Gå til innhold

kan det være Bechterew selv om negativ blodprøve?

Anbefalte innlegg

kvinne m rygg

Jeg er en kvinne på 46 år som lurer på hva det er som forårsaker smerter i rygg og kropp.

Jeg vet jo at det er "själva livet" som ofte kan gi seg utslag i muskelspenninger og smerter.."kroppen som husker det vi vil glemme" osv....MEN; jeg har på følelsen at det er "noe annet".

Siden 25-årsalderen har jeg hatt vondt i kroppen. Særlg etter stillesittende ferier vinterstid merket jeg at det begynte å gjøre vondt..i ledd og kropp.

Jeg har langsomt og "ubevisst" vent meg til å fungere med kroniske smerter, men synes nå at de er så sterke at det går ut over livskvaliteten.

Etter at jeg fikk mitt første barn da jeg var 30, kunne jeg ikke lengere ligge på magen om natten. Det var et punkt helt nederst i korsryggen som gjorde så vondt og som stivnet til i løpet av natten.Dette punktet har langsomt blitt verre og verre (smerten stråler ut på begge sider , innover i magen og av og til nedover i bena) og nå kan jeg nesten ikke ligge på ryggen heller. Jeg våkner av smerte fordi jeg har havnet på ryggen i løpet av søvnen og da kan det ta lang tid før jeg får snudd meg. Men som regel, med èn gang jeg har stått opp, forsvinner smerten i korsryggen og noe av den brennende smerten forsvinner. Min mann har alltid sagt at han synes jeg er så glovarm om morgenen..og det stemmer..det er som om kroppen "brenner".

Det siste halvannet år har jeg også fått vondt oppover ryggen, i brystkassen..mest utover og innenfor ribbeina..det brenner og gjør vondt. I tillegg har det begynt å gjøre vondt i et kne, kjeve, en skulder (smerten stråler ned mot albuen) og i begge føtter(men jeg har ikke vondt i nakke og hode..hurra!)

Jeg lengter hele tiden etter å "sette meg ned", men det er etter at jeg har sittet stille at det har stivnet til og gjør mest vondt.

Sist høst fikk jeg influensa med den typiske kroppssmerten som man da får. Men denne smerten sitter fremdeles "i"...jeg ble ikke kvitt den selv om jeg ble frisk! Jeg hatt SÅ mye vondt, både om natten og om dagen. Korsryggen er blitt mye verre om natta ( men blir også, heldigvis, mye bedre med en gang jeg står opp) og de andre leddene og kroppen stivner mer og mer til.

Jeg tok i vinter noen blodprøver..bla; senkning, reumatisme og HLA-B27. Alle md negativt resultat.

mvh

Fortsetter under...

Jeg tror...men jeg er ikke bombesikker, at det kun er en viss prosentdel av revmatisme (som Bechterev jo er) som gir utslag på blodprøver. Det går fint an å ha revmatisme uten at det viser på blodprøver. Har du vært undersøkt av revmatolog?

Da jeg leste du skrev om influensasmertene kom jeg til å tenke på.....har du noen gang vært bitt av flått? Har du vært testet for borreliose, som er en flåttbåren sykdom som kan gi bl.a. leddsmerter? Verdt et forsøk.

Har du forsøkt homeopati? Går selv til en homeopat som har kurert seg selv for leddgikt.... kanskje du også kan få hjelp? Iallefall bli bedre?

Lykke til og god bedring

• 2 uker senere...
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Formelt sett skal diagnosen Bechterew settes ved røntgenbilder av korsrygg/sete; her skal det vises sammenvoksninger og kalkpåleiringer. HLA B27 positiv betyr ikke så mye; mange med denne "blodtypen" har ikke Bechterew. Men det er SVÆRT sjelden at de med Bechterew IKKE er HLA B27-positive. Mye av slike blodprøve-fortolkningene kan også gjelde ulike reumatisme-former.

Imidlertid er det klinikken/symptomene som teller. Synes du skal få en grundig sjekk hos reumatolog. Synes også det kan være rimelig med ulike bilder av ryggen for å utelukke trange forhold for nerver/ryggmarg. Endel av plagene dine rimer med dette. Utredning og diskusjon bør skje i samråd med fastlegen din. Det er mye interessant å prøve innen kostholds-endringer og livsstils-intervensjon. Stig Bruset her i DOL kan kanskje få svare mer detaljert på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...