ink1365380698 Skrevet 12. juli 2004 Skrevet 12. juli 2004 Hjelp jeg skal til MR og sjekke nakke og hode... er livende redd både undersøkelsen, og resultatet... Har hørt at det er en forferdilig høy lyd (som et bor), og at man må ligge flatt på ryggen inne i en "tunell" i 40 minutter.... hvordfan skal engstelige meg greie dette.... Har andre erfaring.... og kan roe meg? 0 Siter
Matthea Skrevet 12. juli 2004 Skrevet 12. juli 2004 Ikke bekymre deg, det går nok helt fint. Man ligger inni en slags tunell og forsøker å ligge _helt_ i ro. Det durer og bråker, men det betyr bare at maskinen funker Tror ikke du behøver å bekymre deg for skadevirkninger. Jeg hadde vært mer bekymret hvis det hadde vært CT hvor man får injisert et isotop. Og selv det er mer til nytte enn til skade. Lykke til! 0 Siter
ink1365380698 Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Skrevet 13. juli 2004 Ikke bekymre deg, det går nok helt fint. Man ligger inni en slags tunell og forsøker å ligge _helt_ i ro. Det durer og bråker, men det betyr bare at maskinen funker Tror ikke du behøver å bekymre deg for skadevirkninger. Jeg hadde vært mer bekymret hvis det hadde vært CT hvor man får injisert et isotop. Og selv det er mer til nytte enn til skade. Lykke til! hva er isotop?? Og så har jeg hørt at det er magnetstråler?? --- Håper ikke det kan sammenlignes med elektromagnetiske felt, som i høyspent og stråler fra mobiler....som det også er advart mot.... nå spør jeg dumt, men må allikevel gjøre det? 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 13. juli 2004 Skrevet 13. juli 2004 Ja,det bråker. Bildene i en MR-maskin dannes ved hjelp av kraftige magnetfelt - og teknikken som får til dette er den som lager støyen. Du får antagelig ørepropper eller øretelefoner for å dempe dette. Det er riktig at du må ligge flatt på ryggen inne i en tunell også. Tiden høres også riktig ut - men dette kan variere noe. Det er så langt ikke påvist skadevirkninger fra "strålingen" (magnetfeltene) som brukes ved MR-undersøkelse. (MR har vært i bruk i ca 20 år nå) Du vil komme til å få en "panikknapp" i handa som du kan trykke på om du finner ut at du må avbryte undersøkelsen - du vil i såfall komme raskt ut av maskinen Om man er engstelig for undersøkelsen, har klustrofobi, osv er det ofte svært nyttig å ta et par valium eller liknende en halvtimes tid før undersøkelsen. Dette må du i såfall snakke med legen din om. mvh 0 Siter
ink1365380698 Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Skrevet 13. juli 2004 hva er isotop?? Og så har jeg hørt at det er magnetstråler?? --- Håper ikke det kan sammenlignes med elektromagnetiske felt, som i høyspent og stråler fra mobiler....som det også er advart mot.... nå spør jeg dumt, men må allikevel gjøre det? Det er er litt ekkelt å tenke på er at nå er plutselig CT blitt "farlig", (lest litt om det på nettet). Da jeg tok det første gangen, ble denne maskinen sett som en revolusjon.... det var i 1991, og jeg tok det etter at jeg ble så svimmel etter en narkose. Jeg spurte om dette kunne være farlige stråler, men nei, det var det overhode ikke, fikk jeg beskjed om...skulle ikke tenke på det engang. Jeg er alltid litt forsiktig av meg, bruker blant annet mobilen minst mulig, og ville aldri ha bodd under en kraftledninf for eksempel. Men her strides jo de lærde... Har tatt CT igjen i 1995 og så sent som i 2001,(begge gangene på grunn av konstant svimmelhet) og fikk da også beskjed om at det var beskjedne doser røntgenstråler. Dette tålte vi. Har forresten blitt sent på CT på grunn av prolaps i ryggen også, når jeg tenker meg om. Men folk med gikt ol, er jo stadig inne til røntgen, så det kan vel ikke være så ille...håper jeg. Men leste som nevnt at CT nå hadde mange ganger så stor stråling som vanlig røntgen. Dette har ingen fortalt