Gå til innhold

Vrangsforestilling?


nellika

Anbefalte innlegg

Hvis jeg hele mitt liv er vært oppvokst med sorte svaner, og derfor tror at alle verdens svaner er sorte, har jeg da en vrangsforestilling? Hvis en annen person viser meg en hvit svane, og jeg anerkjenner at den har svanens form og utseende, men bestrider at den er en svane fordi den er hvit, hva da?

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Jeg vil ikke si at det er en vrangforestilling, men at du kanskje allikevel burde revurdere din definisjon av svaner.

Jeg ser at vi stadig later til å ha samme døgnrytme, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at det er en vrangforestilling, men at du kanskje allikevel burde revurdere din definisjon av svaner.

Jeg ser at vi stadig later til å ha samme døgnrytme, forresten.

Hei En annen!

Takk for svar!

Jeg liker forresten natten godt, men har mest lyst til å sove.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at det er en vrangforestilling, men at du kanskje allikevel burde revurdere din definisjon av svaner.

Jeg ser at vi stadig later til å ha samme døgnrytme, forresten.

Så en vrangsforestilling skyldes altså en svakhet/ et avvik i ens logiske tenkemåte. Feilaktige eller ufullstendige utgangsbetingelser er i seg selv ikke tilstrekkelige til å underbygge en vrangsforestilling. Eller?

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva da? Dukker det opp en hvit svane har du helt enkelt fått avkreftet noe du antok var en allmenn sannhet.

Eller du leser exphil og Hume / Popper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg skjønner innser du at det er mulig å kalle hvite skapninger for svaner, du skjønner at det er en svane for andre, selv om det ikke er det for deg selv. Da er det ikke en "vrangforestilling" i psykiatriens betydning. Men det kan gi deg psykiske eller sosiale plager for det.

Hvis du hele ditt liv har vært oppvokst med at omsorgspersoner er "sorte" og ikke "hvite", dvs ikke snille men invaderende, upålitelige osv, og derfor tror at alle verdens psykologer er "sorte", da har du ikke en vrangforestilling, da er du et brent barn som skyr ilden. Da kan du komme til å oppdage at det fins "hvite" psykologer hvis du nærmer deg dem svært langsomt, på en måte som er trygg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hva da? Dukker det opp en hvit svane har du helt enkelt fått avkreftet noe du antok var en allmenn sannhet.

Eller du leser exphil og Hume / Popper?

Hei Favn,

Takk for svaret!

Jeg tror ikke at én hvit svane er sterk nok til å rokke ved mine dypt innarbeidede fordommer.

Jeg leser ikke exphil eller filosofi.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg skjønner innser du at det er mulig å kalle hvite skapninger for svaner, du skjønner at det er en svane for andre, selv om det ikke er det for deg selv. Da er det ikke en "vrangforestilling" i psykiatriens betydning. Men det kan gi deg psykiske eller sosiale plager for det.

Hvis du hele ditt liv har vært oppvokst med at omsorgspersoner er "sorte" og ikke "hvite", dvs ikke snille men invaderende, upålitelige osv, og derfor tror at alle verdens psykologer er "sorte", da har du ikke en vrangforestilling, da er du et brent barn som skyr ilden. Da kan du komme til å oppdage at det fins "hvite" psykologer hvis du nærmer deg dem svært langsomt, på en måte som er trygg for deg.

Hei Eval,

Takk for svaret!

Du så rett igjennom metaforene mine.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel mer med begrenset omgang med svaner enn med vrangforestillinger å gjøre. :-)

Hei Lotus-Or.,

Takk for svaret!

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Favn,

Takk for svaret!

Jeg tror ikke at én hvit svane er sterk nok til å rokke ved mine dypt innarbeidede fordommer.

Jeg leser ikke exphil eller filosofi.

Beste ønsker,

Vel, hvis du ser og møter en hvit svane er det selvsagt absurd å si at den ikke er der.

Lykke til med 'svanen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eval,

Takk for svaret!

Du så rett igjennom metaforene mine.

Beste ønsker,

Så du Will Hunting filmen på TV i går? Han fant to hvite svaner.

Lykke til med svanene. Husk at Rom ble ikke bygget på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er du uvitende eller insisterer på å fremstå som uvitende.

Hei Frosken!

Takk for svaret!

Jeg er vel ikke egentlig uvitende. Jeg vil bare ikke betrakte verden gjennom fordomsfri øyne. Jeg er føler meg tryggere når jeg kan støtte meg til mine egne stereotyper. Dukker en hvit svane opp, maler jeg den svart. Verden blir mindre komplisert på denne måten.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du Will Hunting filmen på TV i går? Han fant to hvite svaner.

Lykke til med svanene. Husk at Rom ble ikke bygget på en dag.

Hei Eval!

Jeg så desverre ikke filmen i går.

Takk for gode ord!

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frosken!

Takk for svaret!

Jeg er vel ikke egentlig uvitende. Jeg vil bare ikke betrakte verden gjennom fordomsfri øyne. Jeg er føler meg tryggere når jeg kan støtte meg til mine egne stereotyper. Dukker en hvit svane opp, maler jeg den svart. Verden blir mindre komplisert på denne måten.

Beste ønsker,

Ingen ser verden gjennom fordomsfrie øyne, så vår evne til å se virkeligheten "som den er" vil alltid være begrenset.

Men det er forskjell på å velge stagnasjon og å velge utvikling når det gjelder ny begrepsdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ser verden gjennom fordomsfrie øyne, så vår evne til å se virkeligheten "som den er" vil alltid være begrenset.

Men det er forskjell på å velge stagnasjon og å velge utvikling når det gjelder ny begrepsdannelse.

Hei Frosken!

Har man alltid et valg? Eller drives man av sin egen ynkelige natur og fortidens uheldige foreteelser mot sin skjebnebestemte undergang?

Jeg tror at "fri vilje" i sin rette betydning er en illusjon.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frosken!

Har man alltid et valg? Eller drives man av sin egen ynkelige natur og fortidens uheldige foreteelser mot sin skjebnebestemte undergang?

Jeg tror at "fri vilje" i sin rette betydning er en illusjon.

Beste ønsker,

Det kan det vel være betryggende for deg å tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det vel være betryggende for deg å tenke.

Frosken,

Nei, det er ikke betryggende. Ville du følt deg tryggest hvis du var fastbundet ombord i et løpsk tog, eller hvis du selv satt bak spakene i førerkupéen?

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...