Gjest urquell Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Jeg er saa redd. har gaatt paa fontex i 4 uker naa, mandag oekte jeg dosen fra 20 mg til 40 mg. Psykiateren hadde ingen formening om det kom til og hjelpe og sa det var helt opp til meg, altsaa blir jeg saa raadvill. Det foeles som om dette er den dummeste beslutnigen jeg har tatt noengang, hvorfor lot jeg dem overtale meg? En tidligere lege mente jeg trengte stemningstabiliserende medisin (de mistenkte at jeg var bipolar2, ultra rapid) men den nye, avviser at dette kan vaere tilfellet, og sier kun AD. Hva om svingningene mine varer saa kort at psykiateren som jeg treffer hver tredje uke ikke kan merke dem? Han merker bare at jeg er langt nede, og bryr seg mindre om de dagene jeg er saa energisk at jeg ikke sover, men alt gaar mye mye fortere, og alt er helt paa topp jeg prater som en foss, og er ultra sosial. Foer alt kollapset sammen og jeg ble langt nede igjen, og totalt utslitt.Disse episodene kan vare alt fra noen timer til noen dager. Jeg er selv veldig usikker paa om disse episodene kan klasifiseres som hypomani, de varer jo ikke lenger enn 2-3 dager maks? Hvordan kjenner man igjen en hypomani, og hvordan kommuniserer man svingningene til psykiateren? (han nye bryr seg kun om mine depressive symptomer) Vet ikke selv hva jeg skal tro, jeg svinger saa mye at jeg har vanskelig for og tro at det er kun depresjon, Er det da riktig og bruke fontex eller boer jeg over paa en stemniongstabilisator, evt, hvilken? Tar gjerne imot raad! P.S. Har ikke merket endring i svingningsmoensteret med bruk av fontex, men matinntaket har normalisert seg, og jeg klarte for foerste gang og komme ut av en suicidal tankegang paa egenhaand. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152536-ad-eller-stemningstabiliserende/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trrrish Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Jeg fikk diagnosen bipolar rapid cycle etter å kun ha vært oppstemt i et døgn. Fikk lamictal og siden også litium. Virker kjempebra. Har sluttet på fontex uten problemer. Har ingen selvmordstanker. Før dette gikk jeg i et år til en psykiater som ikke ga meg medisiner og som mente jeg var deprimert. Han ble litt interessert da jeg fortalte om oppstemte perioder der jeg sang på gaten og slikt, men siden det ikke varte så lenge som to uker, så brydde han seg ikke mere om det og fortsatte med samtaleterapien. Siden ble han langtidssykemeldt og jeg ble innlagt, og de mente fortsatt at ingenting tydet på at jeg var bipolar. Men så kom den oppstemtheten, og vips var jeg bipolar og fikk lamictal. Og den varte IKKE lenge. Max 1,5 døgn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152536-ad-eller-stemningstabiliserende/#findComment-974682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Kanskje du kan føre en "humørdagbok" frem til neste gang du har time hos psykiateren. Skriv litt hver dag om hvordan du opplever ditt eget stemningsleie, og litt om hva du har gjort. Dersom svingninger synes å være fremtredende, så kan du diskutere dette med psykiateren med utgangspunkt i dagboken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152536-ad-eller-stemningstabiliserende/#findComment-974766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.