Gå til innhold

hjertebank

Anbefalte innlegg

hypokondrian

Her om dagen opplevde jeg at hjertet dunket hardt, og muligens fortere, i brystet. Det kunne føles som om det slo i utakt. Det var en ubehagelig og uvanlig opplevelse, men det er dessverre ikke første gangen dette skjer. Min umiddelbare reaksjon var å rette opp kroppen (satt noe foroverbøyd), og da gikk det over (men muligens ikke som en følge av min bevegelse).

Har tidligere også opplevd å bråvåkne om natten med et "sjokk", og hatt følelsen av at hjertet eller pust var i ferd med å stoppe opp. En slags fallende følelse. Mener å huske hjertet etter dette i noen tilfeller "har gått i hundre".

Har tidligere tilskrevet disse ikke vedvarende, men spredte, og noe sjokkartede opplevelser, stress og angst. Er ofte veldig anspent og psykisk stresset. Lurer likevel på om du, doktor, mener jeg bør oppsøke lege for dette. I tillegg lurer jeg på om det er påtvingende at jeg slutter å bruke nikotin (snus) eller koffein.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153191-hjertebank/
Del på andre sider

Fortsetter under...

picachu1365380511

Hei hypokondrian!

Den beskrivelsen du ga,kjenner jeg meg igjen i!

Plages av og til med serier av ekstraslag (flere uregelmessige dunk etter hverandre).Disse opplever jeg som skremmende, og blir selvfølgelig redd og bekymret for at hjertet skal stoppe.Er også selv til tider plaget med litt angst.Blir fort psykisk stresset.Dette kan gi oss flere ekstraslag.

For lite søvn,koffein,luft i magen osv kan også forverre tendensen til ekstraslag. Det du kjenner er nok ikke farlig,men ekstraslag som alle friske hjerter tar i løpet av døgnet.Men det er veldig individuelt hvor godt, og om man i det hele tatt, kjenner disse uregelmessighetene. Du kan sikkert ta det helt med ro, men jeg vet at det er ekkelt, og at man fort tenker katastrofetanker når dette står på som verst! Jeg snakker av erfaring. Prøv å bli kvitt den psykiske spenningen, og gi litt mer F***.Det kan bedre situasjonen betraktelig! Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153191-hjertebank/#findComment-980436
Del på andre sider

hypokondrian

Hei hypokondrian!

Den beskrivelsen du ga,kjenner jeg meg igjen i!

Plages av og til med serier av ekstraslag (flere uregelmessige dunk etter hverandre).Disse opplever jeg som skremmende, og blir selvfølgelig redd og bekymret for at hjertet skal stoppe.Er også selv til tider plaget med litt angst.Blir fort psykisk stresset.Dette kan gi oss flere ekstraslag.

For lite søvn,koffein,luft i magen osv kan også forverre tendensen til ekstraslag. Det du kjenner er nok ikke farlig,men ekstraslag som alle friske hjerter tar i løpet av døgnet.Men det er veldig individuelt hvor godt, og om man i det hele tatt, kjenner disse uregelmessighetene. Du kan sikkert ta det helt med ro, men jeg vet at det er ekkelt, og at man fort tenker katastrofetanker når dette står på som verst! Jeg snakker av erfaring. Prøv å bli kvitt den psykiske spenningen, og gi litt mer F***.Det kan bedre situasjonen betraktelig! Lykke til!

Takker for ditt innlegg, picachu.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153191-hjertebank/#findComment-980487
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Hypokondrian.

Det du beskriver er nærmest klassisk ekstrasystoli, d.v.s. ekstraslag i hjertet. Slike ekstraslag har vi alle i større eller mindre grad : enkelte av oss har opp til flere tusen slike slag i løpet av et normalt døgn og kjenner ingenting, mens andre kan ha noen få ekstraslag og kjenne hvert eneste ett av dem. Vi merker ikke slve ekstraslaget, men etter dette følger en liten pause ("hjertet stopper opp"), hjertet rekker å fylle seg bedre, og det neste "normalslaget" kjennes ofte som et kraftigere dunk.

Tendensen til ekstraslag øker ved psykisk stress, ved inntak av større mengder kaffe og nikotin, etc. Det er et ufarlig fenomèn, og indikerer som regel ikke at det foreligger noen organisk hjertesykdom. Imidlertid vil personer med reell hjertesykdom ofte ha øket tendens til ekstrasystoli.

At du bør slutte med nikotin er helt opplagt (det burde alle gjøre...). Hvis dette er en hyppig og vedvarende plage synes jeg også at du burde innstille kaffedrikkingen for en periode, for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153191-hjertebank/#findComment-986196
Del på andre sider

hypokondrian

Svar til Hypokondrian.

Det du beskriver er nærmest klassisk ekstrasystoli, d.v.s. ekstraslag i hjertet. Slike ekstraslag har vi alle i større eller mindre grad : enkelte av oss har opp til flere tusen slike slag i løpet av et normalt døgn og kjenner ingenting, mens andre kan ha noen få ekstraslag og kjenne hvert eneste ett av dem. Vi merker ikke slve ekstraslaget, men etter dette følger en liten pause ("hjertet stopper opp"), hjertet rekker å fylle seg bedre, og det neste "normalslaget" kjennes ofte som et kraftigere dunk.

Tendensen til ekstraslag øker ved psykisk stress, ved inntak av større mengder kaffe og nikotin, etc. Det er et ufarlig fenomèn, og indikerer som regel ikke at det foreligger noen organisk hjertesykdom. Imidlertid vil personer med reell hjertesykdom ofte ha øket tendens til ekstrasystoli.

At du bør slutte med nikotin er helt opplagt (det burde alle gjøre...). Hvis dette er en hyppig og vedvarende plage synes jeg også at du burde innstille kaffedrikkingen for en periode, for å se om det hjelper.

Takk for svar. Jeg har en fetter med hjertesykdom. Gjør dette at jeg bør oppsøke lege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153191-hjertebank/#findComment-988828
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...