Gå til innhold

utredning av adhd - NHD og andre


Gjest tankeskrudd

Anbefalte innlegg

Gjest tankeskrudd

jeg er en voksen person (gutt) som har levd et liv som fra barneskolen var den gutten i klassen som lagde bråk i timen. kan huske med elever etterhvert ble ergelig på dette. jeg begynte på videregående, men sluttet. har senere i livet begynt på kurs og sluttet. jeg har vært "vinglete" gjennom livet, med untak i mitt eksteskap (har vært i 10 år) men har vært impulsivt utro 3x. 1 gang etter å ha drukket alkohol.

jeg føler å ha fått liten veiledning fra foreldre. jeg har/hatt mye konsentrasjonsproblemer. jeg har vanskeligheter med å følge med når jeg blir fortalt noe.

i elleve års alderen var jeg innlagt på barnepsykiatrisk etter en konflikt på skolen som jeg ikke kom meg ut av på egen hånd.

jeg kan være ompulsiv og gjøre uoverveide handlinger. dette kan være innkjøp av ting (raskt fra tanke til handling)

dette kan være ting jeg har lyst på eller som jeg tror vil gjøre meg mef lykkelig. (er ofte deprimert).

jeg har en forferdelig håndskrift enda jeg forsøker å skrive så pent jeg kan. blir totalt anspent i håndleddet.

etter fyllt 20 år var jeg i en for meg overstrukket situasjon og var deprimert for dette.

en dag jeg kjørte bil fikk jeg det jeg nå vet et panikkanfall.

trodde jeg fikk problemer med hjerte. etter dette har jeg stor angst når jeg kjører på bil og da spesielt på motorvei ogmer åpne plasser (panikkangst med agorafobi?)

det går langt bedre på skogsbilveier hvor det er "mer rundt" og utsikten er mindre og farten ikke er så høy.

jeg har vært i jobb i alle år, men hatt et tøffe konflikter med kollegaer. jeg opplever elelrs å være godt likt. jeg er pliktoppfyllende og redd for å gjøre feil. blir svært stresset i situasjoner som krever noe av meg. jeg ønsker meg egentlig lite ansvar.

jeg har hatt flere oppgaver som jeg ikke har vært kvalifisert for og som har "slitt meg ut" har etter dette flere psykosomatiske palger som hodepine, kjevespenninger, kink i ryggen.

for tiden bruker jeg ikke medisner, men men innser at jeg burde gjort det. har tidligere brukt cipramil og efexor. jeg er en oppegående person som er godt likt på arbeidsplassen. jeg sliter veld også med det at jeg ønsker å være godt lik at andre og kan fort bli usikker.

er man tjent med å få en diagnose? jeg går hos psykolog, mnen har ikke snakket om noen diagnose (psykologen er tilbakeholden)

adhd har vi ikke snakket om,men jeg blir nysjerrig da også søsteren min går til psykolog. denne psykologen har nevnt at hun har mistanke om adhd og ønsker å utrede søsteren min for dette.

jeg har lånt en seriøs bok om adhd og finner mye "som stemmer på meg"...

jeg er i tillegg ofte deprimert og mye sint. jeg grubler og har store humøsvingninger som sliter på familien min.

Tusen takk for evt. svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er opplagt at du bør snakke med psykologen din om dine tanker rundt dette. Hvorvidt dette er adhd eller andre forhold som ligger til grunn for det du opplever som vanskelig i ditt liv, kan etter min oppfatning ikke fastslås på grunnlag av det du skriver.

Korrekt diagnose er viktig for korrekt behandling (og ved adhd kan det være aktuelt med medisinutprøving), men utover det vil du vel ikke ha noen glede av en adhd-diagnose (den vil ikke gi deg spesielle trygderettingheter mm hvis det er det du lurte på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...