Gå til innhold

NHD kan du svare, spm. om bipolaritet?


Gjest anouschka78

Anbefalte innlegg

Gjest anouschka78

Av spesielle årsaker har jeg måttet bruke den offentlige klinikken pluss en DPS i Oslo det siste året. Det har vært knappe ressurser og sporadiske timer etter når de har hatt kapasitet. Jeg har slitt med depresjoner siden jeg var liten. Mamma sa jeg også var en "sensation seeker" som barn. Åtte år gammel satt jeg første gang med en kniv i hånden og ønsket å ta livet av meg. Jeg har hatt spiseforstyrrelser fra 16 års alder. Har utdannelse og fungerer greit i perioder over 6-12 mnd. Har vært under psykiatrien til og fra siden jeg var 15 år.

Jeg har en sønn med sterk ADHD med samme humørsvingninger som meg.

Så til spørsmålet. Jeg reagerer svært atypisk på AD. Har testet utallige, men blir helt rar. Ser ruset ut, får ikke sove. Hallusinerer og har vrangforestillinger. Så nå har jeg fått prøve lamictal. Det fungerer kjempe bra på 400 mg. Alle symtomer på andre ting er uproblematisk for meg å takle.

Slet også med sinne i perioder som barn, som min sønn. Skjønner ikke hvorfor ikke det er vurdert en bipolar diagnose i og med at AD ikke virker og at jeg har slitt med tilbakevendende depresjoner omtrent hele livet. Tenker det samme om mitt barn.

Kan du svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

må selvfølgelig nevne at uten lamictal svinger det kraftig.

er kjempeskeptisk til den ad/hd diagnosen du nevner på ditt barn. Høres mer ut som det er mer psykiatrisk biokjemisk enn nevrologisk. Kan ikke svare på det andre, annet at bipolar nok burde vært vurdert. kanskje det sønnen din har arvet. Er lett å forveksle ad/hd med bipolaritet hos barn. Hvem satte diagnosen? Om barnet ditt i virkeligheten er bipolar, og feilmedisineres med amfetaminholdige tabletter (Ritalin o.l), er det farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

er kjempeskeptisk til den ad/hd diagnosen du nevner på ditt barn. Høres mer ut som det er mer psykiatrisk biokjemisk enn nevrologisk. Kan ikke svare på det andre, annet at bipolar nok burde vært vurdert. kanskje det sønnen din har arvet. Er lett å forveksle ad/hd med bipolaritet hos barn. Hvem satte diagnosen? Om barnet ditt i virkeligheten er bipolar, og feilmedisineres med amfetaminholdige tabletter (Ritalin o.l), er det farlig!

Min sønn er utredet tre ganger for ADHD hos to ulike psykiaterer. Støttet av PPT, BUP og ansatte i BHG. Fikk diagnosen første gang som fem åring. Har alltid vært urolig.

Grunnen til at ikke bipolar er utredet på han er vel at det offentlige ikke kan nok om dette. Fikk samme diagnose (adhd) selv en tid, men det stemmer ikke på meg.

Sønnen min har alle symptomer på bipolaritet bortsett fra at han har få dager med normalt steminingsleie. Ellers svinger det som ultra rapid cycling. Han truer med å ta sitt eget liv og har svært utagerende raserianfall. Bruker ritalin. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i og med at BUP sier at han har ADHD og dette er det de med ADHD sliter med. Jeg synes det er så rart at jeg fungerer så bra på lamictal og at mine adhd symtomer forsvinner. Jeg skal til psykiater nå og skal høre om de kan nevne en barnepsykiater til min sønn. Har en mistanke om at de private kan mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er utredet tre ganger for ADHD hos to ulike psykiaterer. Støttet av PPT, BUP og ansatte i BHG. Fikk diagnosen første gang som fem åring. Har alltid vært urolig.

Grunnen til at ikke bipolar er utredet på han er vel at det offentlige ikke kan nok om dette. Fikk samme diagnose (adhd) selv en tid, men det stemmer ikke på meg.

Sønnen min har alle symptomer på bipolaritet bortsett fra at han har få dager med normalt steminingsleie. Ellers svinger det som ultra rapid cycling. Han truer med å ta sitt eget liv og har svært utagerende raserianfall. Bruker ritalin. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i og med at BUP sier at han har ADHD og dette er det de med ADHD sliter med. Jeg synes det er så rart at jeg fungerer så bra på lamictal og at mine adhd symtomer forsvinner. Jeg skal til psykiater nå og skal høre om de kan nevne en barnepsykiater til min sønn. Har en mistanke om at de private kan mer om dette.

Tror det siste du skriver er et godt alternativ. Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...