Gå til innhold

NHD:hvor mye har familiehistorien å si for diagnosesettingen?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

når jeg har vært til utredninger både i henholde til min psykiske helse og min fysiske så har det vært veldig mye spørsmål om andre i familien har hatt lignende plager. Jeg synes sånne spørsmål er vanskelig å gi noe godt svar på.

Når det gjelder psykiske lidelser så har man vel ikke så godt grunnlag for å si om noen andre i familien lider av det. Nå har jeg jo ikke jeg så voldsomt god kontakt med alle søskenbarn og min fars slekt kjenner jeg ikke til. Riktignok kan jeg jo si at det er en del mennesker som er rimelig spesielle men om det kvalifiserer til en psykisk lidelser vet jeg jo ingenting om. Dessuten er jo ikke psykisk sykdom noe som det snakkes høyt om i slekta. kan jo være at flere har det uten at jeg vet det. min farmor var jo rimelig depressiv men om det skyldes alderdommen eller var et eget personlighetstrekk hos henne er jo vanskelig å svare på. har noen tremeninger som er schizofrene men er det relevant når det er såpass fjerne slektninger? Jeg lurer på om dette at jeg ikke vet får stor betydning i hensyn til diagnoser som kan være arvelige. Hva om jeg hadde vært adoptert og ikke visste noe om bakgrunnen min? eller hva om moren eller faren min i virkeligheten er adoptert? Har dette stor betydning for om visse diagnoser kan settes eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

En diagnose vil aldri settes på grunnlag av familiehistorien, men ut fra pasientens symptomer. Familiehistorien kan likevel være relevant, og kan noen ganger gi en pekepinn. F.eks. vil en være ekstra på vakt overfor hypomane episoder dersom en deprimert pasient har forkomst av bipolaritet i nær familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...