Gå til innhold

Bipolar 2 - noen spørsmål...


Gjest i god periode nå

Anbefalte innlegg

Gjest i god periode nå

Hei!

Min psykolog driver og tester meg for Bipolar 2 lidelse. Det har vært snakk om dette i flere år, da jeg er veldig svingende i humøret. Kan gå fra å ville ta livet mitt den ene dagen, til å være så overenergisk at jeg nesten "svever", det kan ta veldig av. Litt slitsomt.

Men noen ganger lurer jeg på om dette rett og slett er min personlighet, og ikke en psykdom? Jeg har alltid vært en veldig følsom person, som har lett for å bli sint/glad, lever meg veldig inn i andre mennesker, snakker høyt, er glad i å være i sentrum, blir fort såret osv. Jeg synes jo også det er litt spesielt når det kan gå fra å ønske å dø - har forsøkt å ta livet mitt flere ganger - til å ha så ekstremt mye energi og glede inni meg. Men psykdom? Jeg synes det er litt drøyt, hva mener dere?

Nå prøver jeg å registrere oppturer og nedturer. Prøver å skrive ned hver gang jeg er så trist og frustrert at jeg kun ønsker å skade meg selv/forsvinne. Prøver å registrere alle gangene jeg har så mye energi at folk rundt meg måper. Men det er jo hele tiden! Det svinger veldig, altså. Og dere som har prøvd å registrere sånt, blir dere ikke veldig over-fokusert på stemningsleiet deres? Jeg tenker liksom "Hm, begynner jeg å bli deppa nå....? Nei, eller...?" Jeg blir så oppmerksom på det at jeg er redd for at jeg kjenner det sterkere enn det egentlig er? Vil ikke ha en diagnose som ikke stemmer, helst _ingen_ diagnose såklart. Må også tilføye at jeg av og til har ganske jevne perioder. De kan vare i nesten en måned, bare med et par _små_ depressive nedturer (disse varer da bare i en halv dag ca).

Uff, dette ble veldig rotete, men jeg er så i tvil. Spørsmålet mitt er vel om det er mulig å ta feil av personlighet vs Bipolar 2? Eller er det såpass "klare" kriterier for å stille den diagnosen at jeg ikke skal bekymre meg for at jeg får en diagnose jeg ikke har?

Den første "testen" jeg fikk var temmelig banal, og hadde sprøsmål som "var du mye mer aktiv eller gjorde langt flere ting enn vanlig?" og "tankene fõr gjennom hodet ditt uten at du kunne stoppe dem" og "du snakket mye mer og fortere enn vanlig?" ALLE gjør jo det innimellom! Det betyr vel ikke at man er syk?

Er det noen som kan hjelpe meg litt?

på forhånd takk!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bipolar rapid cycle

bipolar rapid cyckle svinger så fort som du beskriver. Den testen nevne typisk trekk for akkurat bipolar, tror ikke alle mennesker har det sånn, og du sier jo selv, at de måper. Du kan si det slik, at når man blir så oppstemt at folk reagerer, da er det ganske sannsynlig en bipolar lidelse. Og itillegg depresjoner da... Det er det som er bipolar opp og nedturer. Selv om de varierer fra person til person. Noen er oppstemt i flere uker eller måneder og kjøper seg nye biler og jeg vet ikke hva, mens andre er oppstemt noen timer eller et par dager og bare jubler av glede, skravler og synger og kjøper kanskje inn "litt" sminke og kremer for i å fremheve hvor utrolig smellvakker en er hehe.

Lamictal og Litium har veldig god effekt. Jeg var selv overbevist om at det var personligheten min, og det virker slik, men det er altså hjernekjemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, alle mennesker svinger, men ikke til de grader. Du skriver selv at du har flere selvmordsforsøk bak deg, det inngår ikke i vanlige svingninger. Jeg tror at du vil oppleve en bedre livskvalitet på medisiner, selv om de selvsagt kan ha sine bivirkninger, i alle fall i oppstartsfasen.

Og...banale spørsmål? Hvordan skulle de ellers spurt deg?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...