utført en ekkokardiografi (ultralydundersøkelse) med regelmesige mellomrom (f.eks. hvert 3.-5. år, hvis ellers forholdene er normale. Du bør dessuten spørre din kontrollerende lege om det er nødvendig at du får antibiotika-profylakse (Penicillin eller lignende stoff) i forbindelse med infeksjoner, tanntrekking, etc. Forøvrig bør du ignorere dette og leve et normalt liv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.