Gå til innhold

Hvorfor ikke schizofreni?


Gjest Tetha

Anbefalte innlegg

Gjest Tetha

Legen min sier jeg ikke har schizofreni. Hvorfor? Det er ikke det at jeg er veldig syk, men jeg har gått i alle fall halvannet år med paranoide tanker nå, og har kanskje opplevd psykose.

Det er de eneste symptomene jeg har (bortsett fra angst og søvnforstyrrelser som følge av paranoide tanker i en periode), men hvorfor har jeg ikke en mild utgave av paranoid schizofreni?

Det er ikke det at jeg helst vil være schizofren - jeg ble sjeleglad da legem min fortalte jeg ikke var schizofren og slapp å gå med kronisk psykose. Hvem ville ikke det. Men jeg forstår bare ikke hvorfor. Hun gav meg to grunner. Den ene var at hun trodde min paranoia skyldes sosial usikkerhet, ikke psykose. Men hva er forskjellen? Jeg kan jo bli psykotisk likevel, og har kanskje vært det og. Den andre grunnen var at paranoid schizofrene var så utrolig mistenksomme selv om de var ganske friske. Men er ikke dette bare en gradsforskjell? Jeg er jo selv mistenksom, selv om jeg ikke dikter opp lange eventyrhistorier lenger.

Håper noen kan klare opp i dette! Synd NHD ikke er her, men han hadde vel ikke svart likevel. Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo godt hende at du er schizofren, men da vil nok symptomene etterhvert bli så klare at det ikke er noen tvil. Å være paranoid er ikke nok til å få diagnosen. Hvordan arter mistankene seg? Er det slik at du har vanskelig for å stole på folk - eller tror du som mange schizofrene at du blir avlyttet, forfulgt, forgiftet av maten osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Take care!

Vet ikke helt om jeg skjønner deg rett, men det høres ut som du går til terapi. Hadde det vært schizofreni hadde du vel hatt hallusinasjoner og mest sannsynlig vært innlagt for utredning.

Hør på legens råd og ta i mot den hjelpen han kan gi deg. Verden er ikke så ille som den ser ut, og ingen er perfekte, selv om mange spiller at de er det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tetha

Det kan jo godt hende at du er schizofren, men da vil nok symptomene etterhvert bli så klare at det ikke er noen tvil. Å være paranoid er ikke nok til å få diagnosen. Hvordan arter mistankene seg? Er det slik at du har vanskelig for å stole på folk - eller tror du som mange schizofrene at du blir avlyttet, forfulgt, forgiftet av maten osv.?

Når jeg var veldig dårlig, før jeg gikk til behandling, da trodde jeg at ble forfulgt og overvåket, latterliggjort på internett, at straffen for det "grusomme" jeg hadde gjort kom til å komme en dag, og at jeg hadde kreftsvulst i hjernen.

Nå har det gått mer enn ett år siden jeg hadde det sånn, og jeg er mye bedre. Eneste er at jeg føler at folk hater meg, og at de snakker dritt om meg når jeg er ute blant andre. Jeg hører folk snakke, uten å høre hva de sier, så innbiler jeg meg at jeg hører de snakke om meg. Får også en sjelden gang mistanker om at folk snakker i en slags kode... feks de sier "den bilen var stygg", så tror jeg de mener at jeg er stygg.

Jeg bruker medisin. Men fortsatt er jeg ikke schizofren. Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tetha

Vet ikke helt om jeg skjønner deg rett, men det høres ut som du går til terapi. Hadde det vært schizofreni hadde du vel hatt hallusinasjoner og mest sannsynlig vært innlagt for utredning.

Hør på legens råd og ta i mot den hjelpen han kan gi deg. Verden er ikke så ille som den ser ut, og ingen er perfekte, selv om mange spiller at de er det. Lykke til!

"...og ingen er perfekte, selv om mange spiller at de er det..."

Mener du meg?

Bare spør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Take care!

"...og ingen er perfekte, selv om mange spiller at de er det..."

Mener du meg?

Bare spør jeg.

