Gå til innhold

derealisasjon


Gjest megmegmeg

Anbefalte innlegg

Gjest megmegmeg

Bassse, du skrev noe om dette!

Finnes det altså medisin som hjelper??

Har skrevet her en gang for lenge siden.. sliter med uvirkelighetsfølelse pga. tretthetsyndrom

Går på efexor, hjelper delvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Strategien for behandling av derealisasjon er å behandle de underliggende symptomene, i ditt tilfelle tretthetssyndrom.

Dessverre er det ingen medisin som virker spesifikt mot derealisasjon. Som du selv har erfart kan AD, og små doser antipsykotika, ta litt av "spissen" og gjøre derealisasjonen mer tålelig.

Anbefaler deg å besøke på www.dpselfhelp.com for å lese om andre i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest megmegmeg

Hei :)

Strategien for behandling av derealisasjon er å behandle de underliggende symptomene, i ditt tilfelle tretthetssyndrom.

Dessverre er det ingen medisin som virker spesifikt mot derealisasjon. Som du selv har erfart kan AD, og små doser antipsykotika, ta litt av "spissen" og gjøre derealisasjonen mer tålelig.

Anbefaler deg å besøke på www.dpselfhelp.com for å lese om andre i samme situasjon.

Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest megmegmeg

Kanskje du kan forklare hvordan det arter seg hos deg? Har du hatt det lenge?

Skjønner at jeg bare har disse opplevelsene delvis, og dessuten fant jeg dette: "derealisasjon kan oppstå hos psykisk friske mennesker som lider av tretthet"

Kanskje er løsningen der, jeg har jo blitt bedre...

Jeg plages også med en følelse av uhygge som kommer og går,og føler meg liksom litt nedstemt..erfaringer her??

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Tusen takk:)

Hei, på deg!

Jeg har slitt med søvnforstyrrelse i nå ni år. Har prøvd AD, ritalin (ble enda mer trøtt.) Ble utredet for narkolepsi i fjor med stor mistanke om dette. Negativt funn. Orker ikke å gå inn på hvordan alt dette artet seg men kan si at jeg har gått i søvne i alle årene.

Vel, fikk lamictal (mot depresjonene som kommer og går) Plutselig i starten fikk jeg ikke sove om natta! Nå skal jeg stå på 400 mg og jeg blir sliten inni mellom som andre, pluss at jeg tror at det vil ta tid for meg å stabilisere meg etter alle disse årene i en "merkelig verden", men jeg sliter ikke med fallene, klarer å holde meg våken og det beste av alt konsentrasjonen blir bedre og bedre. Helt fantastisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Hei, på deg!

Jeg har slitt med søvnforstyrrelse i nå ni år. Har prøvd AD, ritalin (ble enda mer trøtt.) Ble utredet for narkolepsi i fjor med stor mistanke om dette. Negativt funn. Orker ikke å gå inn på hvordan alt dette artet seg men kan si at jeg har gått i søvne i alle årene.

Vel, fikk lamictal (mot depresjonene som kommer og går) Plutselig i starten fikk jeg ikke sove om natta! Nå skal jeg stå på 400 mg og jeg blir sliten inni mellom som andre, pluss at jeg tror at det vil ta tid for meg å stabilisere meg etter alle disse årene i en "merkelig verden", men jeg sliter ikke med fallene, klarer å holde meg våken og det beste av alt konsentrasjonen blir bedre og bedre. Helt fantastisk!!

Må også bare nevne at jeg har gitt opp utallige ganger. Å aldri være heltt våken er et reint sant hel....

Lykke til!

HIlsen en som vet hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest megmegmeg

Hei, på deg!

Jeg har slitt med søvnforstyrrelse i nå ni år. Har prøvd AD, ritalin (ble enda mer trøtt.) Ble utredet for narkolepsi i fjor med stor mistanke om dette. Negativt funn. Orker ikke å gå inn på hvordan alt dette artet seg men kan si at jeg har gått i søvne i alle årene.