meg før. Hva da med MR når det har gått en stund. Da er vel det også skadelig. Legen fortalte meg at det var ikke røntgenstråler, så jeg trengte ikke bekymre meg for det, men jeg kunne bli litt varm i hodet av magnetstrålene....og da tenker jeg på hvor varm mobilen blir.... er dette samme strålene???? Vet jeg spør og graver dumt nå igjen, men er desverre så engstelig av meg, at jeg mister nattesøvnen både med tanke på undersøkelsen(da jeg er veldig ømtålig for både lyd og lys) og har klaustrofobitendens, på om det kan være skadelig på sikt og ikke minst på resultatet.... Ikke greit når man er redd for alt..... Hva skal jeg gjøre.??.. for andre er dette en undersøkelse...for meg rene giljotinen... det er tragikomisk og jeg må nesten le av meg selv tross alt.... Begynner forresten å bli bli forkjølt også....kanskje jeg ikke får tatt den ta... ??? Vet noen om dette. Hodet blir vel tett ..kjennes iallfall slik ut ved forkjølelse,,,, Håper noen vil svare meg....det hjelper å høre andres erfaringer. 0 Siter
Gjest tunnellkjører Skrevet 13. juli 2004 Skrevet 13. juli 2004 Gi beskjed til de som utfører undersøkelsen om at du er engstelig, - be om en "prøvekjøring" (at du først kjøres inn èn gang, og så ut igjen) for å se om du fikser det. Det jeg slet mest med, var at jeg fikk så vondt i bakhodet! Det pga at man ligger på rygg og ikke får bevege hodet (og underlaget er ikke akkurat dunpute..) Jeg lå i tunellen i 2 timer, da.. Det går nok helt fint, skal du se. Det er IKKE farlig, og om du får panikk, tryker du på knappen du får i hånda, så kommer de og kjører deg ut. Ja - det bråker litt, men ikke mer enn de fleste av oss takler. Vi tåler jo å høre høy musikk Hvis du er veldig engstelig, kan du jo ta en beroligende før du går (Hvis det ikke påvirker undersøkelsen - jeg vet jo ikke hva du skal undersøkes for). 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. juli 2004 Skrevet 13. juli 2004 Bare så du er obs på det kan det hende at du får et "gitter" over hodet slik at det blir umulig å røre hodet. 40 minutter høres lenge ut. Sist jeg tok av hode og nakken tok det 20 min i den nye trommelen. 0 Siter
ink1365380698 Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Skrevet 13. juli 2004 Bare så du er obs på det kan det hende at du får et "gitter" over hodet slik at det blir umulig å røre hodet. 40 minutter høres lenge ut. Sist jeg tok av hode og nakken tok det 20 min i den nye trommelen. Takk for svar, har du tatt det flere ganger.? 0 Siter
ink1365380698 Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Skrevet 13. juli 2004 Gi beskjed til de som utfører undersøkelsen om at du er engstelig, - be om en "prøvekjøring" (at du først kjøres inn èn gang, og så ut igjen) for å se om du fikser det. Det jeg slet mest med, var at jeg fikk så vondt i bakhodet! Det pga at man ligger på rygg og ikke får bevege hodet (og underlaget er ikke akkurat dunpute..) Jeg lå i tunellen i 2 timer, da.. Det går nok helt fint, skal du se. Det er IKKE farlig, og om du får panikk, tryker du på knappen du får i hånda, så kommer de og kjører deg ut. Ja - det bråker litt, men ikke mer enn de fleste av oss takler. Vi tåler jo å høre høy musikk Hvis du er veldig engstelig, kan du jo ta en beroligende før du går (Hvis det ikke påvirker undersøkelsen - jeg vet jo ikke hva du skal undersøkes for). Takk for svar... skal ta MR av hode og nakke.... på grunn av svimmelhet. Og da jeg bestillte timen sa de at det ville ta ca 40 minutter...huff kan de ta opphold imellom... små pauser?? To timer...det var lenge.... tok du hele systemet da eller?? Og magnetstrålene er altså erklært ufarlige?? Ja, det burde jo være undersøkt. Men er nå engstelig allikevel jeg da. Hvor lang tid tar det før man får svar...er jo redd resulatatet av dette også.... Håper det ikke tar alt for mange dagene.... 