Gå til innhold

Ungdom og depresjon


Gjest Grilla

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 18 år som lurer på dette med depresjoner.

Selv føler jeg meg alltid deppa og trist. Jeg føler at jeg alltid har noe å sørge over,og går alltid rundt og er "redd" for hva andre synes om meg.

Jeg er alltid trett og føler at jeg skjelden har overskudd til noe, selv om jeg trener mye og spiser sunt.

Jeg har en stor vennekrets og jeg har det bra hjemme. Hva kan da være galt?

Jeg har også et inntrykk av at veldig mange unge på min alder føler det på samme måte som meg.Vennene mine klager også ofte over at de er deprimerte. Er det dagens ungdom som er for godt vant, eller er det samfunnet som har gjort oss slik?Vi forstår liksom ikkje vitsen med å leve om det skal være slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant å lese det du skriver; Grilla. Jeg har erfaring ift. ungdom privat og i jobb- sammenheng.

Det er flere perspektiver på dette temaet.

Først og fremst er ungdom lite fysisk aktive. Tiden tilbringes foran dataskjermen eller TV-skjermen.

Ungdommer er ofte sosialt aktive og er mye sammen med venner, men ofte her også på en "passiv måte."

Skoletiden er passivt lagt opp med lite fysiske utfordringer.

Dersom mennesker skal være sammen kreves det stort sett at forholdene er lagt til rette 110% for at noen i det hele tatt skal gidde å engasjere seg!!!!!

Mye av problematikken slik jeg ser det (vel og merke) er at felleskapsidealene i dagens samfunn er borte og hver enkelt er sin egen lykkes smed. Dette betyr at enkeltprestasjoner ift. sosial status blir viktige.

Dere ungdommer strever for å være med i konkurransen.

Men er neppe lykkligere av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese det du skriver; Grilla. Jeg har erfaring ift. ungdom privat og i jobb- sammenheng.

Det er flere perspektiver på dette temaet.

Først og fremst er ungdom lite fysisk aktive. Tiden tilbringes foran dataskjermen eller TV-skjermen.

Ungdommer er ofte sosialt aktive og er mye sammen med venner, men ofte her også på en "passiv måte."

Skoletiden er passivt lagt opp med lite fysiske utfordringer.

Dersom mennesker skal være sammen kreves det stort sett at forholdene er lagt til rette 110% for at noen i det hele tatt skal gidde å engasjere seg!!!!!

Mye av problematikken slik jeg ser det (vel og merke) er at felleskapsidealene i dagens samfunn er borte og hver enkelt er sin egen lykkes smed. Dette betyr at enkeltprestasjoner ift. sosial status blir viktige.

Dere ungdommer strever for å være med i konkurransen.

Men er neppe lykkligere av den grunn.

Heisann!

Enig med deg Magna!

Jeg vil føye på en ting til, og det er ungdom og narkotika. Nå skal jeg ikke ta alle under en kam, så dette gjelder ikke nødvendigvis deg eller noen av dine venner Grilla. Men jeg har iallfall erfaring med at terskelen for å prøve narkotika blant ungdom er mye lavere nå enn før. Stoffene som er "in" idag, kan gi mange psykiske reaksjoner og ettervirkninger.

Dessverre så fokuseres det heller på "det er farlig å røyke hasj, en kan gå videre til heroin"...osv. i den tralten. Det fokuseres lite på at en kan få så store psykiske problemer at en må legges inn på psykiatrisk avdeling.

Skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vi vet at depresjoner ofte debuterer i ungdomstiden. Derfor synes jeg du skal oppsøke en lege for en utredning. Kun en systematisk utredning kan avgjøre om du har en depresjon.

De tre viktigste symptomer er tristhet, initiativløshet og manglende evne til å føle glede og engasjement. For å få diagnosen er det også et krav om at symptomene skal ha vært tilstede storparten av tiden i minst to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Enig med deg Magna!

Jeg vil føye på en ting til, og det er ungdom og narkotika. Nå skal jeg ikke ta alle under en kam, så dette gjelder ikke nødvendigvis deg eller noen av dine venner Grilla. Men jeg har iallfall erfaring med at terskelen for å prøve narkotika blant ungdom er mye lavere nå enn før. Stoffene som er "in" idag, kan gi mange psykiske reaksjoner og ettervirkninger.

Dessverre så fokuseres det heller på "det er farlig å røyke hasj, en kan gå videre til heroin"...osv. i den tralten. Det fokuseres lite på at en kan få så store psykiske problemer at en må legges inn på psykiatrisk avdeling.

Skremmende!

Takk for svar på innlegget:)

På det stedet der jeg bor, er det bare ca. 1000 innbyggere. Narkotika og andre rusmidler har aldri vert aktuelt verken for meg eller noen av de jeg omgås med.

Mangel på fysisk aktivitet vil jeg heller ikke si at det er, jeg skal inn på iddretskole til høsten, og må derfor trene mye for å holde meg i bra form. MEN, det er en ting dere sier som er sant. Når ungdomen nå til dags skal samles, er det alltid forann TV'en eller datamaskinen, og når vi da er lei av dette og skal finne på noe på egenhånd, så strekker ikke fantasien til. Men kan vi strekke det så langt å si at dette kan være en mulig årsak på ungdomens depresjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...