Nei, søte deg! Jeg mener man har så lett for å tro at alle andre er så perfekte og så føler man seg så mislykket selv i forhold til dem. Men egentlig tror jeg mange, i større eller mindre grad føler sånn som du. Når man blir eldre skjønner man at ikke alt var så perfekt bak veggene til folk rundt en, og at mye egentlig var fasade. Dessuten er vi mennesker så selvopptatte at vi egentlig ikke bryr oss om annet enn oss selv, også tror vi at alle er opptatt av hvordan vi er. Håper det var mer forklarende,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest giselli

Når jeg var veldig dårlig, før jeg gikk til behandling, da trodde jeg at ble forfulgt og overvåket, latterliggjort på internett, at straffen for det "grusomme" jeg hadde gjort kom til å komme en dag, og at jeg hadde kreftsvulst i hjernen.

Nå har det gått mer enn ett år siden jeg hadde det sånn, og jeg er mye bedre. Eneste er at jeg føler at folk hater meg, og at de snakker dritt om meg når jeg er ute blant andre. Jeg hører folk snakke, uten å høre hva de sier, så innbiler jeg meg at jeg hører de snakke om meg. Får også en sjelden gang mistanker om at folk snakker i en slags kode... feks de sier "den bilen var stygg", så tror jeg de mener at jeg er stygg.

Jeg bruker medisin. Men fortsatt er jeg ikke schizofren. Hvorfor ikke?

Schizofreni er vel så mye mer. Er du i arbeid, steller du leiligheten din nogenlunde? Schizofrene hører ofte stemmer. De andre mistenktsomme tankene dine er egentlig helt "normale" hos folk med pskykiske problemer, kjenner meg igjen og jeg er heller ikke schizofren.

Schizofrene har både vrangforestillinger, hallusinasjoner, negative sympomer og kognitive symptomer og affektive symptomer.

Tankene kan stoppe opp og bli uten logisk sammenheng...

Jeg vet ikke så mye, men det er iallfall mye mer enn å bare være mistenksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har opplevd det samme

Når jeg var veldig dårlig, før jeg gikk til behandling, da trodde jeg at ble forfulgt og overvåket, latterliggjort på internett, at straffen for det "grusomme" jeg hadde gjort kom til å komme en dag, og at jeg hadde kreftsvulst i hjernen.

Nå har det gått mer enn ett år siden jeg hadde det sånn, og jeg er mye bedre. Eneste er at jeg føler at folk hater meg, og at de snakker dritt om meg når jeg er ute blant andre. Jeg hører folk snakke, uten å høre hva de sier, så innbiler jeg meg at jeg hører de snakke om meg. Får også en sjelden gang mistanker om at folk snakker i en slags kode... feks de sier "den bilen var stygg", så tror jeg de mener at jeg er stygg.

Jeg bruker medisin. Men fortsatt er jeg ikke schizofren. Hvorfor ikke?

Sånn har jeg også hatt det i perioder med stress. Høres mye mer ut som typiske psykosenære episoder ved borderline personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tetha

Sånn har jeg også hatt det i perioder med stress. Høres mye mer ut som typiske psykosenære episoder ved borderline personlighetsforstyrrelse.

Hm, jasså... rart de ikke har nevnt noe om det da! Skal jammen lese om litt om borderline,og nevne det for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tetha

Sånn har jeg også hatt det i perioder med stress. Høres mye mer ut som typiske psykosenære episoder ved borderline personlighetsforstyrrelse.

Betyr det at jeg kan ha borderline da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tetha

Schizofreni er vel så mye mer. Er du i arbeid, steller du leiligheten din nogenlunde? Schizofrene hører ofte stemmer. De andre mistenktsomme tankene dine er egentlig helt "normale" hos folk med pskykiske problemer, kjenner meg igjen og jeg er heller ikke schizofren.

Schizofrene har både vrangforestillinger, hallusinasjoner, negative sympomer og kognitive symptomer og affektive symptomer.

Tankene kan stoppe opp og bli uten logisk sammenheng...

Jeg vet ikke så mye, men det er iallfall mye mer enn å bare være mistenksom.

Takker for svaret, det var veldig oppklarende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tetha

Nei, søte deg! Jeg mener man har så lett for å tro at alle andre er så perfekte og så føler man seg så mislykket selv i forhold til dem. Men egentlig tror jeg mange, i større eller mindre grad føler sånn som du. Når man blir eldre skjønner man at ikke alt var så perfekt bak veggene til folk rundt en, og at mye egentlig var fasade. Dessuten er vi mennesker så selvopptatte at vi egentlig ikke bryr oss om annet enn oss selv, også tror vi at alle er opptatt av hvordan vi er. Håper det var mer forklarende,

Føles skikkelig som du vet hvem jeg er og sånn!