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 13. juli 2004 Skrevet 13. juli 2004 Det er er litt ekkelt å tenke på er at nå er plutselig CT blitt "farlig", (lest litt om det på nettet). Da jeg tok det første gangen, ble denne maskinen sett som en revolusjon.... det var i 1991, og jeg tok det etter at jeg ble så svimmel etter en narkose. Jeg spurte om dette kunne være farlige stråler, men nei, det var det overhode ikke, fikk jeg beskjed om...skulle ikke tenke på det engang. Jeg er alltid litt forsiktig av meg, bruker blant annet mobilen minst mulig, og ville aldri ha bodd under en kraftledninf for eksempel. Men her strides jo de lærde... Har tatt CT igjen i 1995 og så sent som i 2001,(begge gangene på grunn av konstant svimmelhet) og fikk da også beskjed om at det var beskjedne doser røntgenstråler. Dette tålte vi. Har forresten blitt sent på CT på grunn av prolaps i ryggen også, når jeg tenker meg om. Men folk med gikt ol, er jo stadig inne til røntgen, så det kan vel ikke være så ille...håper jeg. Men leste som nevnt at CT nå hadde mange ganger så stor stråling som vanlig røntgen. Dette har ingen fortalt meg før. Hva da med MR når det har gått en stund. Da er vel det også skadelig. Legen fortalte meg at det var ikke røntgenstråler, så jeg trengte ikke bekymre meg for det, men jeg kunne bli litt varm i hodet av magnetstrålene....og da tenker jeg på hvor varm mobilen blir.... er dette samme strålene???? Vet jeg spør og graver dumt nå igjen, men er desverre så engstelig av meg, at jeg mister nattesøvnen både med tanke på undersøkelsen(da jeg er veldig ømtålig for både lyd og lys) og har klaustrofobitendens, på om det kan være skadelig på sikt og ikke minst på resultatet.... Ikke greit når man er redd for alt..... Hva skal jeg gjøre.??.. for andre er dette en undersøkelse...for meg rene giljotinen... det er tragikomisk og jeg må nesten le av meg selv tross alt.... Begynner forresten å bli bli forkjølt også....kanskje jeg ikke får tatt den ta... ??? Vet noen om dette. Hodet blir vel tett ..kjennes iallfall slik ut ved forkjølelse,,,, Håper noen vil svare meg....det hjelper å høre andres erfaringer. CT har aldri vært "ufarlig". Helt siden gamle Röntgen holdt på med sine forsøk, har vi visst at røntgenstråling har _potensielle_ skadevirkninger. CT benytter røntgenstråler for å lage bilder. All vår kunnskap tyder på at det er en nær sammenheng mellom graden av eksponering for røntgenstråling, og potensialet for skade. Altså jo høyere dose, jo større risiko. Noen nedre, klar grense er det imidlertid ikke. Derfor er det viktig at man holder dosen så lav som mulig, og at enhcver røntgenundersøkelse skal retferdiggjøres ut fra et prinsipp om lavest mulig dose, og kun dersom resultatet av undersøkelsen har avgjørende betydning for videre behandling av sykdommen. (ALARA-prinsippet). Fokuset på at det er "farlig" har kommet fordi det er et betydelig overforbruk av CT-undersøkelser, der undersøkelsene f.eks. ikke har relevans for videre behandling. Slike undersøkelser kan vanskelig rettferdiggjøres. CT-maskinen VAR forøvrig en revolusjon - tenk å kunne finne kreftsykdommen så tidlig at man faktisk kunne redde pasienten? Og slippe å åpne hele pasienten for å finne problemet - osv! (Dog var dette mye tidligere enn 1991 at CT ble tatt i bruk) Jeg vil ikke si at det høres ut som du har mottat stråledoser som gir grunn til å gå rundt å gruble og bekymre seg. Det er riktig som du sier at CT har mange ganger så høy stråledose som vanlig røntgen, men det er forskjell på CT også. CT av hodet er vel kanskje den CT- undersøkelsen med lavest stråledose. Det er som du sikkert har forstått vanskelig å gi et kort svar på dine spørsmål - kunnskap om stråling og dens effekter er nødvendig for å kunne gi et mest mulig riktig svar. Hvis du ønsker