Gå til innhold

schizoaffektiv lidelse


oean

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 26 år gammel mann som fikk diagnosen Schizoaffektiv lidelse, deppresiv type for ca 2 år siden. Pga flytting "falt" jeg ut av terapibehandling og har ikke før nå kontaktet psykolog for terapibehandling.

Spørsmålene mine er egentlig ganske mange: For det første finner jeg nemlig veldig lite informasjon om denne "sykdommen", og den informasjonen som er, synes jeg sier veldig lite om hva dette går ut på. Jeg vil derfor gjerne vite mer om symptomer, medisinering og ikke minst fremtidsutsikter for personer med denne diagnosen. Kan jeg feks bli helt frisk? Depresjonen min startet i tyve-års alderen og jeg mener og tror selv at den var stoffutløst (cannabis) Jeg kan likevel ikke være sikker, siden jeg har en bror i slutten av tredveårene som har vært schizofren siden han var 18. Jeg har det siste året tatt 10mg Zyprexa hver kveld, med det resultat at jeg føler meg mindre deprimert, tankene er ikke så "urolige" og angsten er langt på vei borte. Problemet er bare at jeg ikke føler meg vel, er liksom ikke meg. Følelsene mine er kraftig avstumpet og jeg føler hverken glede eller sorg. Er på en måte helt "tom" og jeg er likegyldig til det meste.

Jeg blir også langt mindre kreativ, noe som også har lagt en skygge over studiene mine. Kort sagt: De siste ukene har jeg droppet medisinen, og det fungerer relativt bra. Sammenlignet med hvordan jeg var i begynnelsen av tyve-årene føler jeg det har skjedd en revolusjon i hvordan jeg har det. Er ikke like mistenksom som tidligere, har ikke lenger like sterke vrangforestillinger og fungerer egentlig godt både i jobb og privat. Så, til poenget: Er det vanlig at personer som har fått en slik diagnose blir helt friske, eller er det mer vanlig at de ender opp som schizofrene? Og siden, jeg tror det var stoffutløst, vil jeg da til slutt bli frisk, bare jeg holder meg unna narkotiske stoff og alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke jeg er kompetent til å svare på spørsmålene dine, men føler for å komme med en advarsel. Det er dumt å slutte på medisiner for tidlig. For dersom du får tilbakefall nå, vil sykdommen være kraftigere og det vil sannsynligvis være vanskeligere å medisinere deg enn forrige gang. Og slik vil det være for hver gang du slutter med medisinene. Derfor denne staheten i medisineringen av schizofreni (og liknende lidelser). Men jeg forstår godt hva du mener: Jeg opplevde det samme på anti-depressiva. Men da jeg begynte på anti-psykotika! For en forskjell det var! Endelig har jeg fått livet mitt tilbake, begynner å føle igjen, tenke igjen, være kreativ og aktiv. Går på Risperdal på andre året, og fikk endelig et gjennombrudd da de gikk opp i dose i våres. Kanskje hadde du feil medisin eller feil dose. Tidligere mante jeg at det du opplevde var prisen man måtte betale for å bli friskere, men ikke nå lenger. Ikke etter at jeg omsider er riktig medisinert og ble kvitt en seks år lang alvorlig depresjon på kjøpet. Det var ikke først og fremst en depresjon likevel, men en schizofren tilbaketrekning. Håper noen kan svare deg, for det var interessante spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg er kompetent til å svare på spørsmålene dine, men føler for å komme med en advarsel. Det er dumt å slutte på medisiner for tidlig. For dersom du får tilbakefall nå, vil sykdommen være kraftigere og det vil sannsynligvis være vanskeligere å medisinere deg enn forrige gang. Og slik vil det være for hver gang du slutter med medisinene. Derfor denne staheten i medisineringen av schizofreni (og liknende lidelser). Men jeg forstår godt hva du mener: Jeg opplevde det samme på anti-depressiva. Men da jeg begynte på anti-psykotika! For en forskjell det var! Endelig har jeg fått livet mitt tilbake, begynner å føle igjen, tenke igjen, være kreativ og aktiv. Går på Risperdal på andre året, og fikk endelig et gjennombrudd da de gikk opp i dose i våres. Kanskje hadde du feil medisin eller feil dose. Tidligere mante jeg at det du opplevde var prisen man måtte betale for å bli friskere, men ikke nå lenger. Ikke etter at jeg omsider er riktig medisinert og ble kvitt en seks år lang alvorlig depresjon på kjøpet. Det var ikke først og fremst en depresjon likevel, men en schizofren tilbaketrekning. Håper noen kan svare deg, for det var interessante spørsmål.

Det gjør godt å lese innleggene din nå. Virker som om du omsider har fått det bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lei_av_alt

Tror ikke jeg er kompetent til å svare på spørsmålene dine, men føler for å komme med en advarsel. Det er dumt å slutte på medisiner for tidlig. For dersom du får tilbakefall nå, vil sykdommen være kraftigere og det vil sannsynligvis være vanskeligere å medisinere deg enn forrige gang. Og slik vil det være for hver gang du slutter med medisinene. Derfor denne staheten i medisineringen av schizofreni (og liknende lidelser). Men jeg forstår godt hva du mener: Jeg opplevde det samme på anti-depressiva. Men da jeg begynte på anti-psykotika! For en forskjell det var! Endelig har jeg fått livet mitt tilbake, begynner å føle igjen, tenke igjen, være kreativ og aktiv. Går på Risperdal på andre året, og fikk endelig et gjennombrudd da de gikk opp i dose i våres. Kanskje hadde du feil medisin eller feil dose. Tidligere mante jeg at det du opplevde var prisen man måtte betale for å bli friskere, men ikke nå lenger. Ikke etter at jeg omsider er riktig medisinert og ble kvitt en seks år lang alvorlig depresjon på kjøpet. Det var ikke først og fremst en depresjon likevel, men en schizofren tilbaketrekning. Håper noen kan svare deg, for det var interessante spørsmål.

Hei!

Kaster meg inn her, for jeg lurer på noe av det samme som deg.

Har, som sikker mange andre, hatt forskjellige diagnoser - deriblant lett bipolar lidelse, schizo affektiv. Men problemet har alltid, i hovedsak, vært depresjon. Alvorlige depresjoner som har gått utover hele meg, både kropp og sinn.

Har ikke hatt en skikkelig nedtur på 3-4 år, men nå er den altså her igjen . med alt det måtte innebære.. Det er helt grusomt!!!

Godt å høre at du har det relativt bra, men støtter forge innskriver, vær forsiktig med å avslutte medisineringen din selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...