Gå til innhold

Treg/hard mage!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Nøden kvinne
Skrevet

Hei!!

Noen som vet hva man kan ta for og få litt reaksjon i endetarmen. Har hatt hard mage noen dager nå.. kommer bare litt ut, men kjenner jeg må mer på do hele tiden. Noen som har kjerringråd.. eller forslag til avførigsmidler jeg kan kjøpe??

På forhånd takk!

Fortsetter under...

Gjest vet det er ubehagelig....
Skrevet

hei!

du kan prøve laktulose, dulcolax og/eller microlax. disse er reseptfrie og kan kjøpes på apoteket.

Gjest nøden kvinne
Skrevet

hei!

du kan prøve laktulose, dulcolax og/eller microlax. disse er reseptfrie og kan kjøpes på apoteket.

Hva er forskjelen på disse? styrken? eller bare merket?

Lips1365380508
Skrevet

Tror jeg leste her en dag på dol, om noen som ikke hadde vært på do på 10 dager, og det ble gitt mange gode råd. bare søk deg frem, eller gå tilbake i trådene, så finner du det nok ;)

Gjest syole
Skrevet

svisker, rosiner, youghurt, drikke rikelig, mosjonere, linfrø som har stått i vann over natta blanda med surmelk, Duphalac/Lactulose mikstur, Dulcolax tabletter, Laxoberaldråper. Hvis avføringen sitter i endetarmen: Mikrolax eller Toilax klyster

Lykke til

Gjest syple
Skrevet

Hva er forskjelen på disse? styrken? eller bare merket?

Laktulose er en mikstur. Hvis du sverger til denne er det viktig at du får i seg bra med væske også.Den virker ved å øke peristaltikken (bevegelsene) i tarmen, holde vann tilbake i tarmen (så avføring ikke blir så hard) og redusert pasasjetid gjennom tarmen på grunn av at det blir mer syrer i tarmen

Laxoberal. Flytende, du heller fem til åtte dråper i et glass vann. Noe av den samme virkningsmekanismen som Laktulose da den også holder vann tilbake i tarmen, pluss at den gir avførende effekt når den (etter at den er spalta) kommer i kontakt med tarmveggen. Virkning etter seks til tolv timer. Skal ikke brukes over lengre tid.

Dulcolax finnes som tabletter som virker etter åtte til tolv timer tatt om kvelden og etter ca fem timer tatt fastende. Finnes også som stikkpiller, da virker de ca etter en time. Bør kun brukes for en kort periode.

Toilax/Microlax. Klyster. En litt seig væske som du har opp i endetarmen, virker etter fem til femten minutter.

Stikkpiller og klyster virker jo bare hvis avføringen sitter noe lunde langt nede i tarmen.

Annonse

Gjest mor-til-gutt
Skrevet

Laktulose er en mikstur. Hvis du sverger til denne er det viktig at du får i seg bra med væske også.Den virker ved å øke peristaltikken (bevegelsene) i tarmen, holde vann tilbake i tarmen (så avføring ikke blir så hard) og redusert pasasjetid gjennom tarmen på grunn av at det blir mer syrer i tarmen

Laxoberal. Flytende, du heller fem til åtte dråper i et glass vann. Noe av den samme virkningsmekanismen som Laktulose da den også holder vann tilbake i tarmen, pluss at den gir avførende effekt når den (etter at den er spalta) kommer i kontakt med tarmveggen. Virkning etter seks til tolv timer. Skal ikke brukes over lengre tid.

Dulcolax finnes som tabletter som virker etter åtte til tolv timer tatt om kvelden og etter ca fem timer tatt fastende. Finnes også som stikkpiller, da virker de ca etter en time. Bør kun brukes for en kort periode.

Toilax/Microlax. Klyster. En litt seig væske som du har opp i endetarmen, virker etter fem til femten minutter.

Stikkpiller og klyster virker jo bare hvis avføringen sitter noe lunde langt nede i tarmen.

Ja, jeg har skrevet det før og skriver det igjen....Jeg har treg avføring p.g.a. medisin, og jeg kjøper "avføringste" kjøpt i helsekost. Bland 2 ts i en kopp kokende vann og drikk avsilet, det kommer som et skudd om morgenen. Du kan kjøpe den på

http://www.abc-helsekost.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...