Gå til innhold

NHD: Fra Efexor Depot til Cipralex?


Gjest nerveux

Anbefalte innlegg

Gjest nerveux

Jeg har sterk tvangsnevrose og har brukt Efexor Depot 300mg daglig i flere år.

Har ikke hatt særlig effekt av dette og skal nå prøve Cipralex.

Jeg har forstått det slik at det ikke er nødvendig med noe særlig seponering.

Har jeg forstått dette riktig?

Jeg har lest så mye om forskjellige bivirkninger av å slutte på Efexor at jeg må innrømme at jeg gruer meg fælt til å slutte :(

Håper du (eventuelt andre som har gått fra Efexor til Cipralex) kan gi meg et svar..

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Jeg sluttet på efexor,og begynte på ciprelex.Men i mitt tilfelle hadde jeg lyst til å prøve en periode uten antidepressiva,for å se hvordan jeg var da,og for å kunne bedre kjenne på virkningen av de forskjellige medisinene.Jeg er mer fornøyd med cipralex.Ingen kaldsvetting om nettene,mindre kvalme og svimmelhet.Føler meg klarere i toppen.Merker det når jeg kjører bil.Ellers mindre avflating i følelseslivet.Men har du gått på 300 mg ,er det kanskje sannsynlig at du må opp i 20 mg cipralex.Selv gikk jeg på 150 mg efexor,men nå 15 mg cipralex.Du får prøve deg frem.

Når det gjelder nedtrapping med efexor er det så individuelt,og kanskje vil du merke mye mindre til overgangen hvis du starter rett på cipralex.Skjønner du bekymrer deg,men mange har ikke trasige opplevelser,men det er de man som oftest naturlig nok hører om. Uansett kanskje sobril kan hjelpe deg i overgangsperioden hvis det blir vanskelig.Vil ønske deg lykke til.Tenk på at den nye medisinen kanskje kan hjelpe deg bedre.vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg ville gjort det slik:

En uke Efexor 225 mg.(evt 150 mg) om du har 150 mg tabletter + Cipralex 5 mg.

Neste uke sluttemed/seponere Efexor + Cipralex 10 mg.

Etter 4-6 uker bør dere vurdere om Cipralex skal trappes opp. Ofte må dosen være det dobbelte av ved depresjon. Dvs 20 mg eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quietus_crusader

Jeg trappet ned til 75 mg Efexor og gikk over til 10 mg Cipralex uten store problemer. Trappet ned fra 150 mg Efexor på et par uker. Håper det går bra for deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nerveux

Jeg ville gjort det slik:

En uke Efexor 225 mg.(evt 150 mg) om du har 150 mg tabletter + Cipralex 5 mg.

Neste uke sluttemed/seponere Efexor + Cipralex 10 mg.

Etter 4-6 uker bør dere vurdere om Cipralex skal trappes opp. Ofte må dosen være det dobbelte av ved depresjon. Dvs 20 mg eller mer.

Tusen takk for svar!

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...