Gå til innhold

Hvorfor blir jeg deprimert når livet "egentlig" er bra?


Gjest hva er logikken?

Anbefalte innlegg

Gjest hva er logikken?

Jeg har hatt en oppvekstvillkår som jeg vil karakterisere som uheldige. Dvs: jeg bodde hos besteforeldrene mine fra jeg var 3mnd til jeg var fire år for så og bli hentet av en svært emosjonelt ustabil mor.

En depresjon ville den gang ikke være så ulogisk tenker jeg.

Men nå har jeg ikke lengre noen ytre belatninger som skulle tilsi at jeg blir deprimert.

Hvorfor blir jeg da nå i ettertid plaget med depresjoner?

Lite logisk synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje en sorg-reaksjon over den barndommen du ikke fikk? Den lykkelige barndommen du nå forstår at du skulle ha fått opplevd? Uansett, så kan du sikkert ha nytte av samtaler me psykolog for å få løst opp i tanker, følelser og reaksjoner på både før- og nå-situasjonen.

Lykke til videre! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

her er logikken svært enkel. Hvis man blir utsatt for kraftige mentale belastniger eller stress vil hjernen skille ut et hormon som heter kortisosl, dette hormonet dreper hjerneceller og forhindrer neurogenessis (produksjon av nye hjerneceller).

Hvis denne tilstanden blir værende over lang tid vil man etterhvert miste evnen til å tenke konstruktivt og derav evnen til å tenke positivt.

Selv om tilstanden er over for lenge siden og hjernen i utgangspunktet fungerer utmerket, vil nok de fleste ha satt seg fast i et tanke og handlingsmønster som er negativt.

Jeg vil råde deg til å se nærmere på egoet ditt, hva er fundamentet til ditt ego?

Hvis du gransker deg selv nøye, er jeg sikker på at du mangler selvtillit og du har helt sikker masse hemninger. Derfor kan man lett lene egoet over på andre (kanskje en samboer, eller nære venner?)

Gå inn i deg selv, finn ut hvor dine sterke sider er, og bygg opp egoet på dette. I tillegg er kognitiv terapi svært nyttig for å innarbeide nye handlingsmønster og bryte de destruktive mønstrene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne ut av det, anbefaler jeg å lese boka til Dr. Phil som heter: "Ditt sanne jeg" Den forteller deg hvordan ting henger sammen, og hvordan du skal bli bevisst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...