Gå til innhold

Han truer med selvmord.....


hildej

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i et forferdelig dilemma! Jeg har i noen måneder datet en mann på 25 år, vi har hatt det hyggelig men aldri blitt ordentlige kjærester. Grunnen er at jeg har hatt problemer med å stole på han, oppdager til stadighet ting han har løyet om, ting han har skjult, og faktisk kriminelle handlinger han har gjort.... Alt dette har gjort at jeg har gitt beskjed om at jeg vil trekke meg helt ut av "forholdet". Hans reaksjon var å true med å ta sitt eget liv! Han hadde så mange problemer, at det ville bli helt uutholdelig hvis også jeg gikk fra han.... Jeg ble selvsagt svært lei meg, men også kjempe redd, så redd at jeg på en måte gikk med på å fortsette som hans nære venn.

Jeg skjønner jo at jeg ikke kan lastes hvis han faktisk tar sitt eget liv, men akkurat nå holder jeg ut sammen med han bare fordi jeg vil unngå at han gjør noe dumt. Dette hadde jeg aldri trodd han kunne si, vi har det svært åpent og prater om alt, men han holder meg altså for narr med alle løgnene sine.

SKulle ønske jeg hadde de riktige tingene å si til han....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IngenLurerDenneGutten

Tomme trusler, uansett, du kan ikke la han true deg til å fortsette i forholdet hvis du ikke vil mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Uten at jeg egentlig har noen kompetanse til å uttale meg, så synes jeg nesten det høres ut som litt psykopatiske trekk, å true på den måten. Du burde komme deg bort fra denne fyren. Han trenger hjelp fra andre enn deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terningkast6

Du må ikke la hans trusler påvirke om du vil være sammen med han eller ikke. Som oftest er det bare tomme trusler, og en helt for jævlig måte å utøve makt på. Og skulle det skje at han faktisk tar sitt liv så kan du ikke lastes for det. Han har selv ansvar for sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sagt at du ønsker å trekke deg ut av forholdet, og oppgitt årsakene til det.

Han responderer ved å true med selvmord, fordi han ikke takler mer motgang.

Dette er jo ditt liv, og den viktigste å ta hensyn til her er deg selv. Du kan ikke ta ansvar for hans lykke. Det kan virke som om det er håpløst å ta opp dette igjen, da han virker litt ustabil. Kanskje du kan skrive et fint brev til ham i steden. Da får du formulert deg uten å bli avbrutt med gråt og trusler, kanskje enda verre ting.

Du må iallefall trekke deg ut nå. Lykke til, dette går nok bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg sendt fyren til en psykolog eller forsøkt å få han innlagt på psykehus.Det at han truer med å ta livet av seg kan være et "pressmiddel" for å få deg til å beholde han.Om han mener alvor med det eller ei er det ikke godt å si.Et middel for å presse deg , tror jeg det uansett er.

Det er ikke ditt ansvar hvis han absolutt vil begå selvmord.Men at du ville ha følt det slik, har jeg stor forståelse for.Hvem ville vel ikke det?

Kan du få han med deg til enten din eller hans fastlege?

Han har det nok vondt og trenger garantert hjelp - det virker jo som at han har trøbbel nok om han ikke skal få enda mer.Og du vil nok ikke få det enklere hvis han gjør noe ut av truslene.

En vanskelig situasjon, det der du er oppe i.Og det er vanskelig å si hva som blir riktig å gjøre....synes jeg....

Lykke til, i alle fall, uansett hva du velger å gjøre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

Rolig, ikke få panikk. Da sitter du enda dypere i det.

Hvis han på et blunk svitsjer til aggressiv, skremmende adferd (som han lett kan gjøre hvis du sier i fra at du ikke vil mer...)og sier masse stygt og ekkelt, forsøk å vær rolig (ihvertfall inni deg) og ikke la det gå inn på deg, uansett, og for all del ikke la deg provosere eller engasjere i en krangel. Utrolig vanskelig situasjon.

Du kan IKKE få til å bygge et bra forhold med denne fyren. Prøv å ikke håp på det.

