Gå til innhold

EEG-undersøkelse ved sinnslidelser


nellika

Anbefalte innlegg

I min lærebok i psykiatri fra 1951 står det skrevet:

»Når E. E. G. har funnet innpass ved så mange psykiatriske klinikker, er det imidlertid först og fremst fordi denne undersökelsesmetode fremdeles befinner seg på det eksperimentelle stadium. Det er derfor av den störste betydning at det skaffes til veie et så stort materiale som mulig fra alle typer av sinnslidelser, så vil den praktiske betydning av undersökelsen sannsynligvis litt etter litt avklares.« (Langfeldt, G.: Lærebok i klinisk psykiatri. Aschehoug, Oslo 1951. s. 60)

Siden 53 år nå er gått siden boken ble publisert, lurer jeg på om noen har mer moderne kunnskaper å tilføye dette utdraget.

* Hvilken praktisk betydning har EEG idag ved psykiatriske undersøkelser?

* Ved mistanke om hvilke sinnslidelser kan en EEG-undersøkelse være særlig fruktbar?

* Kan en EEG-undersøkelse brukes til å påvise ikke-organiske sinnslidelser?

Bste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I den samme boken står det også skrevet:

»Av interresse er det at man [på EEG] ofte finner dysrytmier avledet fra /temporallappen/ hos aggressive psykopater.«

Hva er egentlig en "aggressiv psykopat"?

Noe sier meg at den psykiatriske terminologien har forandret seg siden boken ble publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest for gammel

Du burde heller konsentrere deg om å oppdatere kildene dine. En lærebok i psykiatri fra 1951 ville jeg ikke stolt helt på. Mye har skjedd innen dette feltet siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Hei nellika.Tilbake fra den første ferien.Håper det går greit med deg.Enig med de som sier du bør oppdatere kildene,for det er så komplisert fra før,at det er vanskelig nok om man leser i de nye lærebøkene.Nevner igjen malt,Retterstøl og Dals psykiatribok.Eller Cullberg.Spørsmålet ditt kan jeg nok ikke hjelpe deg med,men tror absolutt ikke det er vanlig med EEG-undersøkelser i dag.Man bruker kanskje av og til CT eller MR for å utelukke ting.Kanskje hvis sterk hodepine følges av personlighetsforandringer over kort tid.Sommerklem bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nellika,

Jeg driver for tiden et research arbeid og har den forbindelse sett at EEG (Electro EncefaloGrafi) blir mye brukt i forbindelse med forskning på medikamenter og dens virkning på hjernen.

F.eks er det blitt påvist at Amyl Nitrite (Poppers) endrer hjernebølgene fra Alfa til beta bølger.

(kilde : http://nepenthes.lycaeum.org/Drugs/Misc/volnitr.html )

Må passe meg her, skrev et slurvete innlegg tidligere som ble svært kritisert ;-)

Jeg har ikke sett at EEG blir brukt til diagnose ved mentale lidelser. Det blir derimot brukt svært hyppig i forbindelse med søvn og søvnkvalitet, noe som igjen henger godt i sammen med enkelte mentale lidelser, som f.eks depresjon. (Dette er i noen tilfeller et klassisk "høne & egget" situasjon). Men de fleste psykiatriske instutisjoner har EEG verktøy, men det blir lite brukt.

EEG er i tillegg et svakt verktøy i forhold til MR og CAT, noe som blir svært mye brukt for å eliminere patologisk grunnlag ved en mental sykdom. F.eks hodeskade.

Hvis en psykiater får mistanke om et hodetrauma blir praktisk talt alt satt til side, inntil MR og CAT er utført. (Personlig Erfaring!)

Pr idag er det fortasatt et diagnosesystem basert på teorier og syndromer, derav ordet diagnose og ikke sykdom.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liza i London

Vi bruker EEG nesten som standard ved debut av psykiske lidelser. Smaa forandringer i f.eks frontal lobes kan ga hallusinasjoner og andre syptomer paa psykose, eller angst el depresjon etc etc.

Enkelte former for epilepsi gir ikke kramper men bare atferdsendringer,f.eks i form av tilsynelatende psykiske lidelser.

Paa den annen side - f.eks kan kraftige panikkanfall foere til forandringer paa EEG.

Det er et veldig komplekst tema og svaret mitt er overforenklet. EEG er et nyttig,men grovt diagnostisk redskap som bare skal brukes sammen med andre tester/utredninger og klinsik skjoenn.

Jeg vet at det tidligere var vanlig med EEG i Norge paa samme maate som her,men vet ikke hvordan det er naa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...