Gå til innhold

Sult- og metthetsfølelse


Gjest bekymret undrer

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret undrer

Hei alle sammen!

Jeg hadde en periode (1-2) mnd hvor jeg spiste veldig lite. Jeg har nå begynt å spise normalt igjen, men har et spørsmål:

- Kan man ødelegge sult- og metthetsfølelsen? Jeg føler sult, men har litt mer problemer med å føle metthet. Når jeg spiser kan jeg spise veldig mye, som en hel gryte havregrøt og så 2-4 tynne skiver etter det, og fortsatt kan jeg spise mer. Det er ikke det at jeg fortsatt er sulten da, men mat er godt...

Er det bare det at jeg er sulten, eller kan jeg ha ødelagt metthetsfølelsen? Går det an å ødelegge den iløpet av en så kort periode som 1-2 mnd.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ragazza

Det kommer kanskje litt an på hvorfor du spiste lite en stund? Hvis det var fysiske årsaker til det, er det rimelig å tro at kroppen vil "ta igjen" det tapte, og at du derfor er ekstra sulten. Ellers kan jo årsakene være mer kompliserte (psykologiske), særlig hvis du tidligere har hatt problemer med kropp, mat og alt sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

KJære bekymret undrer

Det er helt vanlig det du beskriver. Du har nok ikke ødelagt noe, men både psykisk og fysisk må du nå ha en periode hvor kroppen din "tørr å tro på" at den får regelmessig og nok næring. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente_16

KJære bekymret undrer

Det er helt vanlig det du beskriver. Du har nok ikke ødelagt noe, men både psykisk og fysisk må du nå ha en periode hvor kroppen din "tørr å tro på" at den får regelmessig og nok næring. Lykke til!

Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg...

Spiser jeg så mye fordi jeg "tror" at det er for godt til å være sant liksom?

Jeg kunne sikkert spist konstant, for jeg føler liksom aldri at jeg blir METT liksom sånn at jeg ikke orker mer.

Hvor lang tid vil det ta før det justeres tilbake til det normale, og jeg får igjen metthetsfølelsen?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...