Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

For 3 år siden fikk jeg ny kjæreste, og kort tid etter oppdaget jeg små, kløende sår i øvre del av kjønnsleppene (rett under trusekanten). Legen min kunne ikke stille diagnose, og sårene forsvant igjen etter ca 1 uke.

Typen min gikk også til sjekk hos lege, men fikk heller ikke stilt noen diagnose, men ble anbefalt og benytte kondom ved samleie i de periodene 'utbruddene' forekom.

2 år etter ble jeg/vi gravid, og i 5 svangerskapsmnd hadde vi ubeskyttet sex når kjæresten min hadde dette utbruddet. 2 uker etterpå fikk jeg igjen disse kløende, sårene (3 stk) på samme sted som for 2 år siden, og jeg gikk derfor til sjekk hos lege og jordmor. De kunne heller ikke si hva dette var, da de ikke mente det lignet på herpes, pga at sårene befant seg såpass høyt oppe på kjønnsleppene (dvs i underkant av trusekanten). Jeg insisterte på å ta en prøve, og det viste seg at jeg hadde herpes type 2.

Da jeg mottok denne beskjeden, hadde jeg ikke utbrudd, og legen og jordmor så ingen hensikt i å gi meg tablettkur (var da ca 3 uker til fødsel), da vi antok at første utbrudd kom første gang for 2 år siden.

Fødte da min datter på vanlig måte (ingen tegn til utbrudd ifm fødselen).

Mitt spørsmål er da:

* Kan min datter likevel være smittet av herpes? Kan dette sjekkes? Hva er faren med å føde ifm et herpes utbrudd?

* Dersom første utbrudd var for 2 år siden, hvorfor får jeg da igjen utbrudd rett etter samleie med min mann i graviditetsperioden (når han har herpes utbrudd)? Vil det da si at første utbrudd for 2 år siden ikke var første gangsutbrudd, og at jeg egentlig burde ha gått på denne tablettkuren uansett?

* Hvor lenge varer et herpes utbrudd? Finnes det salver eller andre medikamenter man kan benytte for å forhindre utbrudd generelt?

Mvh

Fortvilet herpes smittet!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153727-herpes-2-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er en meget fornuftig tanke du har. Herpes 2 (og 1 for den saks skyld) kan overføres til det nyfødte barnet under pågående utbrudd.Faren er relativt stor. Når det gjelder perioder uten synlig utbrudd er det mer vanskelig å være kategorisk. Stort sett er det ingen virusutskillelse og dermed ingen fare for smitteoverføring. Men, det er et lite men, det hender at det er reaktivering, dvs. utbrudd uten symptomer. Det forekommer hos noen, men ikke hos andre (har ingen mulighet til å si noe om du kan ha slike aktivering). Ved slike asymptomatiske utbrudd kan det forekomme smitteoverføring.

Herpes 2 infeksjoner hos nyfødte barn forårsaker tildels alvorlige symptomer, men det er et viktig poeng at dette kommer ganske snart etter fødselen. Så, hvis din datter ikke hadde noen symptomer er det overveiende sannsynlig at du ikke hadde virusutskillelse og hun er ikke smittet. Dette kan undersøkes ved å ta en blodprøve fra henne og undersøke det om hun har antistoffer (av IgM klasse) mot herpes.

Det er vanskelig å forklare dette at du fikk utbrudd etter sex. Det kan muligens tenkes at du har herpes 2 og han herpes 1, eller kan være et tilfeldig sammentreff.

Et aktivt herpesutbrudd varer vanligvis fra 1 til 2 uker, med noe individuell variasjon. Det finnes antiherpes midler som kan forkorte utb ruddet, både i salve og tablettform. Den vanligste heter Zovirax. Har man hyppige ubrudd kan det eventuelt være aktuelt å ta profylaktisk (for å forebygge), men det virker bare mens du tar tablettene og påvirker ikke bærertilstanden. Har du ikke rekativering (utbrudd) oftere enn med 2 års mellomrom eller enda sjeldnere tror jeg at jeg vil ikke anbefalle langtidsbehandling. En alternativ mulighet er å ha tablettene i beredskap, og ta dem om du kjenner tegn på kommende utbrudd. De fleste har en slags forvarsel, som prikking, evt. smerter, før utbruddet kommer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153727-herpes-2-graviditet/#findComment-984361
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...