Gå til innhold

Depresjon og kreativitet?


Gjest Lotus-Or.

Anbefalte innlegg

Gjest Lotus-Or.

Har ikke skrevet her i det siste, men har tenkt en masse.

Er plaget av tilbakevendende depresjoner. Og det setter jeg ikke pris på, for å si det mildt. Har dager, uker og måneder hvor det meste av tiden blir brukt til bekjempe selvmordstanker og trangen til å gi opp. Alt virker håpløst, hver ny dag er et mareritt, en straff for - jeg vet ikke hva.

Men (dessverre?) har depresjonen også en lysere side. På vei ut av den, og like etter at den er over, blomstrer kreativiteten opp. ¨

Jeg maler en del, og trives godt med det. For å si det som det er, så har malingen vært det eneste positive i mitt liv på mange år. Og for å klare å male, og for å like det og synes det er meningsfullt, trenger jeg kreativiteten. Som altså blomstrer opp etter en depresjon. Jo dypere depresjon, jo mer kreativ blir jeg.

Og når kreativiteten etterhvert avtar, begynner en ny depresjon. Jeg har klart å stå i mot en stund, men livet blir så tomt og meningsløst.

Vet ikke om dette gir noen mening. Lurer på om andre opplever den samme sammenhengen mellom kreativitet og depresjon, eller har noen tanker/råd å dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kreativ også

Jeg opplevde dette mye før, det vekslet mellom kreative perioder og depresjoner. Etter at jeg begynte med Litium har desverre noe av denne kreativiteten forsvunnet, men depresjonene har også forsvunnet. Kan du ha en svak grad av bipolar lidelse? Det har jeg, og jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kreatur

"All kunst som er stor nok, springer ut av fortvilelse."

"Å kunne skape er en gave i en desperat situasjon, en vei å komme ut av helvetet,"

Les TOUCHED WITH FIRE: Manic Depressive Illness and the Artistic Temperament

by Kay Redfield Jamison

Kan absolutt anbefales, også til dem som ikke er maniske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke vært foruten depresjonsperiodene, kan hende hadde du vært mer kreativ over det jevne. Nå hoper det seg opp, for så å gå totalt i dvale. Deilig å kjenne kreativiteten komme, men så lett å bruke opp alle krefter fort i ivren over alle tankene som kommer. Også ender man gjerne utmattet og tiltaksløs igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saigon

Kreativitet er det som får depresjonen til å forsvinne. Jo mer kreativ man klarer å være jo mindre deprimert vil man føle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle noenlunde kunstneriske malere/dikterspirer/sangere jeg kjenner skriver/maler/tegner bedre når livet går dem i mot, det være seg depresjon eller bare generell motgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette innlegget ga meg faktisk innsikt i meg selv. Jeg har vært veldig opp og ned de siste årene og det er som du sier - depresjon - kreativitet. Men jeg vet ikke helt hva som utløser hva?

Det blir kanskje som høna eller egget spørsmål...

Jeg er en kreativ person - men klarer ikke å kreere når jeg er deppa, så å planlegge å være kreativ i lang tid fremover er vanskelig.

Må huske på å fortelle dette til psykologen jeg skal gå til i høst - kanskje det kan brukes til noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Jeg opplevde dette mye før, det vekslet mellom kreative perioder og depresjoner. Etter at jeg begynte med Litium har desverre noe av denne kreativiteten forsvunnet, men depresjonene har også forsvunnet. Kan du ha en svak grad av bipolar lidelse? Det har jeg, og jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver.

Går på stemningsstabiliserende medisiner. De har dempet depresjonene noe, men har langt fra fjernet dem helt. Føles som fravær av kreativet også er fravær av mening i livet, noe som igjen leder til depresjon. Forstår ikke da hvordan jeg kan slutte å bli deprimert hvis det også fratar meg kreativiteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

"All kunst som er stor nok, springer ut av fortvilelse."

"Å kunne skape er en gave i en desperat situasjon, en vei å komme ut av helvetet,"

Les TOUCHED WITH FIRE: Manic Depressive Illness and the Artistic Temperament

by Kay Redfield Jamison

Kan absolutt anbefales, også til dem som ikke er maniske.

Takk for tipset. Vet du om den er oversatt til norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Hadde du ikke vært foruten depresjonsperiodene, kan hende hadde du vært mer kreativ over det jevne. Nå hoper det seg opp, for så å gå totalt i dvale. Deilig å kjenne kreativiteten komme, men så lett å bruke opp alle krefter fort i ivren over alle tankene som kommer. Også ender man gjerne utmattet og tiltaksløs igjen

Tror heller kreativiteten ville forsvinne. Føles som den trenger smerten og fortvilelsen i depresjonen for å vokse å utvikle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Kreativitet er det som får depresjonen til å forsvinne. Jo mer kreativ man klarer å være jo mindre deprimert vil man føle seg.

Men det er ikke så lett å være kreativ "på kommando" heller. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Ja, alle noenlunde kunstneriske malere/dikterspirer/sangere jeg kjenner skriver/maler/tegner bedre når livet går dem i mot, det være seg depresjon eller bare generell motgang.

Så det kan altså være at depresjonen også fører noe positivt med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Dette innlegget ga meg faktisk innsikt i meg selv. Jeg har vært veldig opp og ned de siste årene og det er som du sier - depresjon - kreativitet. Men jeg vet ikke helt hva som utløser hva?

Det blir kanskje som høna eller egget spørsmål...

Jeg er en kreativ person - men klarer ikke å kreere når jeg er deppa, så å planlegge å være kreativ i lang tid fremover er vanskelig.

Må huske på å fortelle dette til psykologen jeg skal gå til i høst - kanskje det kan brukes til noe?

Absolutt en høna-og-egget situasjon. Men er du (eller jeg) villig til å gi slipp på kreativiteten hvis det er det som må til for å slippe unna depresjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kreatur

Takk for tipset. Vet du om den er oversatt til norsk?

Ikke det jeg vet. Jeg leste den på engelsk..bestillte på amazon.uk

(den andre boka hennes, Mitt urolige sinn er oversatt til norsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det kan altså være at depresjonen også fører noe positivt med seg?

Det tror jeg er mulig, hos enkelte.

Spesielt "kunstnersjeler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saigon

Men det er ikke så lett å være kreativ "på kommando" heller. :-)

Nei det er ikke lett å være kreativ på kommando, men hvis man klarer å være kreativ hver dag forhindrer man at en ny depresjon dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...