Gå til innhold

Leddsmerter og stivhet etter flåttbitt

Anbefalte innlegg

Gjest Borreliose
Skrevet

Hei!

Min far har siste halvår i økende grad vært plaget av stivhet/smerter i spesielt skuldre og hofteledd. Særlig plaget er han om morgenen (tar opp til flere timer før han er "normalt" myk i leddene) og når han har sittet stille en liten stund. Knær og håndledd er ikke vonde/stive.Ved besøk hos lege i juni 2004 ble det tatt diverse prøver og det ble funnet høyt antistoffnivå mot Borrelia burgdorferi (cut-off IgG>1800%, IgM også påvist). Det ble ikke funnet unormale verdier på ulike reumatiske målinger, og bilder avdekker heller ikke nevnverdig artrose. Da min far ved opphold på hytte i Agder forrige sommer/høst fikk en rekke flåttbitt (dog uten noen påfølgende ringformet utslett, og uten at han kan huske ikke å ha fått ut flåtten innen 24 timer) er hypotesen derfor at han har en pågående Borrelia-infeksjon og han har fått en 30 dagers antibiotikakur (Doxicyklin i pilleform). Pr dags dato har min far èn uke igjen av kuren. Han synes selv at han bare blir dårligere. Det er tatt nye blodprøver som er sendt til analyse for å se om antistoffnivået endrer seg noe som følge av antibiotikaen. Min far var før dette svært sprek, og holder seg normalt "i gang" med div aktiviteter gjennom hele døgnet (min far er 72 år og pensjonert).

På Internett fåes mange tilslag på Borreliose og flåttbitt, men de fleste omhandler de tidlige stadier i en Borrelioseinfeksjon. Kunne derfor gjerne tenke oss å høre fra andre som har hatt leddsmerteproblematikk knyttet til flåttbitt. Forløp, behandling, smertelindrings-tips og prognose.

Har for øvrig merket oss at diagnosen "polymyalgia rheumatica" spesielt er kjennetegnet ved morgenstivhet og smerter & stivhet i store ledd som skuldre og hofter. Hvordan gjøre en differensialdiagnose her? Leser også om "spinalprøver" for å sjekke om tilstedeværelse av nevroborreliose og om "undersøkelser på organismens spesifikke respons mot bakterien" som gjøres i spesiallaboratorium (Flåttbåren borreliose; Miklos Degrè). Kan dette være aktuelt? Min far er svært plaget og vi håper derfor på nyttige erfaringer fra Doktor Online's fagperson og andre flått-bitte!

• 2 uker senere...
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Din beskrivelse passer i ganske stor grad med at din far har fått borreliose påført ved flåttbitt. De serologiske (blodprøver)undersøkelser er også forenlig med denne diagn osen. (det er slike undersøkelser jeg mener i det innlegget som du henviser til. Hvorvidt det kan være en annen årsak til leddsmertene og plagene er det vanskelig å si. Det finnes også laboratorieundersøkelser som kan peke i den ene eller andre retningen ( f. eks. polymyalgia rheumatika, eller andre leddsykdommer). Men det er vanskelig for meg å komme nærmere inn på disse muligheter uten å ha undersøkt faren din. De er også på grensen til min kompetanse (infeksjonssykdommer). Jeg stusser over behandlingen - Den vanligste behandling som brukes, og som er mest effektiv of minst bivirkninger er penicillin. Er det noe spesiell grunn til at det ble brukt Doxicyclin? Det med prøve fra spinalvæsken er aktuelt om det er symptomer som tyder på infeksjon i sentralnervesystemet. Du nevner ingenting om det, og da er vel neppe aktuelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...