Vel, fikk lamictal (mot depresjonene som kommer og går) Plutselig i starten fikk jeg ikke sove om natta! Nå skal jeg stå på 400 mg og jeg blir sliten inni mellom som andre, pluss at jeg tror at det vil ta tid for meg å stabilisere meg etter alle disse årene i en "merkelig verden", men jeg sliter ikke med fallene, klarer å holde meg våken og det beste av alt konsentrasjonen blir bedre og bedre. Helt fantastisk!!

Tretthetsyndrom innebærer mye mer enn å være trøtt... muskelsmerter,leddsmerter,utmattelse,feber, svetting, sår hals osv..osv... Så blir vel ikke helt det samme..men likevel takk for svar!

Hyggelig å høre at du har funnet noe som hjelper, hørtes ut som et mareritt å gå sånn i ni år!

Jeg har vært syk i 3år... Var det sånn at også slet med uvirkelighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Tretthetsyndrom innebærer mye mer enn å være trøtt... muskelsmerter,leddsmerter,utmattelse,feber, svetting, sår hals osv..osv... Så blir vel ikke helt det samme..men likevel takk for svar!

Hyggelig å høre at du har funnet noe som hjelper, hørtes ut som et mareritt å gå sånn i ni år!

Jeg har vært syk i 3år... Var det sånn at også slet med uvirkelighet?

vel, må nevnes at jeg faktisk har leddsmerter (fibromyalgi diagnose), går til kiropraktor. Hvilken diagnose en lege velger å bruke avhenger fra lege til lege.

Lykke til selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Tretthetsyndrom innebærer mye mer enn å være trøtt... muskelsmerter,leddsmerter,utmattelse,feber, svetting, sår hals osv..osv... Så blir vel ikke helt det samme..men likevel takk for svar!

Hyggelig å høre at du har funnet noe som hjelper, hørtes ut som et mareritt å gå sånn i ni år!

Jeg har vært syk i 3år... Var det sånn at også slet med uvirkelighet?

Hmm, skremmende. Sjekket opp derealisasjon...Merkelig at leger jeg har vært hos aldri har vært inne på tanken en gang at jeg kunne ha tretthetssyndrom. Dette er symptomer som passet helt. En slik fremmedfølelse har jeg slitt med lenge. De kalte det "angst". Blir irritert over at leger er så lite oppdaterte. Dette skal jeg nevne for psyk.

Takk, du fikk meg på nye tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest megmegmeg

Må også bare nevne at jeg har gitt opp utallige ganger. Å aldri være heltt våken er et reint sant hel....

Lykke til!

HIlsen en som vet hvordan det er.

hvis du vil lese mer om tretthetsyndrom kan du gå inn på www.me-foreningen.no

men denne sykdommen blir gjerne utløst av en infeksjon el.lignende..

uvirkeligheten hos meg har kommet i ettertid, og er vel kanskje et. res. av sykdommen...

lykke til du også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Beklager sent svar.

Derealisasjonen kom gradvis for 16 år siden, og har vært der siden.

Det er veldig vanskelig å forklare hvordan det oppleves.

Det minner litt om et slags omvendt deja-vu som ikke går over. Verden virker som et fremmed og skremmende sted, og hvert sekund er det som jeg ser alt for første gang.

Du nevner en "uhygge" som kommer og går. Jeg vet ikke helt hva det innebærer hos deg, men det kan virke som om en udefinert uhygge er ganske vanlig hos personer med DP/DR. Forestillinger man ikke helt klarer gripe fatt på. Forestillinger om at man før eller siden skal oppleve noe/komme over noe, en tanke eller en opplevelse, som vil snu opp ned på hele tilværelsen og bære en ut i "galskap".

Du må ikke la deg skremme av andres "skrekkhistorier":) Jeg vil tro at for de fleste er derealisasjon noe kortvarig, og at du vil bli frisk så snart du får kurert problemene med nedstemthet/tretthetssyndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest megmegmeg

Hei igjen. Beklager sent svar.

