elleve Skrevet 12. januar 2001 Del Skrevet 12. januar 2001 Først av alt vil jeg takke for svarene som du tålmodig gir. Jeg har som sagt en ASD, og venter på operasjon(?), men først ville de undersøke hjertet. Da skulle de ned med en slange og ta u.s. innenifra. Men etter en stund med venting, har jeg fått vite på at ventingen kan bli lang, de er nemlig ikke ferdig med å bygge den avdelingen som foretar slike u.s.på rikshospitalet... Kan en få utført u.s. og operasjonen en annen plass i Norge der en ikke trenger å vente på at sykehuset skal bli bygget ferdig først??? Jeg blir så lei, nå har jeg gått med feber i 19 dager og de finner ikke ut hvorfor feberen er der, og info. er ikke alltid like lett å få ut av dem som skal gi det. Blodprøvene var fine, bortsett ifra at de hvite blodlegemene var det for mange av! Jeg har et spr. til; jeg fant ut at de hadde funnet noe gale med hjertet allerede da jeg var en liten jente (er nå 32), men de har aldri fulgt dette opp, er ikke det en forsømmelse? Jeg kunne da hatt et helt annet liv, det står bl.a. i karakterboka mi at jeg var "doven" og orket ikke så mye, har alltid trodd at jeg har hatt dårlig kondis. Jeg blir ganske oppgitt over helsevesenet. Takk igjen for svar, du gjør en helt utrolig jobb med å svare på alle disse innleggene på denne siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15258-bytting-av-sykehus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 17. januar 2001 Del Skrevet 17. januar 2001 Svar til Elleve. Det som ble påvist da du var liten, var ganske sikkert en bilyd som kan høres ved ASD, som du jo er født med. Det er mulig at overgangen av blod (shunten) fra v. til h. forkammer allerede tidlig var så stor at du burde vært stelt med før, men det er umulig for meg å være sikker på. Jeg er svært lite begeistret for det faktum at du nå har vært febril i snart 3 uker, og at du i denne febereprioden har for mange hvite, hvilket oftest er et svar på en infeksjon. Hvis du fortsatt er febril bør du legges inn på nærmeste lokal/sentralsykehus til videre vurdering. Undersøkelsen du venter på er sannsynligvis en høyresidig hjertekateterisering, for å bestemme shuntens størrelse samt å måle trykk og motstand i lungekretsløpet. Muligens vil de også gjøre en ekkoundersøkelse fra spiserørsiden før du blir operert. Det haster neppe så veldig med operasjonen (hvis vi snakker uker/måneder), selv om jeg forstår utålmodigheten over ventetiden. Men det som haster er å få klarhet i hvorfor du har feber, og det svaret bør du få omgående. Når dette er avklaret, vil din privatlege/lokalsykehus kunne bistå deg med å søke annet senter som kan utføre videre undersøkelser og evt. operasjon, f.eks. andre regionssykehus, Feiringklinikken. Operasjon av ASD vil ofte kunne gjøres uten at man åpner, idet endel av dem kan lukkes med en slags "paraply-teknikk" via katetre som føres inn via arm/lyske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15258-bytting-av-sykehus/#findComment-74194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.