Gå til innhold

"Skrivesperre" - yrkeshemming


flinkus

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinnelig advokat med meget inngripende skrivesperre. Pga denne har jeg valgt å slutte i et velrennomert advokatfirma og tatt jobb i det offentlige. Skrivesperren har mer eller mindre gjort seg gjeldende siden ungdomsskolen. Slik sett har jeg nok valgt feilt yrke. Skrivesperren utarter seg på følgende måte: Jeg makter ikke skrive en hel setning. Istedet redigerer jeg underveis, endrer ordvalg, setningsoppbygning og får nærmest "blackouts" mht. staving og ordbruk. Det sier seg selv at det tar meget, meget lang tid å forfatte dokumenter, som mitt arbeid i det alt vesentlige består i. I studietiden deltok jeg i en eksamensangst-gruppe uten å få bukt på skrivesperren. Jeg har også gått til individuell behandling hos psykolog/ psykiater uten resultat. Da var riktignok hovedfokuset på depresjon og søvnproblemer. Spørsmålet mitt er om jeg må omskolere meg, evnt. skifte yrke? (Er også økonomiutdannet). Allerhelst ønsker jeg å bruke utdannelsen min. Hvilken behandling kan evnt. anbefales? Er hypnose egnet ved slike problemstillinger? Jeg mener å ha en viss innsikt i hvorfor skrivesperren er der. Jeg anser meg selv for å være et av "de flinke barna" som Finn Skårderud viser til. Det å være eldst i barneflokken og mangel på ubetinget kjærlighet kan meget vel ha ledet til perfeksjonismen. Hovedproblemet er imidlertid at selv om man kan anta noe om årsaken til at sperrer oppstår, gjør kunnskapen ikke at de forsvinner. HVA GJØR JEG??

Håper på tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Flinkus,

Jeg kjenner meg svært godt igjen i problemet som du beskriver. Jeg har også en del problemer relatert til formalisme og perfeksjonisme med mitt språklige uttrykk.

Jeg har ofte en idé om *hva* jeg skal eller bør uttrykke, men vet ikke/ kan ikke bestemme meg for *hvordan* jeg skal skrive (eller si) det. For meg er dette analogt med at jeg godt kan forestille meg komplekse bilder, men ikke klarer å gjengi dem med tilstrekkelig kvalitet ved å tegne dem. Dertil føler jeg ofte at det som jeg har skrevet ikke er "riktig nok", og kan bruke svært lang tid på selv mindre skrivearbeid for å tilpasse det mine (omskiftelige) forestillinger om "hvordan tingene bør være", selv i tilfeller da jeg vet at dette ikke har noen positiv innvirkning på tekstens innhold.

Jeg føler at all formalismen og perfeksjonismen som jeg pålegger mitt språklige uttrykk drenerer meg for all kreativitet og skriveglede, og gjør et lite skrivearbeid (f.eks. en handleliste, en kort beskjed, eller et innlegg på DOL,) til en tungvint, langtekkelig, og innviklet prosess av nærmest mekanisk natur.

Da jeg (enda) ikke har overkommet mitt eget problem, har jeg egentlig få gode råd å gi deg. En strategi som jeg har forsøkt er imidlertid å studere og uttrykke meg på fremmedspråk (f.eks. tysk) som har mindre språklig frihet enn hva norsk har, og som krever av meg at jeg utnytter min (begrensede) kompetanse fullstendig. Jeg mener virkelig at vårt norske språk er håpløst liberalt, og foretrekker å uttrykke meg på et språk som har fastere og mer veldefinert struktur.

Jeg tror at det er håp for oss!

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du skrive skikkelig dårlige tekster? Bare skrive det du kommer på i hodet ditt. Ikke redigere eller noe, bare ha dårlig oppbygning og språk i teksten, slik som jeg har nå? For du ser at det er forsåelig det jeg skriver :-)

Når du er ferdig kan du rette på de groveste feilene og "trykke på send- knappen" slik at brevet er borte og ikke kan endres på.

Etter at du har sendt og "utlevert" en del dårlige brev er skrivesperren borte.

Magisk! :-)

Selv om du alltid har måttet være flink har du fortsatt et valg. Fra nå av skal være dyktig men ikke perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Siden problemet er så konkret og avgrenset, tror jeg adferdsterapi er tingen.

Lag deg regler for skrivingen, og følg disse.

- Skriv i avgrensede perioder. Hvis du f.eks. skal skrive et brev, avsett på fårhånd tid for når første kladd skal være ferdig (f.eks. 15 min). Skriv så hurtig i denne perioden, få med alt du syns er viktig. Ikke tenk på formuleringene, de kan du fikse på senere. Avslutt skrivingen med én gang perioden er over, så unngår du å sitte og knote unødig.

- Øv deg på å skrive raskt, automatskrift. Avsett periode på 10 minuter. Skriv så raskt du kan. Du har ikke lov til å endre på noe, og hendene skal til en hver tid være i bevegelse på tastaturet, sitter du helt fast skriver du akkurat det "jeg kommer ikke på noe.."

- Skriv uten å se hva du skriver. Tape et ark over skjermen og skriv, da kan du ikke rette på det underveis.

Se også http://www.english.uiuc.edu/cws/wworkshop/advice/writersblock.htm

Dette skulle absolutt være et overkommelig problem. Hvis du føler at du sitter fast på egenhang bør du kontakte psykolog som har spesialisert seg på adferdsterapi for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du du kunne ha nytte av å få hjelp av en pedagog / spesialpedagog med innsikt i din type problemstilling.

Nissen har en tendens til å flytte med på lasset, så det er ikke sikkert du vil ha så mye å vinne på å bytte yrke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...