Derealisasjonen kom gradvis for 16 år siden, og har vært der siden.

Det er veldig vanskelig å forklare hvordan det oppleves.

Det minner litt om et slags omvendt deja-vu som ikke går over. Verden virker som et fremmed og skremmende sted, og hvert sekund er det som jeg ser alt for første gang.

Du nevner en "uhygge" som kommer og går. Jeg vet ikke helt hva det innebærer hos deg, men det kan virke som om en udefinert uhygge er ganske vanlig hos personer med DP/DR. Forestillinger man ikke helt klarer gripe fatt på. Forestillinger om at man før eller siden skal oppleve noe/komme over noe, en tanke eller en opplevelse, som vil snu opp ned på hele tilværelsen og bære en ut i "galskap".

Du må ikke la deg skremme av andres "skrekkhistorier":) Jeg vil tro at for de fleste er derealisasjon noe kortvarig, og at du vil bli frisk så snart du får kurert problemene med nedstemthet/tretthetssyndrom.

Takker:)

Klarer ikke å forklare hvordan uhyggen oppleves, og det er ingen grunn til at den kommer.. samme følelsen man har når man sitter å ser en skummel film. Merker allerede at det har avtatt, og merker mindre til uvirkelighetsflelsen også..

Derimot følelsen av nedstemthet er der enda..men den også kommer å går.

Etter som jeg har lest har mange det MYE verre.. Men når jeg leste om derealisajon, er jeg sikker på at jeg innimellom har opplevd en light-verson om jeg kan si det sånn...

Kanskje er det lurt å la vær å lese om det i det hele tatt?

Så jeg får fokusen over på noe annet...vet jo hva det dreier seg om nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker:)

Klarer ikke å forklare hvordan uhyggen oppleves, og det er ingen grunn til at den kommer.. samme følelsen man har når man sitter å ser en skummel film. Merker allerede at det har avtatt, og merker mindre til uvirkelighetsflelsen også..

Derimot følelsen av nedstemthet er der enda..men den også kommer å går.

Etter som jeg har lest har mange det MYE verre.. Men når jeg leste om derealisajon, er jeg sikker på at jeg innimellom har opplevd en light-verson om jeg kan si det sånn...

Kanskje er det lurt å la vær å lese om det i det hele tatt?

Så jeg får fokusen over på noe annet...vet jo hva det dreier seg om nå.

"Kanskje er det lurt å la vær å lese om det i det hele tatt? Så jeg får fokusen over på noe annet...vet jo hva det dreier seg om nå."

Absolutt! Hvis du ikke føler noe behov for det er det ingen grunn til å grave seg inn i andres skrekkopplevelser. Konsentrer deg heller om de underliggende symptomene.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Kanskje er det lurt å la vær å lese om det i det hele tatt? Så jeg får fokusen over på noe annet...vet jo hva det dreier seg om nå."

Absolutt! Hvis du ikke føler noe behov for det er det ingen grunn til å grave seg inn i andres skrekkopplevelser. Konsentrer deg heller om de underliggende symptomene.

Lykke til :)

Det er mange som går i akkurat den fella der. Man prøver å lære seg mest mulig om DR, og på den måten prøve å "tenke" seg ut av det, mens den egentlige kuren er å flytte fokuset over på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest megmegmeg

Det er mange som går i akkurat den fella der. Man prøver å lære seg mest mulig om DR, og på den måten prøve å "tenke" seg ut av det, mens den egentlige kuren er å flytte fokuset over på noe annet.

Når det er ille føler jeg behov for å lese om det, har jeg det ok,leser jeg ingen ting..

Men nå skal jeg prøve å "holde meg unna" en stund.. gjøre andre ting! Takk for flere gode råd:)

Blir det verre igjen. kan det nok hende jeg dukker opp her igjen..

Håper det går bedre med deg også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...