å få større innsikt i strålingens effekter, typer stråling osv, så ligger en lettfattelig bok som heter "Stråling og Helse" online: http://www.afl.hitos.no/mfysikk/rad/straling_innh.htm - les særlig kapittel 11. (Denne boken er med på pensumlisten på radiografstudiet(Radiografer er de som utfører undersøkelsene, og utdannelsen tar tre år)). Som du sier - du er litt forsiktig, og uansett hvilke opplysninger du får så vil du vel kanskje aldri få helt ro for bekymringene rundt dette, men jeg har i alle fall tro på at kunnskap kan gi litt mer trygghet. Presiserer til slutt her at jeg i dette innlegget har omtalt røntgenstråler, som er ioniserende stråling - og ikke MR. Vi har brukt MR såpass lenge nå at vi burde begynne å se skadevirkningene ved bruk, men har ikke sett slike, og vi anser derfor MR som relativt trygt. Ordet "relativt" er med fordi man i medisinen aldri er skråsikker. Til syvende og sist dreier vel MR-spørsmålet ditt seg om én ting: Hva er du mest redd for: hittill uppdagede skadevirkninger av magnetfeltet i MR-maskinen, eller alvorlig sykdom som man ikke oppdager og behandler fordi du er redd for undersøkelsen? Så må du ta et valg på hva du selv foretrekker. Gå i alle fall til legen og få litt beroligende i forkant av undersøkelsen, om du bestemmer deg for å gjennomføre den, det vil være til hjelp for deg siden du har klaustrofobi. Lykke til :-) mvh radiografen 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. juli 2004 Skrevet 13. juli 2004 Takk for svar, har du tatt det flere ganger.? Jeg har tatt av hode og nakke to ganger. Og av nakken og ryggen tre ganger. Med den gamle maskinen de hadde på Ullevål tok det 2 1/2 time. Siste gangen tok det 1/2 time med den nye maskinen. 0 Siter
ink1365380698 Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Skrevet 13. juli 2004 Jeg har tatt av hode og nakke to ganger. Og av nakken og ryggen tre ganger. Med den gamle maskinen de hadde på Ullevål tok det 2 1/2 time. Siste gangen tok det 1/2 time med den nye maskinen. Takk for svar Dorthe... er redd det meste for tiden, i går var jeg glad for å komme inn på MR så fort, men i dag bekymrer meg også over strålene....også de jeg har fått tidligere via CT. Jeg er håpløs..... helt håpløs 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. juli 2004 Skrevet 13. juli 2004 Takk for svar Dorthe... er redd det meste for tiden, i går var jeg glad for å komme inn på MR så fort, men i dag bekymrer meg også over strålene....også de jeg har fått tidligere via CT. Jeg er håpløs..... helt håpløs Jeg lever enda. Og jeg har tatt MR med kontrast og CT flere ganger også. Dessuten har jeg tatt radioaktivt jod for noen år siden pga høyt stoffskifte. Men bekymrer man seg over det så hjelper det ikke at jeg sier at det sikkert går bra. Men lykke til i hvert fall. Du kan jo ta noe beroligende dersom du gruer deg for trommelen. 0 Siter
ink1365380698 Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Skrevet 13. juli 2004 CT har aldri vært "ufarlig". Helt siden gamle Röntgen holdt på med sine forsøk, har vi visst at røntgenstråling har _potensielle_ skadevirkninger. CT benytter røntgenstråler for å lage bilder. All vår kunnskap tyder på at det er en nær sammenheng mellom graden av eksponering for røntgenstråling, og potensialet for skade. Altså jo høyere dose, jo større risiko. Noen nedre, klar grense er det imidlertid ikke. Derfor er det viktig at man holder dosen så lav som mulig, og at enhcver røntgenundersøkelse skal retferdiggjøres ut fra et prinsipp om lavest mulig dose, og kun dersom resultatet av undersøkelsen har avgjørende betydning for videre behandling av sykdommen. (ALARA-prinsippet). Fokuset på at det er "farlig" har kommet fordi det er et betydelig overforbruk av CT-undersøkelser, der undersøkelsene f.eks. ikke har relevans for videre