Gå til innhold

hvilke positive forandringer har skjedd med dere til tross for problemene?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

prøver å minne meg selv på dette når ting er som vanskeligst og jeg ikke vet råd. Jeg er glad for at jeg i de siste årene har blitt mer åpen og tillitsfull i forhold til andre. jeg har fått flere venner. Jeg har blitt litt flinkere til å sette grenser ovenfor andre og si ifra når det er ting jeg ikke ønsker å være med på. Jeg har laget en nettside som jeg har fått masse positiv respons på.

om man skulle spørre meg om negative sider som hadde skjedd meg så hadde nok det blitt mye mer.

Hva med dere. Har dere opplevd noen positive forandringer i livet.? selv om det er aldri så lite så kan det godt å være bevisst det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Annfrid

fint at du tar opp dette.tror det er lurt å finne noen ting som tross alt har vært positivt. MÅ innrømme at jeg ikke synes det er lett. Men en ting har vært positivt.Jeg har fått en god veninne det siste året. det er fint å ha en å gå tur sammen med. dessuten har jeg blitt litt oppmuntret til å prøve meg litt på arbeidsmarkedet igjen. må innrømme at jeg fortsatt tviler veldig men at tanken blir sterkere er jo positiv

god sommer til dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål syns jeg.

Jeg prøver å bli bedre til å tenke at et problem egentlig er en mulighet. Et problem er en mulighet til endring. Og endring skjer bare hvis jeg har motivasjon til endring, og når jeg har et problem kan det være en drivkraft for motivasjon. Det forutsetter at jeg vet og har tillit til at løsninger finns og er mulige (for meg).

Det som jeg også har lært/tankemessige endringer gjennom å ha "problemer" er at uansett om jeg har en psykisk lidelse/sykdom, så fratar den meg ikke for noe ansvar i forhold til meg selv (å ta vare på meg selv, ikke skade meg, gi meg muligheter for utvikling og behandling f.eks.), og i forhold til resten av samfunnet/menneskene. Alle har sine problemer. Respektere at alle har forskjellige måter å takle problemene sine på. Det som er rett for meg behøver ikke nødvendigvis være riktig for andre og omvendt.

Å ha en lidelse eller sykdom gir meg heller ikke rett til en livslang selvmedlidenhet. Den veien går nedover. Det kommer man ingen vei med. Jeg syns det hjelper å forsøke å tenke slik hvis jeg er "langt nede".

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk fått en god del positive ting ut av depresjonen og angsten.. Jeg har lært mye mer om meg selv, hva jeg sliter med og hva jeg må gjøre for å komme ut av det, lært mer om hvor grensene mine er og hvordan klare å sette grenser overfor andre.

Har lært at det å snakke om vanskelige ting ofte kan være til god hjelp, istedenfor slik jeg gjorde det før - bare holdt alt inne i meg.. Lært at mange som jeg trodde ikke ville takle at jeg hadde problemer, egentlig har tatt det ganske fint og er nå en støtte for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...