Gå til innhold

Kognitiv terapi mot sjalusi? NHD, andre...


Gjest picassos kvinne

Anbefalte innlegg

Gjest picassos kvinne

Jeg har tidligere skrevet her om min store last i livet: Jeg har så lenge jeg kan huske, vært fryktelig sjalu på min søster. Sammenlikner meg alltid med henne, og kommer da så sørgelig til kort.

Har vært hos psykolog i flere omganger, bl.a. pga. dette. Nå er jeg voksen, og livet mitt leves på et vis "dobbelt", da alt jeg gjør har å gjøre med hva HUN gjør.

Jeg har alltid ønsket å være NOE ANNET enn henne, og nå har hun etter hvert endt opp i samme profesjon som meg. Men på et høyere nivå, selvfølgelig. Hun tok det hovedfaget jeg aldri tok. (Ser at dette har en slags dobbelthet i seg; jeg vil ikke gjøre det samme som henne, men så sammenlikner jeg meg likevel...)

Det hele har vel også noe å gjøre med min egen lave selvtillit... (Den sliter jeg med også i jobbsammenheng)

Har i det siste sett ofte nevnt "kognitiv terapi". NHD: Er det DET jeg har hatt hos psykologen min? Arter det seg som "samtale", der jeg forteller om mine vansker og han prøver å sortere for meg? Eller er det kanskje nettopp det jeg kan trenge? Er åpen for det meste for å komme videre.

Trenger så sårt hjelp, dette går ut over humør, samboerskap, kreativitet og energi...

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg husker at du spurte ob kogn.ter for noen dager siden.

Om du har lest på den linken du fikk, kan du sikkert finne ut om det var denne type terapi som ble gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest picassos kvinne

Jeg husker at du spurte ob kogn.ter for noen dager siden.

Om du har lest på den linken du fikk, kan du sikkert finne ut om det var denne type terapi som ble gitt.

Ja, jeg har skrevet ut den nevnte siden. Ble egentlig ikke så mye klokere, men...

Har du noen råd til meg når det gjelder å komme seg ut av dette fengselet, som det tross alt er? Er det tvangstanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...