Gå til innhold

Anbefalte innlegg

dinjuliet1973

Hei!

Jeg er ei ung dame på 30 år, og jeg har i ett halvt år vært plaget av sår tunge. Dette er fryktelig ubehagelig og til tider direkte vondt.

Tungen er rød fremme på tuppen, og en stripe midt etter tungen blir veldig rød og litt opphovnet. Det gjelder ikke kantene på tungen. Følelsen er som om jeg skulle sugd på et drops i flere timer. Denne rødheten (og smertene som følger med) varierer fra dag til dag, ja nesten over timer. Noen ganger blusser det opp mens andre ganger er det svakt. Noen ganger kjennes den bare sår ut, mens andre ganger dunker det langt inne i tunga og det føles stor og litt stiv. Hehe dette høres rart ut ser jeg.

Jeg blir altså gal av denne tunga,det gir seg jo aldri, og når jeg har det verst har jeg nesten lyst til å amputere den bort rett og slett. Så ille er det. Jeg har vært hos lege med den, men han er likesel og ser ikke noe sier han. Vi har tatt blodprøver på b-vitamin og den er fin. Av behandling har jeg prøvd to forskjellige soppkurer(mikstur og sugetabl) uten at det gjorde noe fra eller til. Jeg har i en periode tatt 12 b-vitamintilskudd om dagen, men ikke noe hjalp nevneverdig. Jeg var innom noe betennelsesdempende (antibiotika) men da syntes jeg nesten det ble verre så jeg sluttet etter tre- fire dager. Akupunktur, healing... alt er prøvd og tunga er like sår. Hva i Herrens navn er dette? Noen tester jeg skulle tatt for sikkerhets skyld? Hjelp meg jeg er så lei....

Må også si at dette dukket opp i en periode hvor jeg prøvde å slutte med seroxat, men fikk tilbakefall og begynte med Citalopram i to mnd før jeg gikk over til Seroxat igjen. Citalopram virket ikke på meg. Tar nå 40 mg seroxat daglig, litt lite i følge medisinspeil men vi skal holde oss der ei stund til før vi vurderer økning. Er 93 kg og 170 høy. PS: et spm til slutt. Jeg har lagt på meg over 20 kg etter at jeg begynte med seroxat for to år siden. Syns ikke jeg har kontroll,kan vektøkningen ha noe med seroxat å gjøre? Hvis medisin forårsaker vektøkning,hvordan slanker jeg meg da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153587-s%C3%A5r-tunge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Seroxat gir svært sjelden vektøkning. Synes du skal få sjekket stoffskifte og blodsukker. Stoffskiftet ditt bør være i øvre normalområde. Feil med stoffskifte og blodsukker kan tenkes å gi såre slimhinner. Synes videre at du kan få en henvisning til øre-nese-hals lege for å utelukke slimhinne-sykdommer. De farlige slimhinneforandringer sitter forøvrig oftest lokalisert til sidekanter av tungen, tror ikke du skal engste deg for noe "farlig". Om du ikke har prøvd rikelig ose C-vitamin kan du prøve dette; opptil 2g per døgn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153587-s%C3%A5r-tunge/#findComment-989972
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...