Vær forberedt på en lang, vanskelig "kamp". Snakk med venner og familie av deg så de kan støtte deg og eventuelt skjerme deg, uten at du "henger han ut" hvis du skjønner hva jeg mener. Vær konsekvent. Vær forsiktig med tydelig grensesetting mens du er alene med han. Tenk sikkerhet. IKKE villed han. Forsøk å ikke ha dårlig samvittighet. Han er desperat og vil spille på ALLE redsler du har, dårlig samvittighet, alt. Jeg sier ikke dermed at han bevisst gjør det for å være slem og utspekulert, men det spiller uansett ingen rolle. Han er en mann, sterkere enn deg, og han kan lett bli farlig hvis han kommer enda mer ute av kontroll, noe det er stor sjanse for at han gjør BÅDE hvis du setter grenser OG hvis du ikke gjør det. Jeg sier ikke dette for å dramatisere situasjonen eller skremme deg.

Du har med stor sannsynlighet en stooor styrkeprøve foran deg. Det kan selvfølgelig hende at han vil ta et nei for et nei og heller gå til andre ganske fort, men sjansen er stor for at det ikke skjer.

Tror du det går an å snakke han til fornuft, så tro igjen. Litt for mange har prøvd før deg.... sjansen er stor for at du enten vil bli møtt med raseri eller "liksom-forståelse" (falsk) uansett hva du sier.

Det nytter IKKE å konfrontere han med løgnene. Kanskje vil han innrømme litt, vise litt "anger"/skam, og så vil du få håpene opp. Illusjoner.

Få mye tid for deg selv til å puste, slappe av, klarne tankene. Ta GODT vare på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette hørtes ikke bra ut. Kan du tilby ham å følge ham til lege/legevakt? Han må ta ansvar for sitt eget liv. De som truer med selvmord, er lite sannsynlige selvmordskandidater. Hvis han er vant til å kontrollere mennesker rundt seg på denne måten, kan du uansett ikke gjøre noe med dette.Og som du sier selv, det er ikke din skyld hvis han skulle velge den utveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mange muligheter

En jeg kjenner giftet seg og fikk barn i din situasjon. Det angret hun noe helt forferdelig senere i livet. Selv om hun til slutt kom seg bort fra han, følte hun at livet var ødelagt, turde ikke gå inn i nye forhold.

Du vil ha mann og barn, antar jeg. Med denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting du må forsøke å fokusere på nå, og det er at du har ansvaret for ditt liv og han har ansvaret for sitt liv.

Jo mer ettergivende du blir overfor slike trusler, jo mer ansvar tar du faktisk for han - og jo mer graver du deg ned i noe det bare blir enda vanskeligere å komme ut av.

Her bør du bare sette hardt mot hardt, og komme deg ut av det så raskt som mulig.

Skulle det verste skje (selv om jeg tviler sterkt på det) så er det uansett ikke din skyld.

Men vær veldig klar over at om du velger å opprettholde kontakten med han, så vil det kunne bli en særdeles vanskelig og ubehagelig erfaring og tid for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Huff, dette hørtes ikke bra ut. Kan du tilby ham å følge ham til lege/legevakt? Han må ta ansvar for sitt eget liv. De som truer med selvmord, er lite sannsynlige selvmordskandidater. Hvis han er vant til å kontrollere mennesker rundt seg på denne måten, kan du uansett ikke gjøre noe med dette.Og som du sier selv, det er ikke din skyld hvis han skulle velge den utveien.

De som truer er vel like ofte selvmordskandidater som de som ikke truer? Men enig i resten...tatt i betraktning at han lyger og styrer på, er nok dette bare manipulering og forsøk på å kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sannsynligvis med en utrolig svak mann å gjøre. Jeg har sett dette blitt truet med før og det er ikke bare ugreit, det er veldig dårlig gjort. Mulig det riktige er å prøve å fade ting vekk. Mange har også voldsomme reaksjoner med en gang, det kan tenkes han roer seg av seg selv. Trekk gjerne helt vekk på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brent pike

Dette hørtes veldig kjent ut..du kommer ikke tilfeldig fra Tønsberg?

Eksen min gjorde akkurat det samme. Og han lever enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trrrish

Jeg ville tatt en alvorsprat med han. Om at slikt kan man ikke true med. Kanskje innser han ikke selv at det oppfattes som trusler, men han sier det i dyp fortvilelse med selvmordstanker. Men han trenger likevel å bli fortalt og forstå hvordan det er fra den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...