Gjest 4barnsMamma Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 I mars/april ble ble datteren vår på 6 år innlagt i forbindelse med feber/influensa. Legen som lyttet på henne hørte lite respirasjonslyd på ene lungen. Datteren vår reagerte bra på astmamedisin og det ble dermed antatt at hun hadde astma og hun fikk medisiner for dette. I forkant av denne episoden hadde hun hostet i allefall halvparten av alle netter i lang tid. Det ble også i forbindelse med innleggelsen tatt røntgen og blodprøve. Blodprøver viste normale verdier, mens røntgen viste tegn til fortetning i den ene lungen. Ca 3-4 måneder etterpå ble det tatt ny røntgen hvor det fortsatt var tegn til fortetning. Hosten haddde da økt på selv om hun bruker max medisiner (pulmicort og bricanyl) hele tiden. Vi var derfor på poliklinikk på barneklinikken og fikk ery- max og tok blodprøver. I etterkant fikk vi vite at prøvene viste ca. normale verdier. Vi har vært 2 uker i syden uten at hosten ble bedre. Hun hoster lange perioder hver natt.Hun hoster også om dagen, men ikke så mye. Vi må alltid opp 1-2 ganger per natt for å gi astmamedisin fordi hun hoster mye. Denne virker noen timer. Slik har det nå vært i ca. 7 uker, men hun har generelt hostet nesten hver dag siden i vinter. Vi har ikke sett tegn på forkjølelse ellers. Mange ganger hoster hun slik at hun spyr opp blankt slim. Datteren vår blir gjerne sliten om morgenen på grunn av hostingen, og noen ganger har hun ikke hatt lyst til å gå på skolen fordi hun føler at hun forstyrrer de andre ved å hoste så mye i timene. Hun har ikke klassiske astmaanfall med tung pust, men noen ganger hører vi at hun er anpusten når hun snakker.Vi har også hatt en del episoder hvor hun har tullet og ledd når hun har drukket saft og mistet pusten og sugd væsken ned i lungene (får vondt i ryggen) og i etterkant spydd opp både slim og maten hun har spist i forkant. Vi har ikke opplevd dette med de andre tre barna våre. Datteren vår er i fin form ellers, men vi ser at hun blir fortere sliten og hviler mer enn de andre barna f.eks når hun hopper på trampoline. Av og til har hun klage litt over vondt i ryggen når hun hopper. Vi venter nå på oppfølgingstime på dagpoliklinikken. Vi vil få time i løpet av høsten. Spørsmålene er: Skal vi gå ut fra at hun har astma og bare vente på oppfølgingstime til høsten? Vi andre i familen er ikke plaget med astma. Hvordan vurderer vi når vi eventuelt skal gå på akuttpoliklinikken? Kan hun få for svak astmamedisinering siden hun må være på høyeste nivå hele tiden ? Nå får hun 0.25 mg/dose x2 trykk Bricanyl 6-8 ganger pr døgn og 200microg.pulmicort x2trykk 3 ganger pr. døgn. Er det vanlig at hoste er hovedsymptomet på astma? og er det greit å hoste så mye som vår datter gjør? Hva skal vi eventuelt spørre barnelegen om neste gang vi tar kontakt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153688-astma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Hoste er et typisk symptom på astma, men det er ikke dermed sagt at alle som hoster om natten har astma. Jeg syns barnet ditt hoster alt for mye med oppkast osv, trett blir hun og sliten og lei. Har legene aldri funnet ut hva denne fortetningen kan være? Kan det være at hun går med en kronisk betennele av noe slag?Her syns jeg at det første som må skje er at man finner ut hva dette er, kanskje man her finner svaret.Det er godt mulig at man må prøve seg frem med flere forskjellige antibiotikakurer f eks. Når det gjelder mengden av astmamedisiner, høres det for meg ut som om hun får nok i lange baner.For meg høres det ikke ut som om dette dreier seg om astma. Hun er såpass stor at astmadiagnosen skulle være relativt lett å bekrefte/avkrefte ved hjelp av diverse pustefunksjonsprøver og ikke minst om det er et mønster i "anfallene". Men her ser det ut som om hun er syk mer eller mindre hele tiden, astma er en sykdom som går i berg og dalbane, mye frisk og syk om hverandre, stor variasjon.Jeg ville ikke ventet særlig mer på å få en full kontroll hos barnelege med spesialkompetanse på lungesykdommer. Be om en henvisning snarest. Jeg ønsker dere lykke til, og finner jeg ut noe mer, kommer jeg tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153688-astma/#findComment-985110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.