Gå til innhold

Går det an å tenke seg sprø??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hva legger du i sprø/gal? = psykotisk? Vet ikke så mye om schizofreni, men noen av symptomene er hallusinasjoner, høre stemmer og so on

(Det sies at en kan tenke seg syk, vet ikke om det var noe slikt du mente http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=292463

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=205751 )

Hei Mdf!

Dersom en utvikler en psykisk lidelse betinget av grubling, antar jeg at ens konstitusjon [summen av ens totale egenskaper] i utgangspunktet er såpass sårbar at grublingen i seg selv ikke kan sies å være hovedårsaken til den psykiske lidelsens utvikling.

Dertil vil jeg sitere følgende utdrag fra min lærebok i psykiatri:

«Man må bare som för nevnt alltid erindre at publikum har en tendens til å gjöre virkning til årsak (kjærlighetssorg, religiöse grublerier, ökonomiske problemer etc. er eksempelvis i ethvert fall like hyppig som fölge av en sinnslidelse som det er dennes årsak, men anföres av de pårörende praktisk talt alltid som sådan.)» (Langfeldt, G.: Lærebok i klinisk psykiatri. Aschehoug, Oslo 1951. s. 35)

Beste ønsker,

Gjest Lotus-Or.

Tror ikke en frisk person kan "tenke på seg" schizofreni. Da er det nok heller sykdommen som gir mange rare tanker og grublerier.

Men det er jo en kjent sak at tankene kan ha mye si for hvordan det går med en, de kan påvirke depresjon og angst både til det bedre og til det verre. Men selve sykdommen kommer neppe av tankevirksomheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...