Gå til innhold

selektiv mutisme


Gjest en7878787

Anbefalte innlegg

Gjest en7878787

Hva ligger det i selektiv mutisme? Er dette noe nevrologisk som arves som bipolaritet? Eller henger det mer sammen med slette miljømessige forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mutisme betyr stumhet. Selektiv mutisme betyr at en er stum i spesielle situasjoner eller i forhold til enkelte personer.

Selektiv mutisme er ikke en egen sykdom, men et symptom (på samme måte som "vondt i magen" ikke er en sykdom, men et symptom som kan forekomme ved mange ulike sykdommer).

Siden det kun er et symptom og ikke en sykdom, kan en heller ikke snakke om en bestemt årsak. Om en kjenner grunnsykdommen, kan en si noe mer om årsaken(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Mutisme betyr stumhet. Selektiv mutisme betyr at en er stum i spesielle situasjoner eller i forhold til enkelte personer.

Selektiv mutisme er ikke en egen sykdom, men et symptom (på samme måte som "vondt i magen" ikke er en sykdom, men et symptom som kan forekomme ved mange ulike sykdommer).

Siden det kun er et symptom og ikke en sykdom, kan en heller ikke snakke om en bestemt årsak. Om en kjenner grunnsykdommen, kan en si noe mer om årsaken(e).

Kan selektiv mutisme oppstå i forbindelse med angst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Kan selektiv mutisme oppstå i forbindelse med angst?

det blir regnet som en psykiatrisk diagnose. Det er bred enighet blant fagfolkene om at diagnosen stammer fra angst men mange av barna kan ha utviklingsmessige forstyrrelser i tillegg. Her kan du lese mer om tilstanden

http://www.helsenytt.no/artikler/mutisme.htm.

http://www.geocities.com/selmut2002/side2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

det blir regnet som en psykiatrisk diagnose. Det er bred enighet blant fagfolkene om at diagnosen stammer fra angst men mange av barna kan ha utviklingsmessige forstyrrelser i tillegg. Her kan du lese mer om tilstanden

http://www.helsenytt.no/artikler/mutisme.htm.

http://www.geocities.com/selmut2002/side2.html

Kan det også ramme voksne? I forbindelse med angst?

Takk for linkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Kan det også ramme voksne? I forbindelse med angst?

Takk for linkene.

har aldri hørt om at voksne plutselig slutter å snakke pga angst. Skal ikke si for sikkert men tror dette er en diagnose som oppstår i barneårene. Om voksne plutselig slutter å prate pga angst så tror jeg heller de hadde fått en diagnose som helte til psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har aldri hørt om at voksne plutselig slutter å snakke pga angst. Skal ikke si for sikkert men tror dette er en diagnose som oppstår i barneårene. Om voksne plutselig slutter å prate pga angst så tror jeg heller de hadde fått en diagnose som helte til psykose.

Det finnes tilfeller hvor også voksne slutter å snakke - hvorvidt man da fortsatt kaller det seektiv mutisme vet jeg ikke. Det var en jente som skrev om sin "stumhet" her på dol for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Det finnes tilfeller hvor også voksne slutter å snakke - hvorvidt man da fortsatt kaller det seektiv mutisme vet jeg ikke. Det var en jente som skrev om sin "stumhet" her på dol for et par år siden.

Sett at en person som led av selektiv mutisme i barne- og ungdomsårene, i voksen alder kommer opp i veldig stressende og angstskapende situasjoner og da ikke klarer å snakke. Er det tilbakefall av selektiv mutisme? Hva kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tror da det :)

Kan det også ramme voksne? I forbindelse med angst?

Takk for linkene.

I min journal sto det at jeg hadde noe som nesten måtte karakteriseres som selektiv mutisme (faktisk skrevet av NHD) Og ja, det var i forbindelse med angst.

Det var i en alder av 19 år. Vet ikke hva du karakteriserer som voksen, men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...