Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Min mor har nettopp fått diagnosen: lungekreft. Hun er 55 år og røyker, hun har røkt i ca. 35 år. Mitt spørsmål er om betydningen av at hun helt slutter å røyke? Hvis hun fortsetter å røyke, hva slags innvirkning har det på behandling/evt. spredning? Kan hun røyke "litt"? Jeg lurer på dette fordi jeg tror ikke min mor klarer å slutte, nå er det 1 uke siden hun fikk "dommen" og hun må fortsatt røyke "litt"

Kan noen svare meg, vil gjerne hjelpe henne til å slutte men mistenker at hun ikke ser alvoret i sin situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153028-lungekreft-og-r%C3%B8yking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Jeg vet ikke hvordan lungekreft utvikler seg osv. Jeg ville bare fortelle deg at min mor fikk diagnosen kols og ble lagt inn på sykehuset. Der fikk hun røykeplaster. Hun hadde røykt i like mange år og kanskje vel så det som din mor. Hun sluttet tvert. En slik diagnose, som er så alvorlig, får en gjerne til å ta seg sammen.

Å røyke bare litt for en storrøyker kan nok helt sikkert være veldig vanskelig.

Lykke til, krysser fingrene for dere.

Mvh

Gjest Jørgen23

Jeg vet ikke hvordan lungekreft utvikler seg osv. Jeg ville bare fortelle deg at min mor fikk diagnosen kols og ble lagt inn på sykehuset. Der fikk hun røykeplaster. Hun hadde røykt i like mange år og kanskje vel så det som din mor. Hun sluttet tvert. En slik diagnose, som er så alvorlig, får en gjerne til å ta seg sammen.

Å røyke bare litt for en storrøyker kan nok helt sikkert være veldig vanskelig.

Lykke til, krysser fingrene for dere.

Mvh

Røykeplaster/-tyggis hjelper mot den FYSISKE avhengigheten.

Den psykiske avhengigheten, som å ha noe mellom fingrene, være sosial eller andre typiske vanemønstre, burde vel sykdommen være god nok motivasjon til å overkomme.

Ellers antar jeg at det nok er bedre å røyke én sigarett om dagen enn 20, men selvsagt best å kutte ut fullstendig. Undersøkelser viser jo faktisk at helseeffekten er stor også kort tid etter at man har sluttet. Og med en såpass alvorlig diagnose håper jeg selvsagt at hun klarer å slutte. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...