Gå til innhold

Trenger jeg hjelp?


Gjest Gørild22

Anbefalte innlegg

Gjest Gørild22

Hei hei! Jeg er en jente på 22 år som lurer på om jeg bør oppsøke hjelp... Jeg har et problem, og det er at jeg stivner helt til og får skjelvinger (spesielt hender og nakke) når jeg omgås med folk jeg ikke kjenner og føler meg utrygg på. Til vanlig trives jeg godt, går på jobb og har det helt supert. Sitter jeg og spiser med ukjente folk får jeg skjelvinger på hendene og har problemer med å holde glass o.l.Synest dette er flaut og lurer på om det er noe jeg kan gjøre for ikke å bli så anspent? Bør jeg oppsøke lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann Gørild :-)

Det høres litt ut som meg for en tid tilbake. En gang skalv jeg sånn at jeg sølte kaffen utover bordet når jeg skulle drikke. Forsto ingenting dengang, men tenkte armen var sliten elns... :-) (hadde en jobb det kunne relateres til.)

Ellers hadde jeg og har til tider fremdeles problemer med å svelge maten når jeg er i ukjennte situasjoner. Men det hele bunnet i angst for min del. Sosialangst/prestasjonsangst...jeg følte at jeg måtte prestere, at det var forventninger til meg som jeg ikke kunne oppfylle.

Poenget mitt er at det høres ut som sosialangst. :-)

Det finnes behandling som er god, både medisiner og terapi.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Hei,

Jeg er enig med sterksvak i at dette høres ut som sosial angst. Hvis du har lyst til å prøve noe alternativt, i tillegg til lege/psykolog, kan dette hjelpe:

- omega3, dvs vanlig tran - husk å ta det regelmessig, gjerne 2 ss pr dag i starten

- folat/folsyre/vitamin B9, fås på apoteket. Gjerne B vitaminer generelt, samt C-vitamin også.

- Magnesium, gjerne preparatet Calcimax (apotek eller helsekost)

Alle disse er sunne uansett og uten bivirkninger. Ikke dyre heller. Husk å holde på noen uker før du avgjør om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Ja, du bør oppsøke lege. Det er en lege som har kompetanse til å vurdere om du trenger behandling, og i tilfelle hva slags behandling. Det er også en lege som kan skrive henvisning til psykolog/psykiater om det er aktuelt.

For meg høres det ut som sosial angst, og du bør gjøre noe med det. Hvis du bare unngår ubehagelige situasjoner ender det gjerne med at angsten øker. Hvis du er interessert i det, så finnes det også noen selvhjelpsgrupper for folk med angstproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gørild22

Heisann Gørild :-)

Det høres litt ut som meg for en tid tilbake. En gang skalv jeg sånn at jeg sølte kaffen utover bordet når jeg skulle drikke. Forsto ingenting dengang, men tenkte armen var sliten elns... :-) (hadde en jobb det kunne relateres til.)

Ellers hadde jeg og har til tider fremdeles problemer med å svelge maten når jeg er i ukjennte situasjoner. Men det hele bunnet i angst for min del. Sosialangst/prestasjonsangst...jeg følte at jeg måtte prestere, at det var forventninger til meg som jeg ikke kunne oppfylle.

Poenget mitt er at det høres ut som sosialangst. :-)

Det finnes behandling som er god, både medisiner og terapi.

Lykke til :-)

Tusen takk for svar:)

Er godt å vite at det ikke er bare jeg som sliter med dette. har bestilt time hos legen min nå, så får jeg se hva han sier! Er det umulig å komme ut av slikt på egenhånd? Hva med psykolog o.l? Har hørt det er sinnsykt lang ventetid når det gjelder slikt...? Og hva med medisiner? Har lite lyst til å begynne med piller og slikt. Tenk hvis jeg blir avhengig og ikke klarer hverdagen uten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...