Gjest Mana Skrevet 13. januar 2001 Del Skrevet 13. januar 2001 Jeg er allergisk for hund, men ønsker likevel sterkt å kjøpe en. Har hørt litt om hunderasen Hovawart som skal være fri for den midden som utløser allergi, og lurer på om det er noen som har erfaring med denne rasen, eller kan tipse om andre raser som egner seg for allergikere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15295-hund-for-allergikerehovawart/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 14. januar 2001 Del Skrevet 14. januar 2001 Kjære Mana Du kommer ikke til å like det jeg nå skriver, men det er faktisk ingen hunderaser som er helt allergisikre. Hundeallergi utløses av flass fra hundene og ikke av pelsen i seg selv eller midd i pelsen. Derfor kan også helt hårløse hunder fremkalle allergi og allergisymptomer. Hvis du har en symptomgivende hundeallergi vil jeg på det aller sterkeste fraråde deg å anskaffe hund, du risikerer bare å bli verre i allergien. Den største faren er at du blir så allergisk at du ikke en gang kan sitte ved siden av en som har hund hjemme på bussen og det vil kunne skape store problemer for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15295-hund-for-allergikerehovawart/#findComment-72569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madde Skrevet 17. januar 2001 Del Skrevet 17. januar 2001 Skjønner godt at du vil ha hund. Det vil jeg og ha, men kjæresten min har astma alergi og hvis jeg skaffer meg hund vil jeg gjøre dette mye værre for han. Jeg har lest og undersøkt endel om emnet (for jeg skulle ha hund jeg), og har etterhvert forstått at det ikke er ideelt for alergikere å omgås dette hvis man reagere på det. Har til og med funnet ut at selv om en som har allergi ikke reagerer på hund i utgangspunktet, øker det sjansen betraktlig for å utvikle allergi mot hund også hvis de er i hus med hund. Immunforsvaret dems er nede/svakt på dette området. Når det gjelder det som utløser alergi fra hund, katt..... osv, ligger det ikke i selve håret, men i flass fra huden og i spytt fra munnen. Selv om du badet hunden hver dag ville du ikke klare å få det vekk for dyr vasker seg jo ganske ofte og de slikker veldig gjerne på oss mennesker også. Hva med å anskaffe en skilpadde? Det kan jo du som er allergiker søke om (forhåpentligvis blir det lovlig i Norge også etterhvert). Skilpadder er ganske artige dyr og du kan få de veldig tamme og tillitsfulle. Anbefaler rød-ørede terrapiner. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15295-hund-for-allergikerehovawart/#findComment-73857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snerken Skrevet 31. januar 2001 Del Skrevet 31. januar 2001 Kjære Mana Du kommer ikke til å like det jeg nå skriver, men det er faktisk ingen hunderaser som er helt allergisikre. Hundeallergi utløses av flass fra hundene og ikke av pelsen i seg selv eller midd i pelsen. Derfor kan også helt hårløse hunder fremkalle allergi og allergisymptomer. Hvis du har en symptomgivende hundeallergi vil jeg på det aller sterkeste fraråde deg å anskaffe hund, du risikerer bare å bli verre i allergien. Den største faren er at du blir så allergisk at du ikke en gang kan sitte ved siden av en som har hund hjemme på bussen og det vil kunne skape store problemer for deg. Har lest det du skriver andre steder også. Men skisserer du ikke her absolutt verst mulige alternativ? Mener da virkelig å ha hørt om folk med svak allergi som har hund og at det går greit. Man må bare passe på hygienen og slikt. Jeg har svak hundeallergi og har hatt hund selv. Men jeg fikk ikke prøvd det skikkelig ut, for vi måtte gi fra oss hunden av praktiske årsaker - ikke pga allergi, altså! Jeg merket ikke at min lille allergi forverret seg på de seks månedene vi hadde hunden- en berner sennen, for øvrig. Hvor lang tid tar det vanligvis før man merker eventuell forverring? mvh Snerken 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15295-hund-for-allergikerehovawart/#findComment-79463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snerken Skrevet 31. januar 2001 Del Skrevet 31. januar 2001 Kjære Mana Du kommer ikke til å like det jeg nå skriver, men det er faktisk ingen hunderaser som er helt allergisikre. Hundeallergi utløses av flass fra hundene og ikke av pelsen i seg selv eller midd i pelsen. Derfor kan også helt hårløse hunder fremkalle allergi og allergisymptomer. Hvis du har en symptomgivende hundeallergi vil jeg på det aller sterkeste fraråde deg å anskaffe hund, du risikerer bare å bli verre i allergien. Den største faren er at du blir så allergisk at du ikke en gang kan sitte ved siden av en som har hund hjemme på bussen og det vil kunne skape store problemer for deg. Har lest det du skriver andre steder også. Men skisserer du ikke her absolutt verst mulige alternativ? Mener da virkelig å ha hørt om folk med svak allergi som har hund og at det går greit. Man må bare passe på hygienen og slikt. Jeg har svak hundeallergi og har hatt hund selv. Men jeg fikk ikke prøvd det skikkelig ut, for vi måtte gi fra oss hunden av praktiske årsaker - ikke pga allergi, altså! Jeg merket ikke at min lille allergi forverret seg på de seks månedene vi hadde hunden- en berner sennen, for øvrig. Hvor lang tid tar det vanligvis før man merker eventuell forverring? mvh Snerken 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15295-hund-for-allergikerehovawart/#findComment-79470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 31. januar 2001 Del Skrevet 31. januar 2001 Har lest det du skriver andre steder også. Men skisserer du ikke her absolutt verst mulige alternativ? Mener da virkelig å ha hørt om folk med svak allergi som har hund og at det går greit. Man må bare passe på hygienen og slikt. Jeg har svak hundeallergi og har hatt hund selv. Men jeg fikk ikke prøvd det skikkelig ut, for vi måtte gi fra oss hunden av praktiske årsaker - ikke pga allergi, altså! Jeg merket ikke at min lille allergi forverret seg på de seks månedene vi hadde hunden- en berner sennen, for øvrig. Hvor lang tid tar det vanligvis før man merker eventuell forverring? mvh Snerken Kjære Snerken Jo - det er riktig som du sier at det kan gå helt greitt hvis man har en svak hundeallergi og velger å ha hund. MEN - vi kan ikke forutsi at det vil gå greitt, noen (kanskje ikke så mange) vil utvikle en kraftigere allergi og få store problemer. Derfor kan ikke jeg si med hånden på hjertet at det er helt OK med hund selv om du er allergisk. Skjønner hva jeg mener? Men, voksne mennesker må bestemme selv hvilke risker man vil ta - men man skal i alle fall hvite hvilke muligheter som finnes. Og når det gjelder små barn er det ikke tilrådelig å ta slik risiko - du vet ikke hvordan barnets allergi vil utvikkle seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15295-hund-for-allergikerehovawart/#findComment-79669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.