Gå til innhold

like gyldighet som følge av motgang/misstrivsel


baks

Anbefalte innlegg

hei!

viss ein person får veldig mye motgang/misstrivsel over lange perioder.Er det da mulig at personen stenger ute ting som høydeskrekk,glede og sorg? at an t ei grad blir likagyldig/imun t ting som burde ha påvirka han/hu, men samtidig leve et liv som utenfra virke normalt etter ka holdninger og forventninger han trur at andre har t han/hu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vil bli borte

Likegyldighet overfor ting kan være en måte å beskytte seg selv på.

Dersom den ikke tar overhånd så er den neppe skadelig tror jeg.

Dersom en har det vanskelig kan en strebe litt etter å leve etter normalen fordi en kanskje ikke føler at det er tiden for å heise flagg.

Etter at jeg ble syk har jeg selv lagt inn "selvbeskyttelsesfaktorer" som gjør at jeg ikke får det mer vondt i hverdagen.

Jeg ser ikke nyheter, men leser de på tekst-tv. Da får jeg det bedre uten å melde meg ut.

Rent sosialt så har jeg sagt i fra at jeg ikke ønsker å diskutere politikk og at jeg ikke ønsker at sykdom alltid skal være ett samtaleemne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med "vil bli borte".

En beskyttelsemekanisme er å legge lokk på følelser, som gir utslag i likegyldighet. Det er egentlig en "fornuftig" beskyttelse fra kroppen sin side, som f.eks som å gå inn i sjokk eller besvime hvis en opplever katastrofer. Det virker beskyttende mot stressreaksjoner.

Det kan også være et symptom på depresjon, gledesløshet.

Jeg har erfaring med å være slik som du beskriver, før var det slik at ingenting kunne gå inn på eller sjokkere meg noe særlig (trodde jeg hadde blitt helt kald og følesesløs, og skjønte at dette ikke var helt normalt), men det er mulig å jobbe med å få en kontakt med følelser igjen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...