Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse men en rutine undersøkelse i november ifjor så har jeg hatt blodplateverdier mellom 70 og 100.

Jeg har tatt en benmargsprøve som viste at jeg produserer nok blodplater, alle andre prøver som ble tatt ved samme undersøkelse var også helt normale.

Men jeg har hele tiden små hudblødninger og blåmerker som kommer av seg selv (ingen slag eller lignende).

Er dette noe som jeg bare må leve med, og kan dette utvikle seg til noe som er mer alvorlig?

I et par mnd har jeg slitt med smerter nede i venstre del av magen (like ved hoftebenet). Kan dette være noe som har noen sammenheng med dette?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer
Skrevet

Svar til ITP.

Jeg regner med at ITP er forkortelsen for idiopatisk trombopenisk purpura, og ikke dine egne initialer.

Plater på 70-100 er definitivt lavt, men ikke til et nivå som berettiger betegnelsen ITP alene. Imidlertid er det ofte også spørsmål om platenes funksjonelle tilstand, og ikke bare antallet.

Dette er ikke mitt fagfelt, og jeg foreslår at du ber om henvisning til et hematologisk laboratorium (finnes ved regionssykehusene) hvis platetallet ditt er vedvarende lavt, og du til stadighet får hudblødninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...