behandling. Slike undersøkelser kan vanskelig rettferdiggjøres. CT-maskinen VAR forøvrig en revolusjon - tenk å kunne finne kreftsykdommen så tidlig at man faktisk kunne redde pasienten? Og slippe å åpne hele pasienten for å finne problemet - osv! (Dog var dette mye tidligere enn 1991 at CT ble tatt i bruk) Jeg vil ikke si at det høres ut som du har mottat stråledoser som gir grunn til å gå rundt å gruble og bekymre seg. Det er riktig som du sier at CT har mange ganger så høy stråledose som vanlig røntgen, men det er forskjell på CT også. CT av hodet er vel kanskje den CT- undersøkelsen med lavest stråledose. Det er som du sikkert har forstått vanskelig å gi et kort svar på dine spørsmål - kunnskap om stråling og dens effekter er nødvendig for å kunne gi et mest mulig riktig svar. Hvis du ønsker å få større innsikt i strålingens effekter, typer stråling osv, så ligger en lettfattelig bok som heter "Stråling og Helse" online: http://www.afl.hitos.no/mfysikk/rad/straling_innh.htm - les særlig kapittel 11. (Denne boken er med på pensumlisten på radiografstudiet(Radiografer er de som utfører undersøkelsene, og utdannelsen tar tre år)). Som du sier - du er litt forsiktig, og uansett hvilke opplysninger du får så vil du vel kanskje aldri få helt ro for bekymringene rundt dette, men jeg har i alle fall tro på at kunnskap kan gi litt mer trygghet. Presiserer til slutt her at jeg i dette innlegget har omtalt røntgenstråler, som er ioniserende stråling - og ikke MR. Vi har brukt MR såpass lenge nå at vi burde begynne å se skadevirkningene ved bruk, men har ikke sett slike, og vi anser derfor MR som relativt trygt. Ordet "relativt" er med fordi man i medisinen aldri er skråsikker. Til syvende og sist dreier vel MR-spørsmålet ditt seg om én ting: Hva er du mest redd for: hittill uppdagede skadevirkninger av magnetfeltet i MR-maskinen, eller alvorlig sykdom som man ikke oppdager og behandler fordi du er redd for undersøkelsen? Så må du ta et valg på hva du selv foretrekker. Gå i alle fall til legen og få litt beroligende i forkant av undersøkelsen, om du bestemmer deg for å gjennomføre den, det vil være til hjelp for deg siden du har klaustrofobi. Lykke til :-) mvh radiografen Tusen takk Soria Moria.... Jeg er help håpløst redd for tiden. Grunnen til de tre gangene jeg har tatt CT av hodet de 12 siste årene har vært angst på grunn av svimmelheten min. Vært livenede redd for svulst. Nå skulle jeg ønske det var ugjort, da disse undersøkelsene har vært negative, og sitter nå igjen med engstelse på grunn av strålene det har påført meg. Jeg er helt håpløs.!!! MR undesøkelsen jeg skal til er for å utelukke at det kan være noe med nakken. Har i grunnen symptomer på whiplash, men har ikke vært med på noen ulykke. Bortsett fra at jeg hoppet ca 3 meter ned på betonggulv for ca 12 år siden. Skulle være i høyet med landet feil. Og det "sang" i hodet. Og siden jeg er så redd for dette med hodet, synes fastlegen det var greit å få det sjekket også, nær sagt en gang for alle. Da angsten for at det skal være noe galt "spiser meg opp" i perioder. Har følt meg litt bedre etter undersøkelser. Symptomene har vært forferdelige, men jeg har sluppen angsten for at det kunne være noe farlig. Men viste ikke at CT kunne gi så mye stråler, desverre. Håper du mente det du sa, da jeg ikke trengte å bekymre meg over de 4 gangene(3 med hodet, 1 med rygg) jeg har vært i CT de siste 12 årene. Det er vel mange som har måttet mer i CT. Håper du som radiolog kan svare meg nok en gang... da jeg legger meg "flat" og innrømmer at jeg nå har veldig angst for dette. Ps leste kapittel 11, men greide ikke å bli beroliget. Ikke så lett å skjønne, da dette er helt ukjent teritorium. Bare skjønte at røntgen ikke er bra.. selv ikke i små doser. huff. Så får jeg håpe at MR kan ta fra meg angsten, og ikke gi den nye dimensjoner... på grunn av strålefare. Hvis den er OK..skal jeg til spesialist i psykosomatike lidelser, og kanskje få en bedre forklaring på hvorfor jeg er så plaget med denne svimmelheten som hittil er blitt forklart som psykosomatisk. Hilsen en som utrolig men sant vanligvis er en "oppegående" person.--angsten til tross. 0 Siter
