Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid vært svært plaget av tørre øyne når jeg våkner om morgenene. Jeg synes selv det blir bare verre og verre, og nå må jeg bruke saltvannsoppløsning for å klare å blunke uten smerter.

Plagene oppstår kun om morgenen i tillegg til lettere plager om kveldene.

Kan også opplyse om at jeg bruker kontaktlinser ca 15 timer i døgnet, men merker ingen forbedring selv om jeg unngår å bruke linsene ( har prøvd å være linsefri i en uke uten resultat).

Er 25 år og ellers frisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15387-t%C3%B8rre-%C3%B8yne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Hvis du ikke er plaget på dagen vil jeg tenke i retning tørr luft på soverommet,eller mye fyring i peis el.som kan endre luftforholdene i hjemmet.Prøv med kunstig tårevæske som fåes uten resept på apoteket,og ellers vil jeg anbefale en gjennomgang av linser samt undersøkelse av øyne hvis dette ikke ordner seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15387-t%C3%B8rre-%C3%B8yne/#findComment-73083
Del på andre sider

Hvis du ikke er plaget på dagen vil jeg tenke i retning tørr luft på soverommet,eller mye fyring i peis el.som kan endre luftforholdene i hjemmet.Prøv med kunstig tårevæske som fåes uten resept på apoteket,og ellers vil jeg anbefale en gjennomgang av linser samt undersøkelse av øyne hvis dette ikke ordner seg.

Takk for svar!

Soveromsvinduet står åpent stort sett døgnet rundt, og vi fyrer ikke med ved.

Plagene endrer ikke karakter etter hva jeg gjør/ hvor jeg oppholder meg i løpet av dagen.

Bruker bare 15-20 min foran pc'en hver dag.

Blir du noe klokere? ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15387-t%C3%B8rre-%C3%B8yne/#findComment-73153
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Evita

Takk for svar!

Soveromsvinduet står åpent stort sett døgnet rundt, og vi fyrer ikke med ved.

Plagene endrer ikke karakter etter hva jeg gjør/ hvor jeg oppholder meg i løpet av dagen.

Bruker bare 15-20 min foran pc'en hver dag.

Blir du noe klokere? ;o)

Hei, jeg har mye samme problemene som deg, men jobber ca 8-10 timer foran PC så jeg blr tørr utover dagen også. Sover også med vinduet åpent. Var hos øyelege for et år siden og fikk tatt en schirmers test(måler væskeproduksjon) han mente jeg muligens hadde sjøgrenssyndrom. Har hatt en runde med prøver og undersøkelser som har kostet ca 3000,- kr men har ikke kommet noe lengre. Vurderer nå å forsøke alternativ medisin. Jeg ser også dårligere utover dagen og øynene bruker lengre tid på å omstille mellom kort og lang avstand.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15387-t%C3%B8rre-%C3%B8yne/#findComment-93745
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hei, jeg har mye samme problemene som deg, men jobber ca 8-10 timer foran PC så jeg blr tørr utover dagen også. Sover også med vinduet åpent. Var hos øyelege for et år siden og fikk tatt en schirmers test(måler væskeproduksjon) han mente jeg muligens hadde sjøgrenssyndrom. Har hatt en runde med prøver og undersøkelser som har kostet ca 3000,- kr men har ikke kommet noe lengre. Vurderer nå å forsøke alternativ medisin. Jeg ser også dårligere utover dagen og øynene bruker lengre tid på å omstille mellom kort og lang avstand.

Til Evita og andre som er plaget med tørre øyne;

Jeg jobber flere timer daglig forran pc, og har de siste par årene vært plaget med tørre øyne. Det klør ikke, men blir kun veldig tørrt, noe som medfører at jeg har en "uvane" med å blunke mye. Var hos øyelege og målte fuktigheten. Fikk da beskjed om at jeg hadde tørr og ru/ujevn overflate på øynene. Fikk som tips å koke opp 1 liter vann med 1 tsk salt. Sette dette kjølig og bruke øyeglass og skylle øynene med vannet morgen og kveld. Om kvelden påfører jeg i tillegg en øyegele (Viscotears) som jeg ligger med om natten.

Etter snart 3 måneders oppfølging av denne oppskriften er jeg blitt langt bedre - ikke 100% bra, men mye bedre. Det er utrolig behagelig og anbefales til alle andre med samme type problem som forårsakes av mye strirring på pc.

Beste hilsen

Birgittan

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15387-t%C3%B8rre-%C3%B8yne/#findComment-125504
Del på andre sider

Annonse

Til Evita og andre som er plaget med tørre øyne;

Jeg jobber flere timer daglig forran pc, og har de siste par årene vært plaget med tørre øyne. Det klør ikke, men blir kun veldig tørrt, noe som medfører at jeg har en "uvane" med å blunke mye. Var hos øyelege og målte fuktigheten. Fikk da beskjed om at jeg hadde tørr og ru/ujevn overflate på øynene. Fikk som tips å koke opp 1 liter vann med 1 tsk salt. Sette dette kjølig og bruke øyeglass og skylle øynene med vannet morgen og kveld. Om kvelden påfører jeg i tillegg en øyegele (Viscotears) som jeg ligger med om natten.

Etter snart 3 måneders oppfølging av denne oppskriften er jeg blitt langt bedre - ikke 100% bra, men mye bedre. Det er utrolig behagelig og anbefales til alle andre med samme type problem som forårsakes av mye strirring på pc.

Beste hilsen

Birgittan

Tusen takk for tipset.

Etter en ferie uten pc, virker plagene mye verre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15387-t%C3%B8rre-%C3%B8yne/#findComment-126199
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...