Åssen ellers kunne du vite at jeg ser falskhet overalt rundt meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var veldig dårlig, før jeg gikk til behandling, da trodde jeg at ble forfulgt og overvåket, latterliggjort på internett, at straffen for det "grusomme" jeg hadde gjort kom til å komme en dag, og at jeg hadde kreftsvulst i hjernen.

Nå har det gått mer enn ett år siden jeg hadde det sånn, og jeg er mye bedre. Eneste er at jeg føler at folk hater meg, og at de snakker dritt om meg når jeg er ute blant andre. Jeg hører folk snakke, uten å høre hva de sier, så innbiler jeg meg at jeg hører de snakke om meg. Får også en sjelden gang mistanker om at folk snakker i en slags kode... feks de sier "den bilen var stygg", så tror jeg de mener at jeg er stygg.

Jeg bruker medisin. Men fortsatt er jeg ikke schizofren. Hvorfor ikke?

Det høres jo ut som om du har hatt vrangforestillinger - eller vært psykosenær. Det alene er ikke nok til å stille diagnosen schizofreni. Tidsaspektet er også viktig - hvor lenge varte det? Var du påvirkelig av logikk? Hadde du samtidig andre av de viktigste symptomene: Tilbaketrekning, angst, kognitive problemer og hallusinasjoner? Hørte du stemmer, så du syner, kjente du lukter osv som ikke var der? Tilbrakte du det meste av døgnet i sengen eller innestengt i ditt eget rom? Unngikk du mennesker fordi de trodde de skulle skade deg? Var effekten av dette så alvorlig at det gikk vesentlig ut over jobb/skole og sosialt liv? Hadde andre problemer med å følge tankerekkene dine? Var du urenslig og sluttet med husarbeid? Følte du at verden var kaotisk og at du gikk i oppløsning? Ble lyder og lys truende og smertefullt? Sa andre at du var vanskelig å nå inn til og at de ikke forstod hva du snakket om? Hadde du bisarre ideer?

Alt dette er symptomer på schizofreni. Man behøver ikke å ha alt, selvfølgelig, og det finnes flere. Men som du skjønner er sykdomsbildet hos schizofrene mer kompelkst enn bare paranoia.

Jeg har selv schizofreni, og jeg trodde ikke bare at noen var ute etter å ta meg, men at de kunne ta over andres kropper og fulgte etter meg på gaten for å drepe meg. Jeg både hørte dem og så dem og trodde de kunne komme for å ta meg gjennom vegger og gulv. Jeg følte at de tok på meg. Alt dette utløste sterk angst og førte til at alle ble en mulig trussel. Trodde jeg kom til å gå i oppløsning dersom noen tok på meg eller pustet på meg. Til slutt sluttet jeg helt å gå ut og lå bare passiv i sengen og ventet på at de skulle drepe meg. Jeg trakk meg tilbake fra alt sosialt liv og mistet alle venner og mannen min. Ble innlagt 7 ganger på ett år, med tilbakevendende psykkoser og selvmordsforsøk. Til slutt stilte psykiateren min diagnosen schizofreni, og like etterpå gjorde sykehuset det etter at jeg knakk fullstendig sammen og ble utenfor mental kontakt. Tror du fortsatt at du har schizofreni? Kjenner du deg igjen i dette alvoret og denne sykdommen?

Det finnes en personlighetsforstyrrelse som flere nevner, nemlig borderline pf. Den har mange fellestrekk med schizofreni og mennesker med denne lidelsen kan være psykosenære. Det finnes også paranoid pf. Kanskje har du noe av den samme sårbarheten som man finner hos schizofrene, at du lett blir psykotisk når du utsettes for stress og store mentale og/eller fysiske påkjennelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Take care!

Føles skikkelig som du vet hvem jeg er og sånn!

Åssen ellers kunne du vite at jeg ser falskhet overalt rundt meg? :)

På seg selv kjenner man andre, vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...