Gå til innhold

Prestasjonsangst...


Gjest jenna

Anbefalte innlegg

Hei!

Først av alt vil jeg si at dette er en kjempefin side!

Jeg er en jente på 18 år som har prestasjonsangst. Jeg har vel alltid hatt det, men har ikke før nå, tenkt noe særlig over det. Jeg har bestandig blitt oppfattet som stille og rolig. Jeg er lei av at jeg ikke tør å være center of attention! Jeg tør ikke snakke til store forsamlinger, blant annet i klassen min på skolen. Det går merkbart utover karakterene. Jeg føler at jeg egentlig kunne jeg hatt kjempegode karakterer, men jeg klarer rett og slett ikke å rekke opp hånda og svare.

Gjør jeg det, høres det jeg sier helt teit ut og i

tillegg rødmer jeg. Og selv om jeg vet 100 % sikkert at jeg har riktig svar på det læreren spør om, må jeg dobbeltsjekke. Deretter blir jeg usikker. "Kanskje det ikke er rett svar likevel?."

Det er helt grusomt å tenke på at alle sitter der og er oppmerksom på meg.

Også når det gjelder sex dukker angsten opp. Hadde det ikke vært for at jeg har en partner som er en smule dominerende, hadde sexen vært en skjemmende fiasko. Jeg mener, jeg er selvsagt ikke helt passiv! men jeg tør ikke gjøre alle de tingene jeg har lyst til å gjøre!

Nå er jeg temmelig lei av dette. Det må finnes en vei ut.

Hvorfor har jeg prestasjonsangst?

Takknemlig for svar.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror prestasjonsangsten i hovedsak er knyttet til en ting:

Hva er dine fantasier om hva som vil skje dersom du gjør noe "feil eller galt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...måtte legge til en ting. Jeg har en sønn med slike symptomer. Han er bare 10, men likevel begynner skolen å stille krav som det å lese høyt. I dag måtte han sitte igjen fordi han nektet å lese høyt.

Nils Håvard Dahl har svart meg på et innlegg om dette, og foreslo kognitiv terapi. Å endre tankemønsteret.

Med andre ord, det er mulig å jobbe med dette. Terapi?

Irriterer meg grønn over at skolevesenet bare premierer de sosiale "uredde"....*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror prestasjonsangsten i hovedsak er knyttet til en ting:

Hva er dine fantasier om hva som vil skje dersom du gjør noe "feil eller galt"?

Hei igjen.

Jeg vet ikke om det var et retorisk spørsmål eller ei, men jeg svarer jeg.

Jeg tror det at hvis jeg gjør noe "feil", så vil jeg føle meg teit og mislykket. Tenker "jeg får ikke til noe som helst" og blir lei meg.

Men stikker ikke prestasjonsangsten dypere? Jeg mener, den må komme fra en plass. Eller er det bare jeg som har 'bygd' den opp?

Kan det ha noe med hvordan foreldrene mine har reagert i forskjellige situasjoner som omhandlet meg?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...