Gå til innhold

kvier meg for å spise borte når jeg må ha tilrettelagt mat.

Anbefalte innlegg

Gjest føler meg ikke forstått

synes dette begynner å bli et større og større problem. Føler at jeg blir en belastning for vertskapet. At de blir mer eller mindre oppgitt over alt jeg ikke kan spise. resultatet blir jo at jeg holder munn når de har helt krydderet over maten uten å spørre meg. Orker ikke å være så sær hele tiden. så blir jeg dårlig i magen og kroppen og forbanner meg selv fordi jeg ikke sa ifra. Blir så frustrert over å ha det slik hele tiden. Og at folk ikke synes å ville forstå at man faktisk får store problemer om man får i seg noe man ikke tåler. Har også opplevd at venner har sagt æsj når de har smakt på noen av mine melkeerstatninger eller annen helsekostmat. Eller de har sagt det rett ut at de syntes at de smakte forferdelig. Vet ikke om de er klar over det men dette er faktisk maten jeg må spise. Synes ikke det er så hyggelig når andre sier åpenlyst at det smaker forferdelig. Tenker de over at det er sårende for folk som faktisk ikke har så altfor mange valg i matveien?

det ble sikkert litt sutrende dette her men følte at jeg måtte lire av meg noen frustrasjoner. Skal snart reise bort igjen og må passe enda er på når det gjelder mat.

Blir bare så utrolig sliten av dette her

Arghhhh

Fortsetter under...

Forstår at dette er vanskelig for deg, men det er jo også ofte vanskelig for de som har invitert deg. Folk er vant til å lage mat på bestemte måter, og det tar ganske lang tid å finne alternativer. I tillegg er det fort gjort å glemme seg - som f.eks. når de heller krydderblandinger over maten uten å tenker over hva det inneholder.

Dersom du sier fra på en grei måte på forhånd, og evt. tar med din egen mat dersom de har planlagt å lage noe du sannsynligvis tåler dårlig, så blir det kanskje enklere etterhvert.

Jeg har en venninne som er hyperallergisk for en masse vanlige matvarer. Jeg tør ikke servere henne noe når hun er på besøk, hun må ha med seg egen mat. Hun har holdt på å stryke med et par ganger hjemme hos meg av mat hun har hatt med sjøl fordi det har vært gal innholdsfortegnelse på maten så her er det ingen servering annet enn cola til henne.

Så ta med og lag din egen mat så slipper vertskapet å tenke på hva du reagerer på.

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...