ink1365380698 Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Skrevet 13. juli 2004 Jeg lever enda. Og jeg har tatt MR med kontrast og CT flere ganger også. Dessuten har jeg tatt radioaktivt jod for noen år siden pga høyt stoffskifte. Men bekymrer man seg over det så hjelper det ikke at jeg sier at det sikkert går bra. Men lykke til i hvert fall. Du kan jo ta noe beroligende dersom du gruer deg for trommelen. Takk igjen Dorthe... må nok ty til beroligende ja,.... 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 13. juli 2004 Skrevet 13. juli 2004 Tusen takk Soria Moria.... Jeg er help håpløst redd for tiden. Grunnen til de tre gangene jeg har tatt CT av hodet de 12 siste årene har vært angst på grunn av svimmelheten min. Vært livenede redd for svulst. Nå skulle jeg ønske det var ugjort, da disse undersøkelsene har vært negative, og sitter nå igjen med engstelse på grunn av strålene det har påført meg. Jeg er helt håpløs.!!! MR undesøkelsen jeg skal til er for å utelukke at det kan være noe med nakken. Har i grunnen symptomer på whiplash, men har ikke vært med på noen ulykke. Bortsett fra at jeg hoppet ca 3 meter ned på betonggulv for ca 12 år siden. Skulle være i høyet med landet feil. Og det "sang" i hodet. Og siden jeg er så redd for dette med hodet, synes fastlegen det var greit å få det sjekket også, nær sagt en gang for alle. Da angsten for at det skal være noe galt "spiser meg opp" i perioder. Har følt meg litt bedre etter undersøkelser. Symptomene har vært forferdelige, men jeg har sluppen angsten for at det kunne være noe farlig. Men viste ikke at CT kunne gi så mye stråler, desverre. Håper du mente det du sa, da jeg ikke trengte å bekymre meg over de 4 gangene(3 med hodet, 1 med rygg) jeg har vært i CT de siste 12 årene. Det er vel mange som har måttet mer i CT. Håper du som radiolog kan svare meg nok en gang... da jeg legger meg "flat" og innrømmer at jeg nå har veldig angst for dette. Ps leste kapittel 11, men greide ikke å bli beroliget. Ikke så lett å skjønne, da dette er helt ukjent teritorium. Bare skjønte at røntgen ikke er bra.. selv ikke i små doser. huff. Så får jeg håpe at MR kan ta fra meg angsten, og ikke gi den nye dimensjoner... på grunn av strålefare. Hvis den er OK..skal jeg til spesialist i psykosomatike lidelser, og kanskje få en bedre forklaring på hvorfor jeg er så plaget med denne svimmelheten som hittil er blitt forklart som psykosomatisk. Hilsen en som utrolig men sant vanligvis er en "oppegående" person.--angsten til tross. Jeg har fått foretatt flere CT-undersøkelser av hodet enn deg. Jeg har også tatt CT av ryggen, som deg. Og vanlig røntgen av urinveiene, av ryggen, av hoftene håndledd og ankler. På samme måte som med deg, har jeg tatt disse røntgenundersøkelsene i løpet av et langt tidsrom, noe som gjør risikoen enda mindre - og jeg er overhodet ikke bekymret for at dette kan ha gitt meg skadevirkninger. Ja, risikoen er der, teoretisk sett - men den er svært lav. Dosene vi har fått er i den store sammenhengen ikke av en størrelsesorden som er særlig risikofylt. Jeg vil trekke det så langt som å si at du nærmest helt kan ignorere de dosene du har fått ved CT av hodet. ) "Jeg er helt håpløs.!!!" Vel - angst er angst - den er av natur ikke-rasjonell og vanskelig å styre. Du jobber med den - det er bra ) "MR undesøkelsen jeg skal til er for å utelukke at det kan være noe med nakken." MR er en svært god undersøkelse til dette formålet! Det virker fornuftig å fotografere hodet med det samme, da MR-undersøkelsen gir ytterligere informasjon om hjernen/ hodet enn CT-undersøkelsene. Som du sier "en gang for alle". Håper du får god behandling for dine angstplager. Det må være forferdelig slitsomt å gå rundt og engste seg på denne måten. "Så får jeg håpe at MR kan ta fra meg angsten, og ikke gi den nye dimensjoner... på grunn av strålefare." Jeg gjentar: Det er etter tyve års bruk fortsatt ikke påvist noe som tyder på at MR-"strålene" er skadelige på noe vis. (Sannsynligvis er MR tryggere enn å ta en hodepinetablett, om vi skal sette det på spissen. ) "Hvis den er OK..skal jeg til spesialist i psykosomatiske lidelser. Det høres ut som du har en lege nå som følger deg godt opp og tar deg på alvor - det er flott! Jeg håper at du har hatt noe nytte av denne infoen. Aller viktigst tror jeg likevel det er at du ikke bruker altfor mye tid og energi på å gruble på dette - det vil nok bare forsterke angsten din. Prøv å stole på informasjonen du får, og gjenta den for deg selv når helseangsten setter inn. (Presisering: jeg er ikke radiolog (overlege innen røtgen), men radiograf.) Lykke til videre! 0 Siter
ink1365380698 Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Skrevet 13. juli 2004 Jeg har fått foretatt flere CT-undersøkelser av hodet enn deg. Jeg har også tatt CT av ryggen, som deg. Og vanlig røntgen av urinveiene, av ryggen, av hoftene håndledd og ankler. På samme måte som med deg, har jeg tatt disse røntgenundersøkelsene i løpet av et langt tidsrom, noe som gjør risikoen enda mindre - og jeg er overhodet ikke bekymret for at dette kan ha gitt meg skadevirkninger. Ja, risikoen er der, teoretisk sett - men den er svært lav. Dosene vi har fått er i den store sammenhengen ikke av en størrelsesorden som er særlig risikofylt. Jeg vil trekke det så langt som å si at du nærmest helt kan ignorere de dosene du har fått ved CT av hodet. ) "Jeg er helt håpløs.!!!" Vel - angst er angst - den er av natur ikke-rasjonell og vanskelig å styre. Du jobber med den - det er bra ) "MR undesøkelsen jeg skal til er for å utelukke at det kan være noe med nakken." MR er en svært god undersøkelse til dette formålet! Det virker fornuftig å fotografere hodet med det samme, da MR-undersøkelsen gir ytterligere informasjon om hjernen/ hodet enn CT-undersøkelsene. Som du sier "en gang for alle". Håper du får god behandling for dine angstplager. Det må være forferdelig slitsomt å gå rundt og engste seg på denne måten. "Så får jeg håpe at MR kan ta fra meg angsten, og ikke gi den nye dimensjoner... på grunn av strålefare." Jeg gjentar: Det er etter tyve års bruk fortsatt ikke påvist noe som tyder på at MR-"strålene" er skadelige på noe vis. (Sannsynligvis er MR tryggere enn å ta en hodepinetablett, om vi skal sette det på spissen. ) "Hvis den er OK..skal jeg til spesialist i psykosomatiske lidelser. Det høres ut som du har en lege nå som følger deg godt opp og tar deg på alvor - det er flott! Jeg håper at du har hatt noe nytte av denne infoen. Aller viktigst tror jeg likevel det er at du ikke bruker altfor mye tid og energi på å gruble på dette - det vil nok bare forsterke angsten din. Prøv å stole på informasjonen du får, og gjenta den for deg selv når helseangsten setter inn. (Presisering: jeg er ikke radiolog (overlege innen røtgen), men radiograf.) Lykke til videre! Tusen takk Soria Moria..... Det hjalp.... 0 Siter
Matthea Skrevet 16. juli 2004 Skrevet 16. juli 2004 hva er isotop?? Og så har jeg hørt at det er magnetstråler?? --- Håper ikke det kan sammenlignes med elektromagnetiske felt, som i høyspent og stråler fra mobiler....som det også er advart mot.... nå spør jeg dumt, men må allikevel gjøre det? er et stoff som er radioaktivt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.